Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Edeldame geeft zichzelf weg

(voor Sint Birgitta van Zweden (1303 - 1373))

Je bent geboren in 1303 in de provincie Uppland. Je naam is Iers-Keltisch en betekent zoiets als 'de schitterend stralende'. Je was de dochter van de ridder Birger Persson, een adellijk rechter in Finsta. Als kind had je vaak visioenen. Je vader was rijk, een invloedrijke politicus en zeer religieus. Je moeder Ingeborg was lid van een Scandinavisch, juridisch kantoor uit het koninklijke Huis van Bjelbo. Je had dus een connectie met de Zweedse koningen. Op je elfde overleed je moeder. Op je veertiende trouwde je met de achttienjarige edelman Ulf Gudmarsson van de familie Ulvasa, heer van de provincie Närke. Je woonde met Ulf in een herenhuis aan het meer Boren, vlakbij Motala in Östergötland. Ulf en jij kregen samen vier dochters en vier zonen. Twee kinderen overleden in hun kindertijd. Eén van je dochters was de heilige Catherine van Zweden (1332 - 1381). Op haar twaalfde trouwde Catherine met de edelman Eggert van Kyren, met wie ze celibatair leefde. Je heilige en vrijgevige leven werd al snel beroemd en op je achtendertigste ging je met Ulf voor drie jaar op bedevaart naar Santiago de Compostela. In 1344, kort na je terugkeer, overleed Ulf in de cisterciënzer abdij Alvastra in Östergötland. Je werd lid van de Derde Orde van Sint-Franciscus, waarbij je zorgde voor de armen en de zieken. Rond 1350 werd je de stichteres van de Brigittines, de Orde van de Allerheiligste Verlosser, en het hoofdklooster stond in Alvastra. Het was een gemeenschap met vrouwen en mannen, maar met aparte kloosters. In 1370 is de orde goedgekeurd door paus Urbanus de Vijfde. Het klooster werd flink gefinancierd door koning Magnus de Vierde Eriksson van Zweden (1316 - 1374) en koningin Blanche van Namen (1320 - 1363). In 1350 ging je met Catherine (haar man Eggert overleed rond die tijd) en enkele volgelingen en priesters naar Rome om de goedkeuring van de paus te vragen, maar paus Urbanus de Vijfde keerde pas in 1367 terug naar Rome. Zoals gezegd duurde de goedkeuring daarna nog drie jaar. Je maakte je zeer geliefd in Rome, door je vriendelijkheid en je goede werken. In 1373 maakte je nog een bedevaart naar Jeruzalem en je overleed dat jaar op 23 juli in Rome. Je werd begraven in San Lorenzo in Panisperna aan de Via Panisperna in Rome. Je had voor die kerk gebedeld om aalmoezen voor de armen en je bad in die kerk voor het kruisbeeld. Later werden je overblijfselen teruggestuurd naar Zweden en ze zijn begraven in Vadstena. Je bent in 1391 door paus Bonifatius de Negende heilig verklaard. De verslagen van jouw visioenen werden ook opgetekend door Matthias, een kanunnik uit Linköping, en door je biechtvader Peter, de prior van het Alvastra-klooster. Je visioenen over de geboorte van Jezus hadden een enorme invloed op het afbeelden van de geboorte van Jezus in de kunst. Je zei: 'Maria knielde met grote verering en ze was aan het bidden. Ze beviel heel snel van Jezus, die straalde met een onuitsprekelijk mooi licht en pracht, niet te vergelijken met het zonlicht, ontelbare keren mooier en warmer, en Maria had prachtige, blonde haren. Er hing een kaars aan de muur en God de Vader was uiterst aanwezig. Het naakte lichaam van Jezus was puur en glanzend en de engelen zongen met wonderbaarlijke zoetheid en grote schoonheid. Jozef en Maria aanbaden gezamenlijk het Kind.'. Jezus vertelde jou, dat Hij tijdens de kruisiging 5480 keer op Zijn lichaam is geslagen en om dat te eren kan men vijftien Onze Vaders en vijftien Weesgegroetjes reciteren. Volgens sommigen is de oorsprong van deze gebeden in Engeland te vinden, in de devotionele groepen rondom de kluizenaar/bijbelvertaler/religieus schrijver Sint Richard Rolle (1290 - 1349). Richard studeerde aan de Universiteit van Oxford en aan de Sorbonne in Parijs en hij vestigde zich tenslotte in Hampole. Zijn belangrijkste leerling was de kluizenares Margaret Kirkby (1322 - 1392), die op haar beurt de heilige Julian van Norwich (1342 - 1416) heeft beïnvloed. Deze kluizenares en mystica Julian had vele, intense Jezus-visioenen en ze schreef het eerste, Engelse boek van een vrouw 'Zestien Openbaringen van Goddelijke Liefde' (1393). De gebeden werden in de Middeleeuwen gebruikt ter bevrijding van het vagevuur en om het verkrijgen van een genadestaat. In 1999 heeft paus Johannes Paulus de Tweede jou benoemd tot één van de zes patroonheiligen van Europa. In de kluiskerk van Warfhuizen bevindt zich een fragment van de tafel, waarop jij je visioenen opschreef. In 1629 is in Uden de kloosterorde van St. Birgitta gevestigd, boven op de plek van een verdwenen kasteel. In 1996 is deze orde vanwege onbetaalde rekeningen door de Kamer van Koophandel in ieder geval ontbonden en opgeheven. Maar dat is allemaal peanuts in vergelijking met wat jij bereikt hebt.

Schrijver: Joanan Rutgers, 22 december 2012


Geplaatst in de categorie: religie

4.0 met 1 stemmen 357



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)