Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Incestslachtoffer geheeld door God

(voor Julie Anne Miller)

Je bent geboren als Julie Griffen op 12 juli 1956 in Waxahachie, Texas. De dichteres Elizabeth Otis Dannelly (1838 - 1896) woonde daar ook. Je bent getekend door jouw uiterst pijnlijke kindertijd/jeugd. Je bent van nature al een zeer kwetsbaar mens. Je groeide op in een christelijk gezin, maar dat was slechts de buitenkant, want je bent als kind door jouw vader seksueel misbruikt, met alle psychische gevolgen daarbij. Je dacht vaak dat je gek was en achter het masker van een aantrekkelijk lachebekje schuilde een intriest en verschrikkelijk eenzaam kind. Jij was als kind vreselijk geïsoleerd door de pijn, die jij voelde en niet mocht/kon uiten.

Jij hebt jezelf met glas beschadigd, jij kraste met jouw vingernagels in jouw huid en jij trok jouw haren eruit. Dit deed je om jouw zielepijn te onderdrukken. Er waren negatieve stemmen in jou, die zeiden, dat jij jezelf moest doden. 'God wants to rape me!', dacht je als verward kind. Je kon het woord 'Vader' voor God niet uitspreken, want dan sloeg jouw keel dicht. Je verwarde God met jouw eigen vader.

Als zangeres begon je in de band Streetlight, samen met Buddy Miller en Ron Krueger. Je ontmoette Buddy in 1976. Hij deed in Austin auditie voor Streetlight. Steven Paul (Buddy) Miller is geboren op 6 september 1952 in Fairborn, Ohio, waar de schrijver Roger Osborn (1936 - 2007) woonde. In 1981 ben jij met Buddy (zoals zijn opa hem noemde) getrouwd. Je bent zijn tweede vrouw. In 1983 verscheen er een album, met o.a. 'Jesus in Your Eyes' en 'How Could You Say No'. Je bent een fragiel kindvrouwtje, die zich ooit zonder God een eenzaam weeskind voelde. Soms maakte de eenzaamheid jou zo krankzinnig, dat je jezelf moest laten opnemen. Op een avond zat je achter een café in een donkere hoek, toen God ineens tegen jou begon te praten. Als jij het wilde, dan zou God jou de weg wijzen. Van puur geluk barstte jij in tranen uit.

In 1985 verscheen er een demo-tape van jou met elf nummers; 'I Don't Need Anything Else', 'Mystery Love', 'Love Is', 'I Look to You', 'I Don't Need', 'What Does it Take', 'I Wanna Be Ready', 'King of My Heart', 'My New Psychist', 'Debbie Came Back' en 'Dangerous Place'. Maar twee songs kwamen op jouw debuutalbum 'Meet Julie Miller', 'Mystery Love' en 'King of My Heart', en de andere negen songs werden nooit opnieuw uitgebracht. Jij vocht tegen de gevolgen van fibromyalgie, stemmingswisselingen en depressie.

In 1990 verscheen jouw debuutalbum bij Myrrh-Records, een christelijke platenlabel. De achtergrondzang was van Amy Grant, Viktoria Williams, Shawn Colvin, Kelly Willard en Russ Taff. In 1991 verscheen 'He Walks Through Walls', met dezelfde achtergrondzangeressen, Mark Heard (1951 - 1992) en dominee Dan Smith. Met naast de titelsong o.a. 'I Will Follow You', 'Angelina', 'What Would Jesus Do', 'Don't Cry for Me', 'Love Will Find You' en 'Naked Heart'. In 1993 verscheen 'Orphans and Angels', met 'All My Tears (Be Washed Away)', een duet met Emmylou Harris. Dit lied is geschreven na het overlijden van Mark Heard, die op zijn 40-ste een hartstilstand kreeg. Mark deed mee op het album 'The Rumour' (1988) van Olivia Newton-John, waarop zij ook zijn nummer 'Big and Strong' zingt. Op 'Orphans and Angels' staat ook het lied 'Treasure of the Broken Land' van Mark Heard.

In 1994 verscheen 'Invisible Girl', met o.a. 'In My Eyes', 'Nobody's Child', 'I Will Be With You' en 'When You Come Home'. Jouw stem lijkt veel op de stem van Cindy Lauper. In 1997 verscheen 'Blue Pony', met bijdragen van jullie vriendin en financieel reddende engel Emmylou Harris, Valerie Carter (1953 - 2017) en Buddy. Met o.a. 'A Kiss on the Lips', 'Take Me Back', 'Dancing Girl' en 'Letters to Emily'. In een interview uit 1997 zeg je: 'We hebben in de jaren zeventig en tachtig zo veel drugs genomen, dat we nu elke dag vitaminen moeten slikken!'. In 1999 verscheen jouw laatste solo-album 'Broken Things', met naast de titelsong o.a. 'I Need You', 'I Still Cry', 'Out in the Rain', 'Maggie' en 'Strange Lover'.

In 2001 verscheen 'Buddy & Julie Miller', een duo-album met jouw man Buddy, opgevolgd door 'Love Smuck Up' (2004), 'Written in Chalk' (2009) en 'Breakdown on 20th Ave. South' (21 juni 2019), met naast de titelsong o.a. 'Feast Of The Dead', 'Unused Heart', 'I'm Gonna Make You Love Me', 'Underneath the Sky' en 'War Child'. Buddy en jij wonen in Nashville, vlakbij Music Row, waaraan de belangrijkste platenmaatschappijen, opnamestudio's en muziekuitgeverijen liggen. Buddy maakte op de bovenverdieping van jullie huis een privé-studio, genaamd Dogtown Studios.

Schrijver: Joanan Rutgers, 27 augustus 2019


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 46



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)