Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De indirecte moord van falende psychiatrie

(voor Johanna Sällström (1974 - 2007))

Je bent geboren als Johanna Maria Ellinor Sällström op 30 december 1974 in Stockholm. Jij was de stiefdochter van de acteur Björn Roger Gedda, geboren op 3 maart 1942 in Solna. Hij speelde de congiërge in 'Peter och Petra' van Agneta Elers-Jarlemann. Op jouw vijftiende debuteerde je in Hudiksvall in 'A Midsummer Night's Dream' van Shakespeare. De actrice Noomi Rapace is op 28 december 1979 in Hudiksvall geboren. Zij speelde Lisbeth Salander in de Millennium-serie, de verfilming van de romans van Stieg Larsson. Jij studeerde het acteren aan de Södra Latins in Stockholm.

In de jaren negentig werd jij beroemd door jouw rol als de tiener Victoria Bärnsten in de soapserie 'Tre kronor'. In het seizoen 1996-1997. Noomi Rapace speelde daar ook in mee. En Ing-Marie Carlsson, die ook in 'Wallander' speelde. En Christina Schollin, die eerder Lydia Ekdahl in 'Fanny en Alexander' van Ingmar Bergman speelde. Jij verscheen in talrijke films. In 1997 speelde jij de hoofdrol in 'Under ytan' (Beneath the Surface) van Daniel Fridell, waarvoor jij een Guldbagge Award voor Beste Actrice in een hoofdrol won. Dit was jouw grote doorbraak. Je raakte moe van alle aandacht, zodat je naar Kopenhagen verhuisde, waar je in een café werkte.

In 2000 keerde je naar Zweden terug om jouw acteercarrière te vervolgen. Als actrice speelde je harde rollen, maar privé was je verlegen en stil. In 2000 trouwde jij met Albin Sällström, de zoon van Roy Sällström en Annika Berglund. Op 1 december 2001 werd jullie dochter Talulah Sällström geboren. Haar naam komt uit de film 'Bugsy Malone' van Alan Parker, van een rol, gespeeld door Jodie Foster. Ze was een oude ziel, die veel op jou leek. Ze was vooral erg dol op katten. Als peuter woonde zij een tijdje met Albin en jou in Bulgarije. In 2002 zijn Albin en jij gescheiden. Na de scheiding ging Talulah met opa Roy naar Delsbo. Talulah bezocht haar vader in Berlijn geregeld. Later verhuisde Talulah met jou naar Malmö.

In 2004 was je met de 3-jarige Talulah op vakantie in Thailand en maakten jullie een verwoestende tsunami mee. Jij hield met jou ene hand Talulah vast en met jouw andere hand een boom. Zo overleefden jullie het verschrikkelijke natuurgeweld. Door die traumatische ervaring belandde je in een ernstige depressie.

Jij speelde in 2005 in de misdaadserie 'Wallander' de dochter van de detective Kurt Wallander, de politie-agente Linda Wallander. Je speelde in het eerste seizoen en je genoot van het hernieuwde succes. Henning Mankell is de schrijver en na jouw overlijden was hij te verdrietig om nog een roman met Linda erin te schrijven. Jouw laatste acteerrol was in het toneelstuk 'De Zeemeeuw' van Anton Tsjechov. Dat was in Ystad, waar 'Wallander' zich voornamelijk afspeelt. De zangeres Lykke Li is in Ystad geboren. In de stad staat de Franciscaanse Greyfriars Abdij uit 1267, gesticht door ridder Holmger en zijn vrouw Katarina. Wegens ziekte verliet je de voorstelling van 'De Zeemeeuw' voortijdig. Ik 2006 zei je, dat je altijd hebt gedacht op jouw dertigste overleden te zullen zijn.

In het begin van 2007 werd je in een psychiatrische kliniek behandeld voor jouw depressie. Nadat jij uit de kliniek kwam, heb jij in jouw huis in Malmö zelfdoding gepleegd door een overdosis slaappillen in te nemen. Op 13 februari 2007 ben je door de politie gevonden. Jouw chronische depressie werd dieper voelbaar na de tsunami-ervaring. Ik denk, dat jouw kindertrauma's ontelbare tsunami's erger waren en dat jij in die psychiatrische kliniek zeker onvoldoende bent geholpen. Als er al een bekwame psychiater was, dan heeft die zeker zitten slapen. Je werd 32 jaar en je bent gecremeerd. Waar de as geplaatst is, is onbekend. Je bent net zo geheimzinnig ontstaan als verdwenen.

Na jouw zelfdoding ging Talulah bij haar vader in Stockholm wonen. Op 1 december 2010 dichtte zij: 'De wind greep me. Ik hoorde voetstappen, ik werd bang. Het was een vriend. Het einde.'. Op 23 november 2014 pleegde Talulah eveneens zelfdoding. Dat was in Sodermalm, Stockholms kommun. Zij werd 12 jaar. Ook zij heeft niet de juiste hulpverlening gekregen, als ze al hulpverlening kreeg.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 januari 2020


Geplaatst in de categorie: idool

4.6 met 5 stemmen 359



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)