Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Halloween: waan of werkelijkheid?

Op 31 oktober wordt vooral in Angelsaksische landen Halloween gevierd. De oorsprong ervan is Keltisch. Voor de Kelten begon het nieuwe jaar op 1 november. De 31e oktober was voor hen dus de laatste dag van het oude jaar. Niemand hoefde dan te werken. Wel moest je oppassen dat je niet door een geest werd aangevallen. De Kelten geloofde namelijk dat op die dag de geesten van de overledenen hun graf verlieten en teruggingen naar de plaatsen waar ze vroeger hadden gewoond. Daar zouden ze zich meester proberen te maken van het lichaam van een levende. Om dat te voorkomen was het handig om een masker te dragen, of zelfs een mal pakje, want men dacht dat dat geesten afschrikte. Ook de pompoenen, die men tegenwoordig uitholt en met een kaarsje verlicht, zijn bedoeld om boze geesten te verjagen.

De oorsprong van Halloween is dus bekend, maar wat is er nu in geestelijke zin ‘waar’ van die tradities? Kunnen de geesten van overledenen werkelijk terugkeren naar de aarde? Zo ja, zijn daar bewijzen voor te vinden en hoe kunnen we dat verschijnsel verklaren?

Een echte expert op dit gebied was de in 2010 overleden David Fontana. Tijdens zijn leven was hij hoogleraar psychologie aan de universiteit van Cardiff. Ook leidde hij enkele jaren de beroemde Britse ‘Society for Psychical Research’, een instituut dat wetenschappelijk onderzoek verricht naar paranormale verschijnselen. In verschillende publicaties ging hij in op de vragen naar het hiernamaals. Een voortreffelijk boek hierover is “Na de dood – wat kunnen we verwachten?” Een heel sterk punt van dat werk vind ik, dat Fontana de uitkomsten van parapsychologisch onderzoek voortdurend vergelijkt met de ervaringen van BDE’ers en met de uitspraken van de wereldreligies over het leven na de dood. Daardoor krijg je een systematisch overzicht van wat er over het hiernamaals bekend is. Een belangrijk element daarvan is de kennis over geesten, die op de één of andere manier nog aan de aarde gebonden zijn en zich af en toe manifesteren. Dat zijn dus de entiteiten waar het bij Halloween om draait.

Globaal onderscheidt Fontana vier soort aardgebonden geesten. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze zich er meestal niet van bewust zijn dat ze zijn gestorven. Ze denken dat ze nog op aarde leven en hechten daarom sterk aan het materiële bestaan. Toch zijn er tussen die vier groepen belangrijke verschillen. Zo zijn er geesten die plotseling zijn overleden, bijvoorbeeld bij een ramp of een verkeersongeluk. Meestal zijn ze verward en gedesoriënteerd. Daardoor klampen ze zich vast aan bekende plaatsen en personen. Ze hebben nog geen tijd gehad om zich aan de nieuwe situatie aan te passen en denken dat ze nog leven.

Een heel andere categorie wordt gevormd door geesten, die nog steeds gebonden zijn aan het materiële leven doordat hun nabestaanden of vrienden maar geen afscheid van hen kunnen nemen. De sterke emotionele binding, die de achterblijvers met de overledenen hebben – bijvoorbeeld door intense rouw - verhinderen dat zij zich in de geestelijke wereld verder kunnen ontwikkelen en houden hen in zekere zin binnen de aardse sfeer gevangen.

Een derde groep bestaat uit overledenen die op aarde zijn blijven ronddwalen doordat er onafgemaakte zaken zijn waar ze maar geen afscheid van kunnen nemen. Ze koesteren bijv. wrok tegen iemand of zijn ontevreden over de manier waarop er met hun nalatenschap wordt omgegaan. Deze geesten hebben met elkaar gemeen dat er iets is dat hen kwelt; dat moeten ze nog recht zetten voordat ze de aardse sfeer kunnen verlaten. Dat kan zich uiten in verschijningen en poltergeist-toestanden. Het zal duidelijk zijn dat vooral entiteiten uit deze categorie nog wel ‘es willen spoken. Sommige geesten zijn zelfs uitgesproken kwaadaardig.

Tenslotte is er nog een groep die gekenmerkt wordt doordat ze tijdens hun leven nooit in een hiernamaals hebben geloofd. Zij kunnen zich niet voorstellen dat hun bewustzijn na de dood blijft bestaan. Daarom klampen ze zich aan het aardse leven vast. Ook kunnen ze agressief worden door wat er na de dood met hun dierbaren of bezittingen gebeurt, want ze willen de gang van zaken op aarde nog steeds naar hun hand zetten, ook al zijn ze overleden.

Om verschillende redenen kunnen mensen na hun dood dus nog gehecht zijn aan het leven, dat ze hier hebben geleid, waardoor ze zich niet verder kunnen ontwikkelen. In geestelijke zin werken ze daardoor nog op aardse gebeurtenissen in. Ik denk dat Halloween ons herinnert aan de kennis, die er in oude culturen over deze geestenwereld bestond. Maar hoe past dit binnen het totale plaatje van het leven na de dood, zoals dat uit de parapsychologie, het BDE-onderzoek en de grote wereldreligies bekend is? Wat zijn de grote lijnen die bij een vergelijkend onderzoek hiernaar zichtbaar worden? Graag ga ik daar in een volgend artikel op in.


Zie ook: http://spiritueelaurora.blogspot.nl/

Schrijver: Hendrik Klaassens, 31 oktober 2012


Geplaatst in de categorie: religie

4.1 met 37 stemmen 362



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
1 november 2012
Email:
joke190411hotmail.com
misschien hier eens kijken ...net uitgekomen.

www.bol.com/nl/p/de-nataken/9200000009 832688/?Referrer=ADVNLFCB000003SNBAZ95
Naam:
Hendrik Klaassens
Datum:
1 november 2012
Email:
klaassens38zonnet.nl
Beste Eelt, je bent een goede vriend, maar besef wel dat ik lang niet alles weet. Van sommige onderwerpen weet ik veel af, maar dat zijn er maar een paar. Daardoor is er voor mij nog heel veel te leren en te ontdekken.

Hoi Monique, zelf ben ik er ook geen voorstander van om tijdens séances contact te zoeken met geesten. Daar staat tegenover dat er ook geesten zijn die ons opzoeken. Ze manifesteren zich o.a. door poltergeist-verschijnselen. Overledenen proberen soms ook uit eigen beweging contact met ons te leggen en levenden te beïnvloeden. De basis van veel onderzoeken zijn vaak die gevallen, waarbij mensen last hebben van die geesten en ervan willen worden bevrijd. Op die manier doet men veel kennis hierover op. Met die kennis kan men mensen van die nare beïnvloeding af helpen.

Dag Günter, de herkenning aan gene zijde vindt plaats doordat men de ander herkent aan zijn innerlijk, zijn uitstraling. Het geestelijke lichaam van een mens bevat alle gedachten, gevoelens en herinneringen van de persoon in kwestie, ook de liefde of afkeer die men voor anderen voelt. Daardoor kunnen mensen, die veel om elkaar geven, elkaar onmiddellijk herkennen. Bij een BDE of een echte stervenservaring halen familieleden en vrienden de overledene op en begeleiden hem naar de andere wereld. Communicatie vindt plaats door rechtstreekse gedachtenoverdracht, dus zonder tussenkomst van de taal. In feite deelt men in de beelden, gevoelens en gedachten van de ander. Men kan daarbij het geestelijk lichaam van de ander ook zien - tenzij iemand nog erg verward is; in dat geval is de wereld om hem of haar heen erg wazig.
Naam:
Eelt
Datum:
31 oktober 2012
Email:
a.renselaarsimpc.nl
Hendrik, je bent een zeer bijzonder mens! Je weet gewoon alles. Deze beschouwing heb ik met genoegen gelezen en er veel van geleerd.
Met belangstelling wacht ik op het vervolg.
Naam:
Günter Schulz
Datum:
31 oktober 2012
Email:
ag.schulztiscali.nl
Sedert ik als middelbare scholier in 1951 als vast onderdeel van de verplichte leerstof o.a. ook Oscar Wilde’s “The Canterville Ghost” moest lezen, heb ik mij op sommige momenten tot op heden beziggehouden met het verschijnsel spook als niet stoffelijk begrip. Zo heb ik mij meerdere dingen afgevraagd, zoals: hoe herkent men aan gene zijde zijn medebroeders en –zusters? Hoe kan men communiceren, als men verbaal (zonder stembanden) niet de mogelijkheid heeft? Gaat dit door een soort energie overdracht of door het oproepen van associaties i.p.v. zinnen zoals in de spreek- en leestaal? Welke taal hanteert men, geschiedt de overdracht van gedachtepatronen ‘visueel’ (ook weer een zuiver biologisch aards begrip) en voltrekt zich dat als een compleet blok van gegevens tegelijk? Tot slot: hoe 'zichtbaar' is men voor elkaar als entiteit met het oog op het kunnen herkennen van zijn familieleden, vrienden of andere bekenden die al veel eerder het tijdige met het eeuwige hebben verwisseld?

Heb jij, als iemand met een BDE-ervaring in het verleden, daar op enig punt iets van kunnen opmerken? Weet jij o.a. van derden die zoiets in aardse begrippen hebben kunnen beschrijven?

Vooral deze bijdrage heb ik weer graag en met veel interesse gelezen.
Naam:
Monique Methorst
Datum:
31 oktober 2012
Email:
moi636yahoo.com
Als je mijn mening wilt weten; ik vind dat wij mensen niet bezig moeten zijn met de zogenaamde geestenwereld, waarom moeten we alles weten? waarom die drang om ze op te roepen, vragen te stellen enz.
Als ze al bestaan trouwens, ik heb zelf niets met zweverig gedoe, wie daar wel in gelooft mag dat natuurlijk zelf weten.
Halloween is nooit echt van de grond gekomen in Nederland, gewoon weer zo'n commercieel feest, maar het is een gezellige tijd, dat dan weer wel.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)