Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bread - Aubrey

Bread was een Amerikaanse, soft rockband uit Los Angeles.
De band bestond uit David Ashworth Gates, Jimmy Griffin, Robb Royer en Mike Botts. David en Jimmy waren de zangers.

David is op 11 december 1940 in Tulsa geboren en hij en Robb leven nog. In 1958 trouwde hij met zijn schoolvriendin Jo Rita en ze kregen vier kinderen. Voor na de band kocht hij een veeboerderij in Noord-Californië.

Jimmy is op 10 augustus 1943 in Cincinnati geboren. Hij trouwde met Marti en zij kregen twee dochters en twee zonen. Jimmy overleed in 2005 door kanker.

Robb is op 6 december 1942 in Los Angeles geboren. In 1971 verliet hij Bread en werd hij door Larry Knechtel vervangen. Larry overleed in 2009 aan een hartaanval.

Mike Botts is geboren op 8 december 1944 in Oakland. Hij overleed in 2005 aan darmkanker.

De naam van de band ontstond in het najaar van 1968, toen de bandleden in een file achter een Wonder Bread truck stonden.
In 1969 verscheen het titelloze debuutalbum bij Elektra Records, o.a. met 'Any Way You Want Me', 'Friends and Lovers' en 'Could I'.
In 1970 verscheen het album 'On the Waters', met o.a. 'Been Too Long on the Road', 'Coming Apart' en 'Call on Me'. In 1970 bespeelde Larry Knechtel de piano op de nog steeds indrukwekkende single 'Bridge Over Troubled Water' van Simon & Garfunkel.
In 1971 verscheen het album 'Manna', met o.a. 'If', 'Let Your Love Go', en 'Come Again'.
In 1972 verscheen het album 'Baby I'm-a Want You', met naast de titelsong o.a. 'Everything I Own' en 'Diary'.

In 1972 verscheen het album 'Guitar Man', met naast de titelsong o.a. het tekstueel en muzikaal hoogstontroerende 'Aubrey', 'Picture in Your Mind', 'Make It by Yourself'.

Er kwam onenigheid tussen David en Jimmy, want David mocht meer songs zingen en hij stond altijd op de A-zijden van de singles. In 1973 ging de band uit elkaar en in 1976 kwam de band weer bij elkaar en werkten ze aan hun laatste album. In 1977 verscheen het zesde en laatste album 'Change of Heart'met o.a. 'The Chosen One', 'Our Lady of Sorrow' en 'Hold Tight'.

In de zomer van 1977 deden ze een tournee zonder Jimmy, die voor verder oplopende spanningen zorgde en steeds meer aftakelde door zijn drugsgebruik. David had in 1978 als solo-artiest succes met zijn singles 'Goodbye Girl' en 'Take the Last Train'. Jimmy en Robb raakten beiden van de drugs af en ze bleven songs schrijven.
In 1994 verscheen David's solo-album 'Love is Always Seventeen'.
In 1996 en 1997 kwam Bread voor het laatst bijeen voor de 25th Anniversary tournee in Amerika, Zuid-Afrika, Europa en Azië.


Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=kqXek853SDE

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 december 2016


Geplaatst in de categorie: muziek

4.2 met 4 stemmen 58



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)