Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een tragische moord door de maatschappij

(voor Ebba Ingegerd Ulla Hahn (1907 - 1946))

Je bent geboren op 14 augustus 1907 in Eslöv. Je groeide op in Eslöv, VÃrnamo en Örebo.

In 1925 ontmoette je de acteur Fritjof Billquist, met wie je in 1926 trouwde. In 1926 zong je voor het eerst op de radio. In 1927 werd jullie dochter Asa geboren. Fritjof had succes in de stadsschouwburg van Helsingborg en hij regelde jouw zangdebuut. Via de Thor Modéen kwam je in 1927 in het Odeon Theater in Stockholm te spelen. Je speelde in een revue, samen met de zanger/acteur Ernst Rolf, die in 1932 aan een longontsteking overleed, die hij kreeg na een mislukte poging om zichzelf te verdrinken. Hij werd 41 jaar.

Tussen 1929 en 1946 zijn er 358 liedjes van jou opgenomen. Je roem was het grootste tijdens de Tweede Wereldwereldoorlog. Je was net zo beroemd als Vera Lynn en Lale Andersen.
In 1929 debuteerde je met 'Parfum Visan' en kwamen er vijf albums bij het platenlabel Pathe uit. In 1930 stapte je over naar het platenlabel Columbia tot 1940, toen je door het platenlabel Sonora werd binnengehaald, opgericht door Erik Ljungberg. Je lied 'Mijn militair' was een groot verkoopsucces. De muziek en tekst was van Nils Perne. In 1932 zong je 'Een glas champagne' van de componist Sven Runo, voor de film 'International' van Gunnar Skoglund. Fritjof had een rol in deze film. In 1934 zijn Fritjof en jij gescheiden.

In 1936 hertrouwde je met Curt Wolmar Sjögren, directeur van de T. Olsons fabriek.
Je was populair bij de soldaten, voor wie je concerten gaf. In 1941 speelde je mee in de korte film 'Way's serenade' van Ivar Johansson. Samen met Evert Granholm zong je de titelsong. Greta Kalken speelde de hoofdrol. Je zong 'Goodnight Walz', een Zweedse versie van de Schotse ballade 'Auld Lang Syne', geschreven door de dichter Robert Burns. Dit lied wordt in de Engelstalige landen meestal op oudejaarsavond gezongen. Lennart Reuterskiöld vertaalde het. Je laatste lied was 'Kuikenkip', met het orkest van Rudolp Willard Ringstrand. Dat werd drie dagen voor je overlijden opgenomen.

In 1942 zijn Wolmar en jij gescheiden. Hij hertrouwde al snel met de actrice Olga Berley. In 1943 hertrouwde je met de componist/pianist/accordeonist Gunnar Hahn.

Je was verslaafd aan alcohol, cocaïne en morfine. Je woonde in Stockholm. In 1946 was je op het hoogtepunt van je carrière als vitalistische, vrolijke zangeres, maar inwendig was je depressief en worstelde je met de vooroordelen van de maatschappij tegen homoseksualiteit. Je had al eerder geprobeerd om jezelf te doden. Op 5 juli 1946 heb je 's avonds met Margaret en Thor gedineerd. Je was al enkele maanden van Gunnar gescheiden. Je kwam verdrietig thuis en je zou de volgende dag naar Värmland en Karlstad gaan. Die nacht of ergens in de ochtend kwam je lesbische vriendin, een revuester, bij je langs. Destijds was homoseksualiteit verboden en werd het als een geestesziekte beschouwd.

Op 6 juli 1946 stond je koffer gepakt, maar je besloot anders. Samen met je minnares wilde je zelfdoding plegen. Jullie lagen op de keukenvloer, toen je de gaskraan opende. Je had al een hele pot slaapmiddelen ingeslikt. Nadat jij stopte met ademen, verliet je minnares in paniek het appartement. Gunnar vond je op de keukenvloer, met twee kussens. Er was geen afscheidsbrief.
Je werd achtendertig jaar en je bent begraven op de Begraafplaats van het Noorden in Stockholm.

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 september 2014


Geplaatst in de categorie: idool

3.0 met 2 stemmen 51



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)