Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Je schilderde het mooiste model van Volendam

(voor Willy Sluiter (1873 - 1949))

Je bent geboren als Jan Willem (Willy) Sluiter op 24 mei 1873 in Amersfoort. Je kwam uit de predikantenfamilie Sluiter en tot 1883 groeide je op in Heerenveen. Ik heb ook in beide steden gewoond. De stamboomreeks begint met Albert Sluiter, de burgemeester van Borculo. Zijn zoon Tileman Sluiter was een bierbrouwer in Neede. Tileman's opa was Willem Sluyter, de eerste predikant in de stamboom en tevens een dichter.

In 1652 werd Willem Sluyter predikant in Eibergen. In 1662 trouwde hij met Margareta Sibylla Hoornaert en in 1664 werd hun zoon Johannes gedoopt, die later predikant in Raalte werd. Jouw ouders waren de notaris Jan Willem Sluiter (1839 - 1902) en Johanna Hillegonda Cornelia Suermondt (1846 - 1931). Je ontwikkelde jezelf tot een veelzijdig kunstenaar. Je woonde en werkte in diverse plaatsen; in Dordrecht, Zwijndrecht en Rotterdam, maar ook in de geliefde schildersdorpen zoals Scheveningen, Katwijk en Laren.

Je was lid van vele kunstgenootschappen, o.a. van 'Pictura' in Dordrecht, 'Arti et Amicitiae' in Amsterdam en 'Pulchri Studio' in Den Haag, wat in 1847 is opgericht en waar Jozef Israëls en Hendrik Willem Mesdag ook lid van waren. Van 1891 tot 1894 was je een leerling aan de Rotterdamsche Academie voor Beeldende Kunsten. Je werd een bekende schilder en een tekenaar van politieke prenten. Je maakte veel affiches en je voerde reclame-opdrachten uit. Je was ook een boekbandontwerper. Van 1894 tot 1897 woonde je in Scheveningen. Van 1898 tot 1909 woonde je in Volendam.

Je raakte in de ban van het Franse impressionisme en post-impressionisme en de vaudeville-voorstellingen van de excentrieke dronkaard en geniale dwerg Henri Toulouse-Lautrec. Je kreeg terecht enorm veel onderscheidingen. Je bewonderde Jozef Israëls en zijn leerling Bernard Johannes Blommers (1845 - 1914) van de Haagse School, wat zichtbaar is in jouw kleurgebruik en penseelvoering. Overigens zeer terecht. Je had een scherp oog voor het belachelijke en je exposeerde o.a. in Buenos Aires, Venetië, Brussel, Toronto en Londen.

In 1901 trouwde je met Agatha Anna Louise van Nievervaart (1874 - 1957). In 1902 werd jullie dochter Johanna Adriana geboren, die in 1991 overleed. In 1910 woonde je een tijd in Katwijk. Van 1910 tot 1916 woonde je in Laren en daarna in Den Haag. Je schilderde vaak het strand- en vissersleven en portretten van mensen uit de 'hogere kringen', die jouw schilderkunst volop waardeerden.

Je schilderde vele malen het Volendamse model Hillegond (Hille) Butter (1891 - 1968), die volgens de collega-schilders in jouw tijd het knapste model van Volendam was. Haar ouders waren de vissersknecht Cornelis Butter en Geertje Schilder. In 1911 trouwde Hille met de zeeman Evert Veerman, met wie ze een dochter en een zoon kreeg. In 1925 is ze van Evert gescheiden. Ze was zeer belezen en ze had een privé-bibliotheek. Ze werkte in het hotel van Leendert Spaander, die ook een kunstverzamelaar was. Ze kreeg o.a. bezoek van de schrijver-psychiater Frederik van Eeden, prins Hendrik en diverse kunstenaars, die haar wilden afbeelden.

Op 22 mei 1949 ben je in Den Haag overleden. Je werd 75 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 30 mei 2018


Geplaatst in de categorie: idool

2.0 met 1 stemmen 73



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)