Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Betoverd door de schoonheid van Marokko

(voor Théo van Rysselberghe (1862 - 1926))

Je bent geboren op 23 november 1862 in Gent, in een Frans sprekend burgergezin. Je studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent, waar Theodore-Joseph Canneel je leermeester was. In 1879 ging je naar de Brusselse Academie voor Schone Kunsten en kreeg je les van Jan Frans Portaels, een oriëntalistisch schilder en pedagoog. Hij schilderde vooral oriëntaalse vrouwen en hij gaf les in zijn eigen atelier. Je werd sterk door zijn schilderwerk beïnvloed. Net als Portaels reisde je naar Marokko. Tussen 1882 en 1888 ging je drie keer naar Marokko. In totaal was je ruim anderhalf jaar in Marokko.

Op je achttiende debuteerde je met twee portretten op de driejaarlijkse Salon van Gent. In 1880 schilderde je 'Zelfportret met pijp' en in 1881 verhuisde je naar Brussel en deed je mee met de Salon van Brussel. In de winter van 1882 ging je naar Marokko, met je vriend Frantz Charlet en de schilder Dario de Regoyos. In Sevilla ontmoette je de Belgische schilder/beeldhouwer Constantin Meunier. In Marokko schilderde je o.a. 'Arabische schoenlapper', 'De kif rokers' en 'De sinaasappelverkoper'. Terug in België had je direct succes met je nieuwe werken, zowel in Gent als in Brussel. Je raakte levenslang bevriend met de dichter Emile Verhaeren, die jij diverse keren portretteerde. In Haarlem kopieerde je een werk van Frans Hals. Je bewonderde zijn lichtwerking. Je bewonderde ook het werk van de Amerikaanse impressionist William Merritt Chase.

Je was één van de voornaamste medestichters van de kunstenaarsgroep Les XX, die rebelleerde tegen het verouderde academische en de heersende, artistieke standaarden. In het middelpunt stond de kunstpaus/mecenas/schrijver Octave Maus, die jij in 1895 zeer schoon portretteerde. Je schilderde ook zijn vrouw Madeleine. In november 1883 ging je weer met Frantz Charlet naar Marokko. Je bleef er een jaar. In Tanger schilderde je het grote, exotische schilderij 'Arabische fantasia'. Door geldgebrek ging je in oktober 1884 terug naar België. Het pointillisme heb je vooral van Georges Seurat afgekeken. Je 'Portret van Irma Sèthe' is daar een prachtig voorbeeld van. Net als 'Juffrouw Alice Sèthe', 'Mevrouw Henry Van de Velde-Sèthe', oftewel Maria Sèthe, 'Madame Oscar Ghysbrecht' en 'Madame Edmund Picard'.

Alice Sèthe trouwde met de beeldhouwer Paul Dubois en Maria Sèthe trouwde met de art-nouveau architect Henry Van de Velde. In 1886 werd je door Claude Monet en Auguste Renoir beïnvloed. Je begon impressionistisch te schilderen. In Parijs ontmoette je o.a. Alfred Sisley, Paul Signac, Edgar Degas, Theo van Gogh en Henri de Toulouse-Lautrec, die jij extra waardeerde. Samen met Edmund Picard, die ook met Paul Verlaine bevriend was, ging je drie maanden naar Meknès in Marokko. Na nog diverse Marokkaanse taferelen stopte je hiermee en schilderde je alleen nog portretten. Je schilderde ook graag en meer en meer naakte vrouwen.

Op 16 september 1889 trouwde je met de vrijgevochten schrijfster Maria Philomène Andrée Monnom. In 1890 werd jullie dochter Elisabeth geboren. Maria was diep bevriend met André Gide en in 1923 kregen Elisabeth en André samen een kind, Catherine. Er was je niets verteld. Je ontdekte de gelijkenis met André zelf. Je verfoeide het werk van de jonge Pablo Picasso, wat je 'lelijk en niet interessant' noemde. Je woonde in Parijs en tenslotte in Saint-Clair, waar je op 14 december 1926 bent overleden.

Je werd 64 jaar en je bent begraven op het kerkhof van Le Lavandou, naast je vriend de kunstschilder Henri-Edmond Cross, die zestien jaar eerder overleden is.

Schrijver: Joanan Rutgers, 12 juli 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.3 met 3 stemmen 48



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)