Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De zelfdoding van een psychotisch verliefde tragicus

(voor Max Kurzweil (1867 - 1916))

Je bent geboren als Maximilian Franz Viktor Zdenko Marie Kurzweil op 12 oktober 1867 in Bisenz, in de Tsjechische Republiek. Je vader was de fabrieksdirecteur Karl Kurzweil en je moeder was Maria Marterer. In 1879 verhuisde je naar Wenen, waar je op het Schottengymnasium zat. Van 1886 tot 1895 studeerde je aan de Academie voor Schone Kunsten Wenen, opgericht in 1692 door de kunstschilder/beeldhouwer/rechter Peter Strudel. Je was een Joodse kunstschilder en graficus. Je leraar was Christian Griepenkerl, die in 1874 hoogleraar aan de Academie werd en in 1887 leidde hij een speciale school voor historische schilderkunst. Zijn specialisme was de allegorische voorstelling met behulp van thema's uit de klassieke mythologie en portretten.

Andere leerlingen van Griepenkerl waren o.a. Carl Moll, Alfred Roller, Carl Otto Czeschka, Richard Gerstl, Egon Schiele en Anton Faistauer. In 1907 en 1908 weigerde Griepenkerl Adolf Hitler toe te laten tot de tekenacademie. Een andere leraar van jou was de genreschilder Leopold Carl Müller, die les had gekregen van Christian Ruben en professor Karl von Blaas. In 1892 studeerde je aan de Académie Julian in Parijs en in 1894 werd je eerste schilderij op de Salon tentoongesteld. Je ontmoette Marie-Josephine Marthe Guyot in de haven van Concarneau in Bretagne, waar jij in de zomers schilderde. Marthe was de dochter van de loco-burgemeester van Concarneau. In 1895 zijn Marthe en jij in Concarneau getrouwd. In 1897 was je mede-oprichter van de Weense Secession en redacteur en illustrator van het invloedrijke Secessionistische tijdschrift 'Ver Sacrum' (Heilige Lente), met bijdragen van o.a. Rainer Maria Rilke, Hugo von Hofmannsthal, Maurice Maeterlinck, Knut Hamsun, Otto Julius Bierbaum, Conrad Ferdinand Meyer en Arno Holz.

Je vroege werk is exemplarisch voor de Jugendstil in de schilderkunst uit die periode. Je bekendste schilderij is 'Dame im gelben Kleid' uit 1899, met je vrouw Marthe als wonderschoon model. Het toont de nieuwe esthetiek van de Art Nouveau, met door de barok geïnspireerde ronde lijnen. In 1902 schilderde je Marthe in een blauwe jurk. In 1905 was je de eerste prijswinnaar van de Villa Romana Prijs en je schilderde Marthe op 'Dame in Violet'. In 1908 schilderde je prachtige portretten van Mira en Bettina Bauer. Bettina werd later zelf kunstschilderes. Vanaf 1909 leerde je aan de kunstacademie tekenen en schilderen voor meisjes en vrouwen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was je een officiële oorlogsschilder in Moravië. In je latere werk neigde je steeds meer naar het symbolisme, onder invloed van Edvard Munch en Ferdinand Hodler. In 1910 schilderde je jezelf met een naakte, mysterieuze, gezichtsloze vrouw op de achtergrond.

In 1912 schilderde je 'Wanhoop', met een verslagen, uitgemergeld mens, die tegen een boom zit. Je was in Wenen, op verlof van het Oostenrijkse leger. Marthe verbleef nog in Frankrijk en jij was hopeloos verliefd op Helene Heger, je jonge minnares en één van je leerlingen. Op 9 mei 1916 schoot je eerst je geliefde Helene Heger dood. Dit als gevolg van je privé-omstandigheden, wat verergerd werd door je aangeboren gevoel voor melancholie en bezetenheid. Daarna heb je meteen jezelf doodgeschoten. Je werd 48 jaar en je bent in een grafkelder op de Hütteldorfer begraafplaats begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 2 maart 2016


Geplaatst in de categorie: idool

3.5 met 4 stemmen 80



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)