Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Dubbelportret

Subtitel: Vluchtig moment, vloeiend beeld


Ruim negentig jaar oud inmiddels is MEDARDO ROSSO zijn werk 'Femme à la voilette', dat museum Boijmans van Beuningen heeft aangekocht. Boijmans heeft vrij diep in de buidel moeten tasten om dit beeldhouwwerk, deze sublieme sculptuur aan zijn collectie te kunnen toevoegen. Het werk is in 1923 gehouwen. Vijf jaar voor zijn dood in Milaan. Medardo Rosso was naast een Italiaanse beeldhouwer tevens tekenaar. Hij wordt tot de stroming van het impressionisme gerekend. Zijn 'Femme' is dan ook tussen (post-)impressionisten als Degas, Cézanne en Monet te bewonderen.

Samen met Rodin wordt Rosso als dé kunstenaar die het impressionisme introduceerde in de beeldhouwkunst gezien. Boijmans heeft 'Femme' uiteindelijk via de zoon van Estée en Joseph Lauder, oprichters van het beroemde cosmeticamerk, weten te bemachtigen.

'Femme à la voilette' is 72 cm hoog en laat een gesluierde vrouw die trappen afdaalt, zien. 'Het fijne, gladde gezicht komt tevoorschijn vanuit een ruw oppervlak vol reliëf. Hij legt een vluchtig moment vast, vol beweging en ruimte', aldus het Rotterdams museum.

Medardo Rosso was zoon van een stationschef. Zeer waarschijnlijk als treinreiziger, maar dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn geweest, kwam Medardo uiteindelijk via Milaan naar Rome en via de Italiaanse hoofdstad naar die van Frankrijk; Parijs. In 1889, Medardo was toen 31 jaar, heeft hij zich definitief in deze stad gevestigd. Medardo bouwde hier een eigen studio op, met later daarbij een gieterij.

Hij raakte bevriend met Etha Fles; Utrecht, 1857 - Bergen (NH), 1948. Deze kunstenares heeft met enkele etsen in Venetië geëxposeerd. In datzelfde jaar 1895 werd door haar in Utrecht de Vereniging voor de Kunst opgericht. Dit met als doelstelling een grotere interesse voor de Beeldende Kunst te creëren. Daarnaast organiseerde zij regelmatig tentoonstellingen. Vijf jaar later, in 1900, op de Wereldtentoonstelling te Parijs, ontmoette zij en maakte kennis met de Italiaanse beeldhouwer Medardo Rosso voor wie zij grote belangstelling had. Zij heeft Rosso vaak begeleid met zijn exposities in Nederland en daarbuiten. In de eerste twee decennia van de 20ste eeuw, tussen 1909 en 1915, verblijft zij enige tijd in Italië. Etha Fles was naast etser, ook verdienstelijk kunstschilder van stillevens, figuurstukken, landschappen en stadsdelen van Rome alwaar zij vaker heeft gewoond.

In het Rijksmuseum Twente en(replica)/of Gemeentemuseum Den Haag, hangt 'Landschap met kasteel en boot', gedateerd 1890. Deze ets, inkt op papier, met een hoogte, respectievelijk breedte van 15,9 cm bij 21,2 cm, toont op de voorgrond het front van een schip, met op de achtergrond het kasteel. Met de avond die viel, is het slechte weer toegenomen. Tegelijkertijd zou het ook tijdens een bui kunnen zijn, waarbij overigens opvalt dat er reuring in de lucht is, terwijl het water weliswaar niet spiegelt, maar zeker wel betrekkelijk glad is... .

Mondiaal is Medardo Rosso zowel in het Museum of Modern Art, als in Chicago en Parijs te aanschouwen. Naast het eerder door mij beschreven 'Femme à la voilette' uit 1923 dat dus in Rotterdam is te bezichtigen, is er ook werk van Rosso in Otterlo te bezichtigen:

-'La rieuse' uit 1890

en

-'Bambino al sole' uit 1892

Zowel 'Lachende vrouw' als 'Kind in de zon' zijn aansprekende beelden die de indruk van lef oproepen. De 'Lachende vrouw' vanwege haar meewarige glimlach met zowel gesloten ogen als mond en 'Kind in de zon' door de geelbruine kleuren die tegelijkertijd de zon en het effect van de zon weergeven. Tevens verlangt dit kind naar schaduw, wil het dus uit de zon, daar het zich zo klein mogelijk maakt... . Het zoekt bescherming tegen die soms verzengende ploert.

Rosso was een impressionistische beeldhouwer. Licht, en ontbinding van materiaal staan in zijn werk centraal. Bij conventionele beeldhouwkunst draait alles om volume en licht.

Bijna 70 jaar oud overleed Medardo Rosso tijdens een operatie in 1928.

Schrijver: Annejan Kuperus, 26 december 2014


Geplaatst in de categorie: kunst

5.0 met 1 stemmen 147



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
27 december 2014
Etha Fles kende ik niet en het intrigeert me dat ze bevriend was met mijn lievelings-Tachtiger Frederik van Eeden. Ze is o.a. met Jan Veth bevriend geweest. Ze was zelf ook een begaafd etser/kunstschilderes. Toch heeft ze de literaire geschiedschrijving niet gehaald en is ze letterlijk ondergesneeuwd geraakt. Ze is zeg maar behoorlijk geflest. We zullen nooit weten hoezeer haar invloed van betekenis is geweest op de Tachtigers!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)