Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Nieuwjaarsgedachten

Ik word volgend jaar, Deo volente, 70 jaar. Tot nu toe niet veel gezondheidsklachten gehad. Ik ben een bofkont dat realiseer ik me goed. Ik mag van geluk spreken dat ik ná de tweede wereldoorlog in ons kikkerlandje ben geboren. Geen oorlog of honger meegemaakt en niet getroffen door een natuurramp. Bovendien volop geprofiteerd van de economische opgang. Tot dusver alles prima.

Maar ja ik ben een Nederlander dus blijft er altijd wel wat te zeuren over. Oudere mensen zeuren sowieso aan de lopende band is de algemeen geaccepteerde gedachte. Ik zal u niet teleurstellen.

Mijmerend onder het schijnsel van de lichtjes van de kerstboom, die onderhand zijn meeste naalden verloren heeft, komen de problemen zo bovendrijven. Het klimaatgeneuzel en pensioengezever zijn voortdurende storende factoren voor mijn gemoedstoestand maar nu dient zich een nog veel groter probleem aan. Wat dan, wat dan hoor ik u ongeduldig roepen. Wel, het betreft mijn Skoda Fabia Greenline. Zij loopt op diesel en zit heel laag in CO2 uitstoot. Benzinewagens stoten gemiddeld veel meer CO2 uit maar diesel is om onverklaarbare reden de kop-van-jut geworden. Om het zuinige en groene karakter hoefde er bij aanschaf geen wegenbelasting betaald te worden. Een extra stimulans voor veel “ouderen” om er een aan te kopen. Onze “betrouwbare” overheid kwam al snel op dat besluit terug en vraagt nu meer dan 90 Euro per maand.

Mijn vrouw vindt onze Skoda een bejaardenkarretje. Ze is 6 jaar jonger dan ik dus heeft ze zeker recht van spreken. Ik bén echter bejaard en mij sprak vooral het zuinige karakter aan. Het vehikel loopt gemiddeld 1 op 23 en Greenline heet ie toch niet voor niets.

De over ons gestelde overheid heeft echter op twijfelachtige gronden besloten dat benzine en zeer zeker diesel ons klimaat naar de knoppen helpt. Gas is ook uit den boze. Na de nachtmerries over de spoedige teloorgang van mijn net aangeschafte HR-ketel moet mijn trouwe Skoda het nu ontgelden. Elektrisch is het modewoord. Hoe we die stroom gaan opwekken? Met windmolens en zonnepanelen natuurlijk. Iedereen een laadpaal voor de deur waar milieuonvriendelijke accu’s van de nodige paardenkrachten kunnen worden voorzien tenminste als het flink blijft waaien en de zon voor altijd schijnt. De gedachte dat kernenergie een stuk schoner is en welhaast oneindig voorradig doet geen opgang in Haagse kringen. Kernenergie is een besmet woord uit het verleden. Dat etiket krab je er, ondanks de inspanningen van Arjen Lubach, niet zomaar vanaf. Met de nieuwe Klaver-Samsom klimaatwet hopen ze de gemiddelde wereldtemperatuurstijging door Nederlandse inbreng met, een naar schatting, 0,0003 graad te verminderen. Een nobel streven dat honderden miljarden gaat kosten. Wie dat gaat betalen? Het antwoord weet u wel vermoed ik. Het doel heiligt blijkbaar de paardenmiddelen.

Hoe ze de gemiddelde wereldtemperatuur zo nauwkeurig kunnen meten is mij een raadsel trouwens. Klimaatmodellen leveren in het gunstigste geval een ruwe schatting binnen een brede marge. Zo beschouwd is de gemiddelde temperatuur de laatste honderden jaren wonderbaarlijk stabiel gebleven. De klimaatalarmisten hebben het echter goed voor mekaar. Als je je doemboodschappen maar vaak genoeg herhaalt en steevast critici wegzet als onnozele halzen zonder kennis dan verworden zelfs de meeste politici tot makke schapen. Je zou maar eens een paar zeteltjes kunnen verliezen. In al die miljarden jaren, waarin de temperatuurschommelingen enorm zijn geweest, is opeens tijdens onze zeer korte aanwezigheid op deze planeet de ideale temperatuur bereikt waarvan beslist niet afgeweken mag worden. Een beetje vreemd nietwaar.

De mens is trouwens een prima CO2 fabriek. Met z’n allen ademen we ongeveer 6 miljard ton CO2 uit per jaar in Nederland. Goed voor een kleine 4% van de totale CO2 productie in Nederland. De industrie is verantwoordelijk voor 78% zegt men. De industrie wordt vaak als een apart losstaand fenomeen beschouwd en te gemakkelijk als dader aangewezen voor de grootste vervuiling. In feite is de industrie echter een uitvloeisel van het voldoen aan menselijke behoeftes. Hoe meer mensen er zijn hoe meer energie we nodig hebben, hoe meer brandstof we verbruiken en hoe meer producten er worden geconsumeerd. Ieder mens extra draagt bij aan de CO2 productie. Of CO2 nu werkelijk een grote boosdoener is laat ik hier even buiten beschouwing. Midas Dekkers zei het al: “hoe minder mensen hoe minder vervuiling”. Geen kinderbijslag maar kinderboete. Dat zal Jesse leren die onlangs aankondigde dat de derde Klaver op komst is.

Ik wind me weer teveel op. “Kijk uit”, zegt mijn vrouw met een glimlach, “straks slaat je warmtepomp op hol”. Na de rustgevende koffie met een overgebleven appelflap zeg ik: “Ik ga nog een stukje rijden voor het te laat is”.

Met mijn gele hesje aan kruip ik achter het stuur om mijn ecologische voetafdruk iets te verlagen.

1 op 25 moet ook mogelijk zijn met mijn Greenline.

Schrijver: Ben Noorderling, 7 januari 2019


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 1 stemmen 189



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ben Nooderling
Datum:
9 januari 2019
Verbieden softie? Afschieten moeten ze die lui. Louter lastpakken.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
9 januari 2019
Ik vind dat ze elke milieu-onvriendelijke zeurkous van boven de 65 het autorijden moeten verbieden!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)