Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Willie Nelson - Angel Flying Too Close To The Ground

Je bent geboren als Willie Hugh Nelson op 29 april 1933 in Abbott, Texas. Zijn ouders waren Myrle Greenhaw en Ira Doyle Nelson. Je bent van Engelse, Ierse en Cherokee afkomst. Je vader was monteur en je opa was smid. Kort na je geboorte ging je moeder er vandoor. Je vader hertrouwde en hij smeerde hem ook. Je zus Bobbie Lee en jij werden door jullie grootouders opgevoed. Op je zesde gaf je opa jou een gitaar. Met Bobbie zong je gospelsongs in de kerk. Op je zevende schreef je je eerste lied. Omdat je een hekel aan het katoen plukken had, ging je vanaf je dertiende in dancings, tavernes en honky-tonks zingen. In 1950 verliet je school en zat je negen maanden bij de US Air Force. In 1952 trouwde je met Martha Matthews en je studeerde twee jaar landbouw aan de Baylor University. Je was nachtclubuitsmijter, autohandelaar, zadelmaker, boomkapper en olieveldwerker.

Via je werk als DJ in Pleasanton wist je twee songs te lanceren, o.a. 'The Storm Has Just Begun'. Je speelde in nachtclubs en via San Diego ging je naar Portland, waar je moeder woonde. In 1956 verscheen je debuutsong 'No Place For Me', wat flopte. Je bleef werkzaam als DJ en zingen in clubs te Vancouver. Je was afwasser, je verkocht bijbels en stofzuigers aan de deur en je was verkoper voor de Encyclopedia Americana. In 1958 werd jullie zoon Billy geboren en verhuisde je naar Houston. Je andere kinderen met Martha zijn Lana en Susie. In 1960 verhuisde je naar Tennessee, waar de platenbazen je alom weigerden. In september 1962 verscheen je debuutalbum '...And Then I Wrote' bij Liberty Records. In 1963 hertrouwde je met Shirley Collie, een country- en rockabilly-artieste, wat tot 1971 duurde.

In 1971 hertrouwde je met Connie Koepke, met wie je twee dochters kreeg, Paula Carlene en Amy Lee. In 1973 verschenen je albums 'Shotgun Willie' en 'Troublemaker'. In 1975 verscheen je album 'Red Headed Stranger', wat succesvol was. In 1976 verscheen 'Wanted: The Outlaws', wat je imago als vogelvrij verklaarde versterkte. In 1978 verscheen je album 'Stardust', ook een groot succes. In de jaren tachtig had je tophits als 'They all went to Mexico' met Carlos Santana en Booker T. Jones, 'Always On My Mind' en 'To All The Girls I've Loved Before', samen met Julio Iglesias. Samen met Kris Kristofferson, Waylon Jennings en Johnny Cash vormde je de supergroep 'The Highwaymen'. In 1991 hertrouwde je met Annie D'Angelo, met wie je twee zoons kreeg, Lukas Autry en Jacob Micah. Je bent betrokken geweest bij het activisme voor het gebruik van biobrandstoffen en de legalisering van marihuana.

Je bent co-voorzitter van de Nationale Organisatie voor de hervorming van marihuana Wetten adviesraad. Je rookte twee of drie pakjes sigaretten per dag, waardoor één van je longen instortte. Je stopte met de tabak en je ging verder met de marihuana, zij het onder longbeschermende maatregelingen. Je beoefende kung-fu en Taekwondo, waarin je een tweede graad zwarte band behaalde. Je was alcoholist en je verloor steeds weer je baan. Je bent diverse keren betrapt op verboden wapenbezit. Je had een privé-vliegtuig, een eigen stadje, een enorm landgoed en een eigen golfbaan. In 1990 moest je 16,7 miljoen dollar aan achterstallige belastingen betalen, waardoor je veel bezittingen moest verkopen. Vrienden kochten een groot deel en zij gaven het aan jou terug of ze verhuurden het aan jou voor een symbolisch bedrag. In 1993 was je vrij van schulden.

In 1999 verscheen de animatieserie 'King of the Hill', waarbij jij samen met Mark McGrath het wonderschone 'Angel Flying Too Close To The Ground' maakte en zong. In 2006 werd je samen met je band aangehouden vanwege een ons paddo's en 7 ons marihuana. Het bleef bij een boete. Tijdens het bezoek aan president Jimmy Carter, rookte je op het dak van het Witte Huis een joint. Je lievelingsgitaar heet Trigger, vernoemd naar het paard van Roy Rogers en door ruim honderd belangrijke mensen gesigneerd. Je verstopte Trigger in het huis van je manager, zodat de belastinginners hem niet konden opeisen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 februari 2016


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 6 stemmen 105



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)