Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Verwoest door oud leed

(voor Dana Michelle Strain Plato (1964 - 1999))

Je bent geboren op 7 november 1964 in Maywood, Californië. Je moeder was Linda Strain, zestien jaar, ongehuwd en al met een 18 maanden jong kind. In juni 1965 ging je naar je adoptie-ouders Dean Plato (1926 - 1997) en Kay Plato (1938 - 1988). Je zus is Heidi Plato. Op je derde zijn je adoptie-ouders gescheiden. Hoeveel kun je als kind verwerken? Op je zevende begon je al met tv-commercials en films. Meer dan honderd commercials voor bijvoorbeeld Kentucky Fried Chicken, Dole Food Company en Atlantic Richfield Company. Je kind-zijn werd daardoor nog meer beperkt en afgenomen. Je kreeg de filmrol van de bezeten Regan MacNeil in 'The Exorcist' (1973) van William Friedkin (1935, Chicago) en William Peter Blatty (1928, New York) aangeboden, al zei Blatty zich dat niet te kunnen herinneren, maar dat kan aan hem liggen. De hoofdrol ging naar Linda Blair (1959, St. Louis). Ook kreeg je de hoofdrol aangeboden van de film 'Pretty Baby' (1978) van Louis Malle (1932 - 1995), maar die rol ging naar Brooke Shields, die toen twaalf was. Het is een film over (kinder)prostitutie. Beide rollen werden door jouw adoptie-moeder ongeschikt gevonden en daar had ze gelijk in. Op je dertiende had je je filmdebuut met 'Return to Boggy Creek' en je speelde Jenny Warren in 'California Suite' (1978) met Bill Cosby en Jane Fonda. In 'High School USA' (1983) speelde je Cara Ames naast Michael J. Fox (1959, Edmonton). Je speelde Sandra Phalor in 'The Exorcist 2: The Heretic' (1977). Je was een professionele kunstschaatster en je zou bij het Olympisch team komen, maar een producer ontdekte je tijdens een korte scene in 'The Gong Show', een amateurtalentenshow. En zo kreeg je in 1978 de rol van Kimberly Drummond in 'Diff'rent Strokes'. De serie duurde tot maart 1986. De show was een groot succes en je speelde de dochter van een rijke, blanke weduwnaar in New York, Phillip, die ook twee donkere, geadopteerde jongens heeft. Op je veertiende heb je een overdosis valium genomen. Je was eenzaam, verdrietig en psychisch ondervoed. Je verlangde naar echte liefde. In de jaren bij 'Diff'rent Strokes' nam je alcohol- en drugsgebruik aanzienlijk toe. Je begon cocaïne en marihuana te gebruiken. Om je traumatische leed te onderdrukken. In 1983 ging je samenwonen met de rockgitarist Lanny Lambert en op 24 april 1984 ben je met hem getrouwd. Tijdens je zwangerschap werd je rol bij 'Diff'rent Strokes' weggeschreven, al was je drugsgebruik de ware reden, vooral in die combinatie. Pas in de laatste series kwam je terug als een boulimia-patiënte. Op 2 juli 1984 kregen jullie zoon Tyler Edward (1984 - 2010). Begin 1988 overleed Kay Plato en rond die tijd zijn jij en Lanny gescheiden. Je oertrauma's herhaalden zich. Lanny kreeg de voogdij over Tyler en jij kreeg bezoekrecht, maar Lanny vond het ook beter dat Tyler bij jou kwam wonen, wat gebeurde. Je liet je borsten vergroten voor meer filmrolkansen en in juni 1989 verscheen je in de Playboy. Je filmcarrière ging bergafwaarts en je verscheen in B-films als 'Bikini Beach Race'. Je speelde in de video-game 'Night Trap'. In Las Vegas was je werkzaam in een stomerij-winkel. In 1991 maakte je een neppistool, waarmee je een videotheek overviel. Je werd gearresteerd en je kreeg vijf jaar voorwaardelijk. Wayne Newton (1942, Norfolk) heeft je met 13000 dollar vrijgekocht. Je deed mee aan soft-pornografische films als 'Prime Suspect' en 'Different Strokes' (1997). Omdat je illegaal aan Diazepam (Valium) wilde komen, moest je een maand de gevangenis in. Weer valium, weer doodongelukkig. Je speelde een lesbienne en zodoende had je een interview met Diane Anderson-Minshall, die werkte voor het lesbische magazine 'Girlfriends', wat in 2006 is opgeheven. Je beweerde lesbisch te zijn, maar je was dronken en je hebt het later ontkent. In 1999 was je verloofd met Robert Menchaca en volgens eigen zeggen drugsvrij, al gebruikte je recentelijk wat pijnstillers na het trekken van je vier verstandskiezen. Je woonde met Robert in een camper en de dag voor je overlijden had je een radio-interview met Howard Stern en enkele (ook boze) bellers. Je werd door sommigen zwaar veroordeeld, wat je veel verdriet deed. Na al die levensstrijd toch nog door enkele onkundige botterikken vals tot zondebok gemaakt. Het ergste was, dat deze gifpijlen raak schoten, omdat je zo weerloos was. Op 8 mei 1999 bezochten jullie in Moore Robert's moeder vanwege Moederdag. Je herinnerde de laatste woorden van het radio-interview: 'Ik ben zo moe!' (huilend), 'Heb je ooit zelfdoding overwogen?', 'O hel, nee, ik heb een prachtige zoon!'. Je hartslag verhoogde extreem. Je zakte in een zwart gat. De aardse realiteit verdween mede door de drugs, waarvan je nog steeds afhankelijk was. Je had erover gelogen, omdat je graag anders wenste. Je kon niet meer. Je miste je eigen, echte moeder en vader. In een depressieve roes nam je een overdosis Vanadom en Lortab, nog meer verdovingsmiddelen. Het was een vergrotende trap van zielepijnverdoving, die uiteindelijk je leven kostte. Je as is verstrooid over de Stille Oceaan. Je zoon Tyler was (genetisch bepaald) ook verslaafd aan alcohol en drugs. Hij heeft zichzelf in Tulsa doodgeschoten. Hij zei vaak, dat hij graag naar jou toe wilde. Moederdag was vaak dubbel zo zwaar voor hem. Hij leed aan dezelfde, loodzware levensdepressie. Jullie hebben elkaar Daar begripvol en liefdevol omhelsd. Met tranen van eeuwige vreugde.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 november 2012


Geplaatst in de categorie: idool

2.6 met 5 stemmen 47



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)