Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Zonder jouw geliefde Cella sjokte je zielloos verder

(voor Hans Thoma (1839 - 1924))

Je bent geboren op 2 oktober 1839 in Bernau im Schwarzwald, in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Je was van een eenvoudige afkomst. Jouw vader was een molenaar en houthakker in het Zwarte Woud. Je begon jouw artistieke loopbaan met het beschilderen van wijzerplaten op uurwerken. In 1859 ging je naar de Academie voor Beeldende Kunsten in Karlsruhe, op 17 juni 1715 door de markgraaf Karel III Willem van Baden-Durlach gesticht. De schrijfster/dichteres Marie Luise Kaschnitz (1901 - 1974) is in Karlsruhe geboren. Ze was beïnvloed door Hölderlin en Neruda en ze was één van de belangrijkste, naoorlogse dichteressen.

Jij kreeg les van Johann Wilhelm Schirmer (1807 - 1863), een landschapsschilder uit Jülich, die door Carl Friedrich Lessing en Nicolas Poussin is beïnvloed. Hij was een leerling van de romanticus Friedrich Wilhelm Schadow, de zoon van de beeldhouwer Johann Gottfried Schadow, die o.a. een buste van Goethe had gemaakt, die voor hem poseerde. Zijn schilderij 'Mignon' uit 1828 is tijdloos geniaal extreem wonderschoon. Je kreeg ook les van de historie- en portretschilder Ludwig des Coudres (1820 - 1878), een leerling van Ludwig Emil Grimm, de oudste broer van de sprookjesschrijvers Jacob en Wilhelm Grimm. Rond 1863 ontmoette je de romantische, symbolistische kunstenaar Eugen Bracht.

Na jouw studie in 1868 ging je met jouw vriend Franz Otto Scholderer (1834 - 1902) naar Parijs, waar je samen met hem sterk het werk van Gustave Courbet bewonderde. Otto raakte bevriend met Henri Fantin-Latour en Édouard Manet, die hem sterk beïnvloedden. In 1870 schilderde Fantin-Latour 'Un atelier aux Batignolles', waar Otto samen met o.a. Renoir, Manet, Zola, Monet, Bazille en Frédéric vereeuwigd staat. Van 1870 tot 1876 woonde je in München, waar je met Arnold Böcklin bevriend raakte. Daarna ging je samen met jouw vrouw Cella in Frankfurt am Main wonen. In 1899 werd je benoemd tot leraar aan de kunstacademie in Karlsruhe en je werd directeur van de Staatliche Kunsthalle in Karlsruhe.

Je was ook beïnvloed door Albrecht Altdorfer (1480 - 1538), een tijdgenoot van Albrecht Dürer (1471 - 1528), die nog steeds modern is en zeker als humanist. Verder was je beïnvloed door Lucas Cranach de Oudere, de hofschilder van Frederik III van Saksen. Hij was bevriend met Maarten Luther. Op 13 juni 1525 was hij getuige bij het huwelijk van Luther met Katharina von Bora (1499 - 1552). Luther en Katharina kregen zes kinderen en ze hadden een bierbrouwerij.

In 1874 reisde je met Albert Lang naar Florence. Van 1877 tot 1899 woonde je in Frankfurt. In 1879 bezocht je Engeland en in 1880 reisde je door Italië. In Napels werkte je o.a. met Adolf von Hildebrand aan een fresco voor het Zoölogische Instituut. Henry Thode heeft jou financieel ondersteund. In 1891 ben je doorgebroken door een expositie voor moderne kunst in München.

In 1901 overleed jouw intens dierbare vrouwlief Cella, waardoor je in een enorm diepe depressie terecht kwam. Die gitzwarte rouwdepressie duurde jarenlang voort en je kwam er nooit meer bovenop. Jouw roem als kunstschilder steeg volop, maar de pijn van het verlies van jouw geliefde Cella was vele malen groter.

Jij overleed op 7 november 1924 in Karlsruhe. Je werd 85 jaar. Jouw werk bevindt zich in de Staatliche Kunsthalle Karlsruhe, de Neue Pinakothek München en het Städel Museum in Frankfurt. En in jouw geboorteplaats Bernau is het Hans Thoma Museum.

Schrijver: Joanan Rutgers, 12 mei 2018


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 21



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)