Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een terecht fier lid van Die Brücke

(voor Max Pechstein (1881 - 1955))

Je bent geboren als Hermann Max Pechstein op 31 december 1881 in Zwickau, Saksen, de geboortestad van de componist Robert Schumann en dé fabricagestad van de Trabant. Vanaf 1896 werd je een leerling decoratieschilder. Van 1900 tot 1902 was je een leerling aan de kunstnijverheidsschool in Dresden. Tot 1906 ging je naar de kunstacademie in Dresden.

In 1906 kreeg je de Saksische Staatsprijs en werd je lid van de later beroemd geworden kunstenaarsgroep Die Brücke. Jouw vader was een vakman, die in een textielfabriek werkte. Door jouw vroege contact met de schilderkunst van Vincent van Gogh werd je naar het expressionisme gestuurd. In 1906 ontmoette je de schilder/graficus Erich Heckel (1883 - 1970), die jou enorm beïnvloedde. In 1937 verklaarden de nazi's Heckel's werk als 'ontaard'. David Bowie baseerde de cover van zijn album 'Heroes' op Heckel's schilderij 'Roquairol'. Datzelfde schilderij vormde ook de basis voor Iggy Pop's album 'The Idiot'.

In Berlijn was je mede-oprichter van de Neue Sezession en kreeg je erkenning voor jouw decoratieve en kleurrijke schilderijen, die overeen kwamen met de schilderideeën van Van Gogh, Matisse en de Fauvisme-schilders. Uiteindelijk werden jouw schilderijen meer primitivistisch, met dikke, zwarte lijnen en hoekige vormen. Vanaf 1933 werd je door de nazi's vanwege jouw kunstwerken belasterd en schijnbaar uitgeschakeld. 326 schilderijen van jou werden uit de Duitse musea verwijderd. Je was tien jaar lang professor aan de Academie van Berlijn, totdat je in 1933 door de nazi's werd ontslagen. In 1937 werden 16 schilderijen van jou op de expositie 'Entartete Kunst' getoond.

In die tijd ging je in afzondering op het platteland van Pommeren wonen. Je maakte 421 lithografieën, 315 houtsneden en linosneden en 165 diepdrukdrukken, wat meestal etsen waren. In 1945 kreeg je jouw titel als professor terug en won je daarna vele titels en onderscheidingen voor jouw werkzaamheden. Je overleed op 29 juni 1955 in West-Berlijn en je werd 73 jaar. Je bent begraven in de Evangelischer Friedhof Alt-Schmargendorf in Berlijn.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 november 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 31



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)