Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De grote slaap ingeslikt

(voor Karen Lancaume (1973 - 2005))

Je bent geboren als Karen Bach (beroemde achternaam) op 19 januari 1973 in een buitenwijk van Lyon. Je bent opgegroeid in een rijke familie. Je had een Franse vader en een Marokkaanse moeder. Je woonde als kind op het Franse platteland. Op je zeventiende had je voor het eerst een seksuele ervaring, dat was vlak voordat je met een universitaire opleiding begon. Je hebt je studie in de communicatieleer afgerond. Om je studie te kunnen betalen, werkte je 's weekends in een nachtclub. Toch vreemd voor een jongedame met rijke ouders. In een discotheek ontmoette je Franck Ceronne, een disk-jockey, met wie je op je zeventiende bent getrouwd. Na zeven jaren zijn jullie gescheiden.

In 1996 begon je samen met Franck als een stel te spelen in pornografische films. Waar armoede soms toe leidt. Het was een idee van Franck, omdat jullie torenhoge schulden hadden. In de film 'L' Indecente aux enfers' (1997) van Marcel Herskovitz deed je voor het eerst aan ongesimuleerde seks met andere mannen. Het verhaalt over een jonge, nymfomane vrouw, die bij haar psychiater ontdekt, dat ze in haar vorige levens ook nymfomaan was. Het top-fashion model Laure Sainclair (1975, Rennes), de Miss Boedapest van 1994 Anita Melnicoff (1975, Boedapest) en de actrice Olivia Del Rio (1969, Rio Casca) speelden er o.a. ook in mee. Kort na deze film ben je gescheiden. Franck stopte met zijn optredens in pornofilms, maar jij bleef gedreven doorgaan, naast Europa ook in Amerika, waar je debuteerde in 'When the evening falls' (1997) van Jorgen Wolf. Je speelde naast Roberto Pipino (1956, Turijn), die getrouwd was met de Nederlandse porno-actrice Esther Kooiman (1968, 'S-Gravendeel) en later trouwde met de Hongaarse porno-actrice Eva Falke (1972). Soort vindt meestal soort. Je werkte met de porno-regisseur Mario Altieri (1957, Napels), getrouwd met de voormalig porno-actrice Nicky Ranieri, en hij werkte ook met Luce Caponegro (1966, Rome), die nu een gewone filmactrice en een tv-presentatrice is. Je werkte ook met de porno-regisseur Alain Payet (1947 - 2007), die ook werkte met Celine Joëlle Tran (1979, Lyon) en Tabatha Cash (1973, Saint Denis). Voorts werkte je met Franco Lo Cascio (1946, Rome), Paul Nevitt (1947) en Max Bellocchio (Napels).

In 1998 speelde je mee in een documentaire over de pornowereld back stages en je begon afkeer te voelen over je pornografische loopbaan. Je zei, dat je het na een scène heel erg koud had en dat niemand jou een handdoek aanreikte, dat je na gedane zaken als een waardeloze wordt behandeld. Je lichaam zo extreem blootgeven en dan nog worden geschoffeerd ook, dat brak je vreselijk op. Je had veel meer respect verwacht. In 1999 ontmoette je tijdens het Filmfestival van Cannes de lesbische filmmaker/schrijfster Virginie Despentes (1969, Nancy) en door haar verscheen je in haar romanverfilming 'Baise-moi' (2000), waarin je de part-time prostituée Nadine speelde. Je speelde naast Raffaëla Anderson (1976, Montfermeil), die als kind door een oom seksueel misbruikt is. Ze is lesbisch en getrouwd met een vrouw. Ze was verslaafd aan alcohol en cocaïne. Ze is verkracht door twee mannen, die haar als een porno-actrice herkenden. De rechter oordeelde, dat ze als porno-actrice niet moest klagen. Vanwege discriminatie had die rechter de bak in gemoeten, in één cel met die respectloze verkrachters. 'Baise-moi' handelt over wraak naar de maatschappij en het mannelijke geslacht. Het is te vergelijken met 'Thelma en Louise' (1991) van Sir Ridley Scott (1937, South Shields), maar dan met echte seksscènes, verkrachting en moord. Nadine probeert aan het eind van de film met een revolver zichzelf te doden, maar de politie arresteert haar. In 2002 ben je definitief met de harde porno-industrie gestopt.

Op 28 januari 2005 pleegde je zelfdoding met een overdosis Temazepam, een slaapmiddel. Dat doet me denken aan 'The Big Sleep' (synoniem voor de eeuwigheid) van de schrijver Raymond Chandler (1888 - 1959), in 1946 verfilmd, met Humphrey Bogart (1899 - 1957) in de hoofdrol, als privé-detective Philip Marlowe. Je zelfdoding vond plaats in het Parijse appartement van een vriend en je werd twee-en-dertig jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 januari 2013


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 2 stemmen 355



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)