start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (104)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (20)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (13)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1119)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (498)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (22)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (58)
rampen (7)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (19)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (24)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3354):

Een groot schilder en toch onbekend gebleven

(voor Lembesis Polychronis (1848 - 1913))

Je was de zoon van een herder op het eiland Salamis, het grootste, Griekse eiland in de Saronische Golf, met als belangrijkste stad Salamina, genoemd naar de nimf Salamis, een godenmoeder en dochter van Asopus en Metope. Je groeide op in Salamina, waarbij jouw herinneringen aan deze plaats jouw artistieke werken levenslang wisten te beïnvloeden. Je studeerde schilderkunst aan de Athene School voor Schone Kunsten, opgericht op 12 januari 1837.

In 1875 ging je aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in München studeren, dankzij een beurs, die door de revolutionaire politicus Dimitrios Voulgaris werd betaald. Jouw leraren waren o.a. Wilhelm Lindenschmidt en Ludwig von Löfftz (1845 - 1910), een Duitse genre- en landschapschilder, die in 1888 het weergaloze 'De Hemelvaart van Maria' schilderde. Lovis Corinth was ook één van zijn leerlingen. In München raakte je bevriend met de reeds beroemde Griekse schilder Nikolaos Gyzis (1842 - 1901), één van de belangrijkste 19-de eeuwse schilders van Griekenland en vooral bekend van zijn werk 'Eros'. Je bestudeerde de meesterwerken van de Duitse museumcollecties.

Rond 1877 schilderde je het indrukwekkende naaktschilderij 'Naakt', waarmee je vooral een ode aan de robuuste vrouwenbillen hebt gemaakt. Billen als stevig houvast en granieten kolossen, die volstrekt hoopgevend voor de toekomst zijn.

In 1880 ging je naar Athene terug en opende je jouw atelier in de wijk Thiseio. Je was een meester in landschapsschilderijen, maar je werd vooral als portrettist bekend. Je portretteerde aristocraten en politici van jouw eigen leeftijd, zoals de schrijver/rechter en Griekse premier Stefanos Dragoumis (1842 - 1923), Kapsalis, Santarozas, Serpieris en Levides. De familie Dragoumis steunde jou voor het grootste deel van jouw leven. Je was de meest romantische schilder van alle romantische schilders van de School van München. Je was een groot bewonderaar van de Spaanse kunstschilder Bartolomé Esteban Murillo (1618 - 1682), die vrouwen, kinderen, bloemenmeisjes en bedelaars schilderde.

Na 1883 begon je ook veel religieuze taferelen te schilderen. Je verhuisde naar een atelier in Stournara Straat en je werkte in opdracht van vele, Atheense kerken. Je nam deel aan vele groepsexposities in Athene en in 1903 nam je deel aan een internationale expositie in Parijs.

Je bent in 1913 in Athene overleden en je werd 65 jaar. Je overleed in slechte omstandigheden en vrijwel onbekend als artiest, terwijl je zo eerlijk en rijkbegaafd was. Ook in de kunstwereld is gerechtigheid een fabeltje.

Illustratie: Lembesis Polychronis

Schrijver: Joanan Rutgers, 27-05-2018



Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 19 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)