Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een liefde, die zinkende was, zonk voorgoed

(voor Ester Ellqvist (1880 - 1918))

Je bent geboren op 4 augustus 1880 in Ausas, in de meest zuidelijke provincie van Zweden, Scania, met als grootste stad Malmö.
Je vader Karl Kristersson Ellqvist was een leraar en jij bent opgegroeid in Stockholm. Je was levenslustig en je genoot van het sociale leven in de stad. Je studeerde aan de Technische School in Stockholm, Konstfack genaamd, in 1844 gesticht door de etnoloog/kunstenaar Nils Mansson Mandelgren. Je broers Oscar en Ernst zaten ook op de Technische School en zij werden fotografen. Je zus Gerda zat er ook op en zij heeft handwerken geleerd. In 1900 ging je naar de Koninklijke Zweedse Academie van Beeldende Kunsten in Stockholm, in 1773 opgericht door koning Gustav de Derde.

De academie liet vanaf 1864 ook vrouwelijke studenten toe, maar zij doorliepen een ander educatief pad. De naaktmodellen waren nog een taboe voor vrouwelijke studenten. Daarnaast kreeg je lessen aan de A. Tallbergs school voor etsers. Je was een ambitieuze en bekwame studente tijdens de begintijd van de modernistische kunstbeweging en is in de nadagen van de nationale, romantische tijd, vertegenwoordigd door academie-kunstenaars als Carl Larsson, Anders Zorn, Bruno Liljefors en Richard Bergh, die in 1905 een mooi portret van August Strindberg maakte. Jij en jouw vrienden op de academie protesteerden tegen de conservatieve standpunten van de academie, waardoor de invloedrijke Konstnärsförbundet werd opgericht.

In 1900 ontmoette je John Bauer op de academie. John was op 4 juni 1882 in Jönköping geboren en op school maakte hij graag karikaturen van zijn leraren en dagdroomde hij, wat zijn leraren ten onrechte afkeurden, daar ze niets van zijn artistieke zielleven begrepen. Vanaf zijn 16-de studeerde hij aan de Kaleb Ahltinsschool voor schilders. De historische kunstschilder Gustaf Cederström was vol lof over hem. Tijdens zijn studie illustreerde hij in boeken en tijdschriften. Vanaf 1903 begon John jou het hof te maken via openhartige liefdesbrieven, die jij even openhartig beantwoordde. In 1904 ging hij naar Lapland en maakte hij schilderijen voor een boek over de cultuur en de exotische wildernis van het land. Jij was zijn muze en in 1904 schilderde hij jou in 'De sprookjesprinses', in 1905 in 'Freja' en in 1907 in 'Ester in het huisje'.

Op 18 december 1906 zijn John en jij getrouwd en woonden jullie onder één dak. John illustreerde covers voor tijdschriften en hij maakte zijn schilderserie 'Onder gnomen en trollen'. In 1908 reisden jullie een jaar naar Duitsland en Italië om de kunst te bestuderen, bekostigd door jouw vader. In 1910 schilderde je een zelfportret met hoed. In 1914 kochten jullie de 'Villa Björkudden', gelegen aan de oevers van het Meer van Bunn, nabij Gränna. In 1915 werd jullie zoon Bengt geboren, die jullie Putte noemden. Dit was een vreugdevolle en harmonieuze tijd.
Daarna was John veel weg van huis en verloor hij zijn vaste inkomen voor zijn illustraties. Je had ook andere aspiraties voor je rol als echtgenote dan John. Hij schilderde jou steeds minder. Er waren huwelijksproblemen en in 1908 schreef John jou een brief, waarin hij een scheiding voorstelde.

Op 20 november 1918 zijn John, Bengt en jij overleden. Jullie waren aan boord van de SS Per Brahe, die naar Stockholm voer, maar die in het Lake Vättern is gezonken. Alle 24 personen aan boord zijn verdronken. John werd 36 jaar, Bengt werd 3 jaar en jij werd 38 jaar. Jullie zijn op 18 augustus 1922 in één graf op de Östra begraafplaats in Jönköping begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 november 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.2 met 5 stemmen 65



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)