Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Verscheurd door demonische bloedhonden

(voor Marie Prevost (1898 - 1937))

Je bent geboren als Mary Bickford Dunn op 8 november 1898 in Sarnia, in Canada.
Je ouders waren Hughlina Marion Bickford en Arthur Dunn. Je vader was directeur bij de spoorwegen. Je was een baby toen je vader overleed door een gaslek in de St. Clair Tunnel, een onderwatertunnel.
Je moeder hertrouwde met Frank Prevost en jullie verhuisden naar Denver, de hoofdstad van Colorado. In 1900 werd je zus Marjorie geboren. Frank was een mijnwerker en landmeter. Door zijn werk woonden jullie in Ogden (Utah), Reno (Nevada), Fresno (Californië) en tenslotte in Los Angeles (Californië).
Frank en je moeder zijn gescheiden en toen Frank in 1933 overleed erfde je één dollar van hem, wat nogal schofterig was.

Je ging naar de Manual Arts High School en op je zestiende werd je secretaresse op een advocatenkantoor voor de Keystone Film Corporation. Terwijl je voor je werk in de Keystone Studios was, mocht je een bijrol doen in de film 'Footprints of his father'. De baas van Keystone, Mack Sennett (1880 - 1960) was onder de indruk van jou en je tekende een contract, waardoor je vijftien dollars per week verdiende.

Je kreeg succes. En in juni 1918 trouwde je in een opwelling met Henry Charles Gerke (1896 - 1985), maar jullie zijn al vrij snel weer uit elkaar gegaan. Het was een geheim huwelijk, want je was bang dat het je filmcarrière zou schaden. Op verzoek van Henry zijn jullie in oktober 1923 officieel gescheiden.
In oktober 1924 trouwde je met de acteur Kennett Harlan (1895 - 1967), die acht keer trouwde in zijn leven.

In 1926 overleed je moeder door een auto-ongeluk in Lordsburg (New Mexico).
In 1927 zijn Kenneth en jij gescheiden. Je werd zwaar depressief en een alcoholiste en je leed aan boulimia.

In 1919 had je je eerste hoofdrol in 'Yankee Doodle Dandy'.
Na rollen in korte komedies had je in 1920 groot succes met de film 'Love, Honour and Behave', waarin je naast George O'Hara (1899 - 1966) speelde. In 1921 tekende je een contract bij Universal, waarbij je ineens duizend dollars per week verdiende en je de duurste, alcoholische dranken kon kopen. Één van de schaduwzijden van succes. De directeur was William King Baggot (1879 - 1948), die o.a. de hoofdrol in 'Ivanhoe' (1913) speelde.

Irving Thalberg (1899 - 1936) besloot om van jou een grote ster te maken. Je schitterde in 'The Moonlight Follies' (1921) en 'Kissed' (1922).
In 1922 tekende je een contract bij Warner Brothers, waardoor je 1500 dollars per week ontving.
Je speelde in 'The Beautiful and Damned' (1922) naast Kennett. Deze film is helaas verloren gegaan. Het was gebaseerd op een roman van F. Scott Fitzgerald (1896 - 1940).
Je speelde o.a. in 'Three Women' (1924) en 'Kiss Me Again' (1925), maar in het begin van 1926 heeft Warner Bros directeur Ernst Lubitsch (1892 - 1947) je contract niet verlengd. Ook Kennett kreeg geen verlenging.
In 1928 speelde je in 'The Racket', geproduceerd door de steenrijke Howard Hughes (1905 - 1976), met wie je een korte seksaffaire had, wat je depressie verergerde en je ging meer en meer dwangmatig overeten.

Je kreeg huwelijksproblemen, wat je drankzucht aanwakkerde. In januari 1929 was de scheiding officieel rond. Een echtgenoot en een minnaar minder, verzonk je in het wrede moeras van de inwendige eenzaamheid. Zonder ouders en zonder een gezond oudersysteem in jezelf zakte je keihard ineen. Je ging nog meer dwangmatig overeten, want je probeerde je verdriet weg te eten. Door je dikte werd je nog meer depressief en begon je nog meer te drinken. Je zat in een negatieve spiraal gevangen.

Je speelde in 'The Godless Girl' (1928) naast Lina Basquette (1907 - 1994), die de hoofdrol had. Je tekende een contract bij MGM en je verscheen naast Joan Crawford (1905 - 1977), die de hoofdrol had.
In 'Three Wise Girls' (1932) speelde je naast de hoofdrolspeelster Jean Harlow (1911 - 1937), die overleed door nierfalen.
Je voelde je vernederd, maar je zei schijnbaar onverschillig, dat het zo nu eenmaal gaat in de filmindustrie, roem kan zomaar vervliegen. Het roer ging om en je overdreef met verschillende diëten.

Je laatste optreden was een bijrolletje als serveerster in 'Ten Rounds To Go' (1936). Je roem was weggeëbd, evenals je leven, want op 21 januari 1937 overleed je door een overdosis alcohol en door extreme ondervoeding. Emotioneel uitgehold. Iemand had moeten ingrijpen, maar er was blijkbaar niemand. Twee dagen later ben je gevonden, omdat de buren klaagden over het constante geblaf van jouw teckel. Dat geeft je isolement al aan. De wanhopige hond had van je armen en je benen gegeten om je weer tot leven te wekken.
Je had 110 dollars voor Joan Crawford klaargelegd en zij heeft de begrafenisdienst bekostigd. Je wist dat ondervoeding en zwaar alcoholisme snel tot de dood leidt.

Je bent achtendertig jaar geworden. Je bent gecremeerd op de Hollywood Memorial Cemetery, waarna je zus de as bij de as van je moeder heeft geplaatst.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 februari 2013


Geplaatst in de categorie: idool

3.0 met 6 stemmen 130



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)