Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Carole King - You Got A Friend

Jij bent geboren in een kleine, Joodse familie als Carole Joan Klein op 9 februari 1942 in Manhattan, New York City. Jouw moeder Eugenia Cammer was een lerares Engels en haar vader Sydney N. Klein was een brandweerman in New York City. Op jouw 17-de schreef jij 'Will You Love Me Tomorrrow', jouw eerste hitnummer. Jouw moeder speelde piano en vanaf jouw derde jaar kreeg jij les van haar. Je zat met een telefoonboek op de kruk om bij de toetsen te kunnen. Je was zeer leergierig en je wilde graag de songs op de radio kunnen spelen. Je ging naar de James Madison High School in Brooklyn, 3787 Bedford Avenue.

Je vormde de band 'The Co Sines' en je veranderde jouw naam in Carole King. Veel Joden deden dit om het antisemitisme te vermijden. Samen met jouw vriend Paul Simon maakte je demo-platen voor 25 dollar per sessie. Je studeerde aan Queens College, waar je Gerry Goffin ontmoette, met wie je samen songteksten schreef. Op jouw 17-de trouwde je met Gerry op Long Island. Op 23 maart 1960 werd jullie dochter Louise geboren, die ook zangeres is geworden. Gerry werkte als assistent-chemicus en jij als secretaresse. Na 'Will You Love Me Tomorrow', uitgevoerd door The Shirelles, werden jullie full-time songwriters.

Jullie schreven o.a. 'Chains', ook opgenomen door The Beatles, 'The Loco-Motion', ook door Kylie Minogue opgenomen, en '(You Make Me Feel Like) A Natural Woman' voor Aretha Franklin. In 1968 zijn Gerry en jij gescheiden. Jij verhuisde met jouw twee dochters naar Laurel Canyon in Los Angeles. In 1970 hertrouwde jij met de muzikant Charles Larkey, met wie je samen met de bassist Danny Kortchmar het trio 'The City' vormde. Jullie enige album was 'Now That Everything's Been Said' bij Ode Records.

In mei 1970 verscheen jouw debuutalbum 'Writer'. In 1971 verscheen 'Tapestry', met de megahit 'U Got a Friend', die een Grammy Award for Song of the Year won. 'Tapestry' kreeg een Grammy Award for Album of the Year plus nog twee Grammy Awards. Je was niet bij de uitreiking aanwezig, die in New York was. Je bleef liever bij jouw familie in Californië. In december 1971 verscheen 'Music', met o.a. 'It's Gonna Take Some Time', ook door The Carpenters uitgevoerd, met als zangeres Karen Anne Carpenter, die aan anorexia nervosa leed, waardoor ze op haar 32-ste door hartfalen overleed. Op 31 december 1971 is jullie dochter Molly geboren, die beeldhouwster is geworden. Jouw vierde dochter heet Levi Larkey. In 1972 verscheen 'Rhymes and Reasons' en in 1973 'Fantasy'.

In 1973 gaf je een gratis concert in Central Park, New York City. Er waren 100.000 mensen. In 1974 verscheen 'Wrap Around Joy', met o.a. 'Jazzman' en 'Nightingale'. In 1976 verscheen 'Thoroughbred', jouw laatste album bij Ode Records. In 1976 zijn Charles en jij gescheiden. In 1977 hertrouwde je met de gitarist/songwriter Rick Evers, met wie je 'Simple Things' schreef, o.a. met 'Hold On' en 'God Only Knows'. In 1978 overleed Rick door een overdosis cocaïne, terwijl jij en jouw dochter Sherry Goffin in Hawaï waren.

In 1982 verscheen 'One to One' en hertrouwde je met Rick Sorenson. Rick heeft jou fysiek misbruikt. Er volgden nog vijf albums, met als laatste 'A Holiday Carole', een kerstalbum, verschenen op 1 november 2011. Op 22 december 2010 overleed jouw moeder, die 94 jaar werd. Op 'A Holiday Carole' staan enkele nieuwe nummers, die jouw dochter Louise heeft geschreven, die ook de producent van het album is. In 2012 verscheen jouw autobiografie 'A Natural Woman: A Memoir' bij Grand Central Publishing. In de zestiger jaren heb je geen drugs gebruikt, waardoor jij alles haarfijn en detaillistisch herinnerde. Op 3 juli 2016 speelde je in Hyde Park, Londen, op het British Summer Time concerts, waar je het hele album 'Tapestry' uitvoerde. In 2017 is daar een album van verschenen.

Schrijver: Joanan Goddess Namaste, 5 maart 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 42



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)