Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Roomse sexgodin

(voor Sophia Loren (20 september 1934))

Je bent geboren als Sofia Villani Scicolone in Rome. Je vader Riccardo Scicolone was een bouwkundig ingenieur en je moeder was Romilda Villani (1914 - 1991). Op je vierde werd je zus Anna Maria geboren; ze trouwde later met Romano Mussolini, de zoon van Benito de dictator. Ze is van hem gescheiden. Hun dochter is Alessandra Mussolini, een politicus.
Je halfbroers heten Giuliano en Giuseppe.
Je woonde met je zus en moeder bij je oma Luisa in Pozzuoli, nabij Napels.

In de tweede wereldoorlog ben je getroffen door granaatscherven, waarbij je kin geraakt werd. Daarna woonde je voor de veiligheid in Napels.
Na de oorlog ging je terug naar je oma, die een café in de woonkamer begon, met zelfgemaakte kersenlikeur. Je moeder speelde er piano, je zus zong en jij deed de afwas. Er kwamen vaak Amerikaanse soldaten.

Op je veertiende deed je mee aan een schoonheidswedstrijd in Napels en je was één van de finalisten.
Op je zeventiende speelde je mee in de film 'Quo Vadis', als een slavin. Op je negentiende had je je eerste hoofdrol in 'Aida'. Daarna volgde een hoofdrol in 'Twee nachten met Cleopatra' van Mario Mattoli (1898 - 1980).

Op je twintigste brak je door met 'Het goud van Napels' van Vittorio De Sica (1901 - 1974). In 'Too Bad She's Bad' speelde je voor het eerst naast Marcello Mastroianni (1924 - 1996). Je speelde in de komedie 'Schandaal in Sorrento' van Dino Risi (1916 - 2008) en in de komedie 'La fortuna di essere donna' van Alessandro Blasetti (1900 - 1987).

Je had groot succes met 'Boy on a dolphin' van Jean Negulesco (1900 - 1993) en met 'Legend of the Lost' van Henry Hathaway (1898 - 1985), waarin je naast John Wayne (1907 - 1979) speelde. In 'The Pride and The Passion' speelde je naast Frank Sinatra (1915 - 1998) en Gary Grant (1904 - 1986).

Op je vijftiende ontmoette je Carlo Ponti (1912 - 2007), een filmproducent van zevenendertig. Op je tweeëntwintigste ben je met hem getrouwd, maar omdat hij officieel nog getrouwd was met zijn Mexicaanse vrouw, kon hij vervolgd worden voor bigamie. Dus besloten jullie een paar jaar later het huwelijk te ontbinden, om in 1966 te hertrouwen via het Franse staatsburgerschap. In 1968 werd jullie zoon Carlo Ponti junior geboren en in 1973 jullie zoon Edoardo Ponti.
Carlo junior is nu een dirigent en getrouwd met de violiste Andrea Meszaros en ze kregen twee kinderen: Vittorio Leone (2007) en Beatrice Lara (2012).
Edoardo is regisseur en hij kreeg met zijn vrouw ook twee kinderen: Lucia (2006) en Leonardo Fortunato (2010).

Jij woont voornamelijk in Genève, maar je hebt ook huizen in Rome en Napels. Je bent een aanhanger van de voetbalclub SSC Napoli en je beloofde het team een striptease voor hen te doen als ze zouden winnen in de Serie B.

Over je door tallozen aanbeden, geweldige borsten zei je: 'Alles wat je ziet, heb ik te danken aan spaghetti!'.
Je bent een serieuze, roomse gelovige.
In 1982 zat je achttien dagen in de gevangenis vanwege belastingontduiking.
In 2007 verscheen je voor het eerst naakt in een Pirelli-kalender. Je was toen eenenzeventig, wat best moedig van je was. Je was al veel eerder topless te bewonderen geweest. Naast kalenders deed je ook aan een kookboek, 'In cucina con amore', brillen, sieraden en een parfum.

Je speelde in 'Desire Under the Elms' (1958) met Anthony Perkins (1932 - 1992).
Je speelde o.a. met: Jean-Paul Belmondo, Clark Gable, Paul Newman, Gregory Peck, Marlon Brando, Richard Burton, Martin Sheen, Julia Roberts en Peter Sellers. Peter Sellers (1925 - 1980) van 'The Pink Panther' was smoorverliefd op jou, met de scheiding van zijn eerste vrouw als gevolg, maar jij hield hem maar wat graag op een afstand, want hij was depressief en zwaar drank- en drugsverslaafd.

In 1977 schitterde je naast Marcello Mastroianni in het meesterwerk 'Una giornata particolare' van Ettore Scola (1931, Trevico). Het absolute toppunt van je eerbiedwaardige filmcarrière.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 november 2012


Geplaatst in de categorie: film

2.0 met 6 stemmen 1.873



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)