Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Tragisch gangsterliefje

(voor Bonnie Elizabeth Parker (1910 - 1934))

Je bent geboren op 1 oktober 1910 in Rowena, in de staat Texas. Je was het middelste kind van drie kinderen. Je vader Charles Parker was een metselaar en op je vierde is hij overleden. Je moeder Emma Krause verhuisde toen met jullie naar Cement City om bij haar ouders in te wonen. Ze werkte als naaister en jij was een uitstekende leerlinge en je won prijzen met schrijven en spelling. Je schreef gedichten als 'The Story of Suicide Sal' en 'The Trail's End'. In het tweede jaar van de middelbare school ontmoette je Roy Thornton en zes dagen voor je zestiende ben je van school gegaan en met Roy getrouwd. Roy was veel afwezig en hij had veel aanvaringen met de wet. In januari 1929 gingen jullie uit elkaar, al zijn jullie nooit officieel gescheiden en bleef je de trouwring dragen tot je bittere einde. Je woonde weer bij je moeder en je was serveerster in Café Marco's te Dallas. Een vaste klant was de postbeambte Ted Hinton (1904 - 1977), die later als invalsheriff jou mede in een laffe hinderlaag vermoord heeft. Hij was zelfs verliefd op jou geweest. Je was ondanks de aandacht van veel mannen erg eenzaam. In januari 1930 was je werkeloos en hielp je een vriendin met een gebroken arm. In de keuken maakte je warme chocolademelk, toen je daar voor het eerst Clyde Chestnut Barrow (1909 - 1934) ontmoette en de verliefdheid wederzijds was. Clyde was geboren in Ellis County en hij was het vijfde kind van zeven kinderen. Zijn vader was Henry Basil Barrow en zijn moeder Cumie T. Walker. Het was een arm boerengezin, dat ooit in West-Dallas onder een auto sliep, voordat er een tent gekocht kon worden. Clyde werd op zijn zeventiende voor het eerst gearresteerd, omdat hij een huurauto te lang bij zich hield. Met zijn broer Marvin stal hij kalkoenen, waarvoor hij ook gearresteerd werd. Hij ging kluizen kraken, winkels beroven en auto's stelen. Na meerdere arrestaties moest hij op zijn eenentwintigste naar de Eastham Prison Farm nabij Lovelady. Clyde werd er meerdere keren door een medegevangene verkracht en hij vermoordde zijn verkrachter. In februari 1932 kwam hij voorwaardelijk vrij, met eelt op zijn ziel en zwaarverbitterd. Hij had kleine baantjes en hij beroofde supermarkten en benzinestations op een zeer snelle wijze. Hij koesterde een verbeten wrok naar het gevangenissysteem van Texas en de verkrachtingen, die hij daar moest ondergaan. Met zijn berovingen nam hij wraak op zijn cipiers en de gevangene, die hem verkracht had, wat zijn onbevangen ziel verwoest heeft. Zijn lievelingswapen was een Browning Automatisch Geweer, die hij uit een depot ontvreemd had. Ralph Fults (1911 - 1993) was in het begin ook bendelid, maar hij zat al gauw weer lang achter de tralies. Hij heeft Clyde zien veranderen in een ratelslang. Jij zat ook een tijd gevangen, waarbij je gedichten schreef, totdat je werd vrijgelaten en je weer bij Clyde voegde. Hij had inmiddels in Hillbore een winkelier beroofd en vermoord. De andere bendeleden ware Raymond Hamilton (1913 - 1935), die in 1935 werd veroordeeld tot de elektrische stoel, en Ross Dyer. In Stringtown vermoordden Clyde en Raymond sheriff Charlie Maxwell en sheriff Eugene C. Moore overleefde zes schotwonden. In totaal heeft jouw bende negen politiemensen neergeschoten. In Sherman werd de winkelier Howard Hall neergeschoten voor 28 dollar en wat proviand. Ook de zestienjarige William D. Jones (1916 - 1974) werd bendelid en hij was al snel betrokken bij de moord op Doyle Johnson, wiens auto werd gestolen. Samen met Marvin Barrow (1903 - 1933) en zijn vrouw Blanche (1911 - 1988) vonden jullie een schuilplaats in Joplin, waar veel bier gedronken werd en onhandig de aandacht getrokken. De politie deed een onverwachtse inval en jullie wisten te vluchten, maar veel wapens en buit bleef achter. Ook een fotorol met de beroemde foto van jou met een sigaar, al rookte je feitelijk onophoudelijk Camel-sigaretten. Je beroofde banken en je ontvoerde wetsdienaars voor losgeld. Het moorden nam toe en het comfortabel eten in wegrestaurants viel af, waardoor de sfeer grimmiger werd. William haakte af en werd een verklikker. In de Red Crown Tourist Court wisten jullie ternauwernood te ontsnappen aan een groep agenten. Marvin en Blanche hadden geen deur naar de garage, wat hen grote verwondingen opleverde. Buck werd naast een schot in zijn hoofd ook nog eens in zijn rug geschoten en hij overleed vijf dagen later in een ziekenhuis in Perry. Blanche werd blind aan haar linkeroog en ze werd in Adel gearresteerd. Om te overleven deden jij en Clyde nog kleine overvallen. Clyde wist nog enkele gevangenen te bevrijden uit de Eastham gevangenis. Eindelijk zoete wraak. De ranger-kapitein Frank A. Hamer (1884 - 1955) hamerde door, totdat hij jou en Clyde te slim af was via een gemene hinderlaag. Op 23 mei 1934 wist een figurant jullie tot stilstand te brengen en niet lang daarna werden jij en Clyde doorzeefd met kogels van Hamer en vijf anderen, waaronder Ted, die jij vroeger met een lieve glimlach zijn dubbele hamburger presenteerde. Hij vuurde terecht met gesloten ogen. Je zag verschrikt hoe Clyde levenloos ineenzakte. Even later was het jouw beurt. Een kansloze situatie. Je bent begraven in de Crown Hill Cemetery in Dallas, omdat je moeder niet wilde, dat je naast Clyde begraven werd. Clyde is begraven in de Western Heights Cemetery in Dallas, naast Marvin.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 november 2012


Geplaatst in de categorie: idool

2.0 met 4 stemmen 742



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)