Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Rauwe teksten met engelenstem gebracht

(voor Angela Marie DiFranco (23 september 1970))

Je bent geboren in Buffalo, in de staat New York. Je moeder heet Elizabeth en je vader heet Dante DiFranco. Ze hebben elkaar leren kennen ten tijde van hun studie aan het Massachusetts Institute of Technology, een privé-universiteit in Cambridge. Op je negende ging je samen met je gitaarleraar Michael Meldrum liedjes van The Beatles spelen in plaatselijke bars. Daar kreeg je dan wat extra centjes voor. Tien jaar later had je al je eigen platenmaatschappij Righteous Records, wat onderdak kreeg in een sierlijke Methodisten-kerk uit 1876, een monument, dat anders gesloopt werd. In de huidige concertzaal kunnen 1200 bezoekers terecht. In het begin van je zangcarrière was Dale Anderson je manager, die schreef voor de krant 'Buffalo News'. Na jullie breuk begon hij zijn eigen label Hot Wings Records. Op je twintigste verscheen je debuutalbum 'Ani DiFranco', met 'Now Talk to Me'. 'Lost Woman Song' en 'Rush Hour'. Je bent een folkrockzangeres, gitarist en dichteres/songwriter. Je verhuisde naar New York City, waar je poëzielessen gaf aan The New School, een universiteit. In 1994 kreeg je label de naam Righteous Babe Records. 'Not So Soft', 'Imperfectly', 'Puddle Dive', 'Out of Range' en 'Not a pretty Girl' verschenen, met de hit '32 Flavors'. In 1996 verscheen 'Homothetie', je best verkochte en meestgeprezen studioalbum ooit, tot nu toe. Daarna verschenen er tien studio-albums, met 'Which Side Are You On?' (2012) als laatste tot nu toe. Er verschenen zeventien live-albums, drie EP's en drie video's. Op je achtentwintigste ben je getrouwd met Andrew Gilchrist, een geluidstechnicus. Jullie trouwden in Canada, tijdens een dienst van het Unitarian Universalisme. De anarchistische folkzanger Bruce Duncan Phillips (1935 - 2008) was erbij aanwezig. Vijf jaar later zijn jullie gescheiden van elkaar. Je bent openlijk bi-sexueel en je zingt dan ook over liefde en sex met mannen en vrouwen. Verder zing je over politiek, racisme, seksisme, seksueel misbruik, reproductieve rechten, homofobie, armoede en oorlog. Op je dertigste moest je op doktersadvies je gitaar met rust laten, want je had terugkerende ontstekingen aan je polsgewricht. Door velen wordt je gezien als een feministische icoon, maar dat betwijfel je zelf. Eind jaren negentig verliet Andy Stochansky je band om een solo-carrière te beginnen. Je zong 'The Poet Game' van Greg Brown (1949), een folkzanger uit Iowa. Hij is getrouwd met de zangeres Iris Dement (1961, Paragould), niet echt een opbeurende achternaam. In 2004 overleed je vader en in 2005 had je een peesontsteking, waardoor je tournee moest worden onderbroken. Je zong samen met de folkzangeres Dorothy Snowden Williams (1967, Mount Kisco), met Cyndi Lauper op haar album 'The Body Acoustic', met Prince en met Bruce Springsteen. In 2007 verscheen je je overzichtsalbum 'Canon', met op de hoes een ouderwets kanon, waaruit witte duiven schieten/vliegen. Ook verscheen je poëziebundel 'Verzen'. Je band bestaat uit Todd Sickafoose (1974), contrabassist, Allison Miller, drummer, en Mike Dillon, percussist/vibrafonist. Op 20 januari 2007 kregen Mike Napolitano en jij dochter Petah Lucia DiFranco Napolitano. Mike en jij zijn getrouwd en hij is nu je vaste producer. Je album 'Evolve' won een Grammy Award. Je won ook een keer de Woman of Courage Award, een feministische prijs, ooit ook aan Barbra Streisand geschonken. Je bent vooral populair bij links-politieke studenten. Je bent atheïst en je vindt de institutionele religies veel te problematisch. Zelfs God keert zijn geweten van dat soort aards geneuzel af. Op je laatste album werk je samen met Pete Seeger (1919, Manhattan), Ivan Neville (1959, New Orleans), Cyril Neville (1948, New Orleans), Eric Walton en Adam Levy. Je woont samen met je man en dochter in de wijk Bywater te New Orleans.

Schrijver: Joanan Rutgers, 22 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: idool

0.2 met 5 stemmen 94



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)