Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Ane Brun - Last Breath

Ane Brun is geboren als Ane Brunvoll op 10 maart 1976 in Molde op het schiereiland Romsdal in Noorwegen. De schrijfster Nini Roll Anker (1873 - 1942) is ook in Molde geboren. Zij was een vriendin van Sigrid Undset, die in 1928 de Nobelprijs van de Literatuur kreeg. De dichter Knut Odegard is ook in Molde geboren. Zijn dichtbundeldebuut heet 'Wind over Romsdal'. Hij is de oprichter van het jaarlijkse Bjornson Festival, ter ere van Bjornstjerre Bjornson, die in Nesset bij Molde is opgegroeid en die in 1903 de Nobelprijs voor de Literatuur kreeg. Knut heeft in Molde ook het Fredslunden (Vredesbos) opgericht.

Ane's vader is de advocaat Knut Anker Brunvoll en haar moeder is de jazzzangeres/pianiste Inger Johanne Kvien. Haar jongere zus is de folk- en jazzzangeres Mari Kvien Brunvoll, geboren op 20 februari 1984. Zij studeerde aan de Grieg Academie in Bergen. Ane's oudere broer is de fotograaf Bjorn Brunvoll, in 1973 geboren. In 1995 studeerde Ane Spaans, rechten en muziek aan de Universiteit van Bergen. Hier begon ze haar eerste songs te schrijven. Ze woonde ook in Oslo en Barcelona, waar ze in bars en platenzaken werkte. In 1999 maakte ze in Bergen haar eerste demo's. Ze verhuisde naar Uppsala en in 2001 naar Stockholm, waar ze aan haar muziekcarrière begon te werken.

Op 25 mei 2003 verscheen Ane's debuutalbum 'Spending Time with Morgan', met als producers Katharina Nuttall (1972, Drammen), Kim Nelson en Cecile Grudet. Met o.a. 'Humming One Of Your Songs', 'Drowning in Those Eyes', 'One More Time', 'What I Want' en 'Sleeping by the Fyris River'. Op haar 27-ste werd er Lupus erythematusus bij haar geconstateerd, een auto-immuunziekte. Op 7 februari 2005 verscheen 'A Temporary Dive', wat in Noorwegen meteen op nummer 1 stond. Met naast de titelsong o.a. 'To Let Myself Go', 'My Lover Will Go', 'Laid in Earth (van Henry Purcell), 'Where Friends Rhymes With End', 'Song No. 6' (een duet met Ron Sexsmith) en 'The Fight Song'. In 2005 verscheen ook 'Duets', duetten met haar idolen, zoals Ron Sexsmith, Syd Matters, Madrugada, Teitur Lassen, Lars Bygdén, Ellekari Larsson, Liv Widell en Wendy McNeill.

In 2008 verschenen 'Changing of the Seasons' en 'Sketches'. Ze ging op tournee met Linnea Olsson (vooral een celliste), de popzangeres Jenny Abrahamson en de componiste/muzikante Rebekka Karijord. Voor 24 oktober 2009 organiseerde Ane het concert No More Lullabies voor de klimaatrechtvaardigheid. Ze wist 24 bekende, Zweedse artiesten op te trommelen, o.a. Benny Andersson, die de ABBA-song 'SOS' met haar speelde, Robyn, Loney Dear, Titiyo, Rebekka Karijord, Louise Hoffsten, Nina Ramsby, Nina Kinert, Asha Ali en Elin Ruth Sigvardsson. Samen met Peter Gabriel zong Ane in 2010 'Don't Give Up' en was ze het voorprogramma bij zijn tournee New Blood. In 2011 verscheen 'It All Starts With One', met o.a. 'These Days', met een in zwart-wit gefilmde oog-in-oog-videoclip, die samen met de voortreffelijk gezongen voortreffelijke song volop imponeert, 'Worship', met José González, 'The Light from One', 'Oh Love' en 'Undertow'.

In 2015 verscheen 'When I'm Free', met o.a. 'You Lit My Fire', wat gezien de superbe videoclip een ode aan alle vrouwen is en de kracht van alle vrouwen stimuleert, 'All We Want Is Love', 'Still Waters', 'Better Than This' en 'Signing Off'. In 2017 verschenen 'Leave Me Breathless' en 'After The Great Storm', met naast de titelsong o.a. 'Honey', 'Feeling Like I Wanna Cry', 'Take Hold Of Me' en 'Fingerprints'. Op 27 november 2020 verscheen 'How Beauty Holds The Hand Of Sorrow', met 'Last Breath', 'Closer', 'Song For Thrill and Tom', 'Meet You At The Delta', 'Trust', 'Gentle Wind of Gratitude', 'Breaking the Surface', 'Lose My Way' en 'Don't Run And Hide'. Van 3 tot en met 10 november 2021 geeft Ane concerten in Den Haag, Amsterdam, Nijmegen en Groningen.

Last Breath

So life goes on/ Oh, I really didn't know how I could move on/ And I didn't understand how beauty holds the hand of sorrow/ How today can I try more?/ I held your last breath in my chest/ Birds in the window/ Join the silence that followed/ From across the room came an invisible wave/ And I've shrunk and rued that day/ I held your last breath in my chest.

Schrijver: Joanan Rutgers
16 februari 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 46



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)