Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

In het licht van jouw moeder

(voor Julie Manet (1848 - 1966))

Je bent geboren op 14 november 1848 in Parijs. Jouw moeder was de impressionistische kunstschilderes Berthe Morisot (1841 - 1895), die in 1868 met Édouard Manet bevriend raakte. Zij hebben elkaar beïnvloed. In 1874 trouwde Berthe met de kunstschilder Eugène Manet (1833 - 1892), de broer van Édouard. Eugène ondersteunde de carrières van Berthe en Édouard. Als kind leerde jij door jouw ouders diverse schilders kennen, zoals Edgar Degas, Pierre-Auguste Renoir, Gustave Caillebotte, Puvis de Chavannes, Claude Monet en James McNeill Whistler. Je schilderde in dezelfde stijl als die van jouw moeder, die jou tekenen en schilderen leerde. Je hebt het grootste deel van jouw leven voor jouw moeder en andere, impressionistische schilders geposeerd.

In 1874 schilderde Edgar Degas een op het gras zittende Eugène, met wandelstok en bolhoed. In 1875 schilderde Berthe haar man op het Isle of Wight. In 1882 schilderde Berthe jou, zittend op een gieter. In 1883 schilderde zij hem met jou in de tuin. In 1887 schilderde Pierre-Auguste Renoir jou met een poes op de schoot. In 1891 schilderde Berthe Eugène en jou in de tuin van Bougival. In 1893 schilderde Berthe jou met jouw hond Laërte. In jouw dagboek, wat jij vanaf 1893 bijhield, schreef jij over de Franse schilders, vooral over Degas, Renoir, Monet en Sisley. Je schreef ook over de Dreyfus-affaire en het bezoek van tsaar Nicholas II in 1896. In 1894 maakte Renoir een portret van Berthe en jou en een portret van jou alleen. In 1894 werd je ook door iemand gefotografeerd, staande naast een lege stoel.

Édouard Manet was getrouwd met zijn pianolerares Suzanne Leenhoff, geboren te Delft. Zij was ook de minnares van zijn vader Auguste Manet geweest. Het is dan ook de vraag wie de biologische vader van Suzanne's zoon Léon Koëlla-Leenhoff (1852 - 1927) is. Édouard had vele minnaressen, maar toen Suzanne in 1877 een affaire met de 24 jaar jongere schilder Jules Armand Hanriot kreeg, dreigde Édouard hem te vermoorden, wanneer hij Suzanne zou benaderen. Jules verdween. Het was Suzanne, die Charles Baudelaire in de laatste dagen van zijn leven wist te kalmeren door Richard Wagner op de piano te spelen. Op 13 april 1892 overleed jouw vader Eugène in Parijs. Hij werd 58 jaar. Op 2 maart 1895 overleed jouw moeder Berthe in Parijs. Zij werd 54 jaar. Zij is bij jouw vader en zijn broer Édouard in de Cimetière de Passy begraven. Op jouw 16-de was jij een wees en werd de huisvriend/dichter Stéphane Mallarmé jouw voogd.

Jij was op de thee bij Edgar Degar, in zijn huis aan de Rue Victor-Massé, toen je Ernest Rouart voor het eerst ontmoette. Op 31 mei 1900 trouwde jij in Passy met de impressionistische kunstschilder Ernest Rouart (1874 - 1942), een zoon van de schilder/ingenieur Stanislas-Henri Rouart. Het was een dubbelhuwelijk, want jouw nicht Jeannie Gobillard (1877 - 1970) trouwde tegelijkertijd met de dichter/schrijver Paul Valéry. De huwelijksplechtigheden waren in de kerk van Saint-Honoré d'Eylau aan het Place Victor Hugo. Op 2 september 1867 was er in deze kerk de begrafenisdienst van Charles Baudelaire met iets van 100 aanwezigen. Nu is deze kerk de thuisbasis van de nonnen van Bethlehem, die speciaal Maria en St. Bruno vereren. De huidige moeder overste is sinds 2017 zuster Emmanuelle.

Ernest en jij woonden aan de Rue de Villejust, in een privé-hotel, waar Jeanne Gobillard en Paul Valéry ook woonden. Paul en Edgar waren vrienden. De schrijver Jean-Marie Rouart is een kleinzoon van jullie. Rond 1900 schilderde Ernest zijn broer Eugène op zijn schilderij 'L'Homme au chien'. De huisvriend van de familie Rouart Edgar Degas had Ernest aangemoedigd om de Louvre-meesters na te schilderen en hij gaf Ernest schilderles. In 1901 werd jullie zoon Julien geboren, in 1906 jullie zoon Clément en in 1908 jullie zoon Denis. Op 2 januari 1942 overleed Ernest in Parijs. Hij werd 67 jaar en hij is in de Cimetière de Passy begraven.

Op 14 juli 1966 overleed jij in Parijs. Je werd 87 jaar en je bent naast Ernest in de Cimetière de Passy begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 juli 2019


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 1 stemmen 65



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)