Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Emotionele afgronden op de bodem van de ziel

(voor Rachel Wetzsteon (1967 - 2009))

Jij bent geboren op 25 november 1967 in Manhattan, New York City. Jouw vader was de redacteur Ross Wetzsteon en jouw moeder was Sonja Wetzsteon. Op jouw 5-de overleed W.H. Auden. Op jouw 10-de las jij al George Bernard Shaw en op jouw 15-de las jij voor het eerst Wyston Hugh Auden. In het begin was jij getroffen door zijn gedichten 'Musée des Beaux Arts' en 'Lullaby'. In Londen werkte jij een zomer als een serveerster in het Victoria and Albert Museum en schreef jij 's nachts gedichten. Eerst geheel in de stijl van Auden.

Jij studeerde aan de Yale University, de John Hopkins University, waar je aan de Writing Seminars studeerde, en de Columbia University, waar jij promoveerde, een ph.D. behaalde. Op de Yale University kreeg jij les van John Hollander en Marie Borroff. John Hollander (1929 - 2013) was een Joodse dichter, literatuurcriticus en professor Engels. Zijn eerste vrouw was de historica Anne Helen Loesser, met wie hij twee dochters kreeg, de dichteres/kunsthistorica Martha Hollander en de literatuurwetenschapper Elizabeth Hollander. Zijn tweede vrouw was Natalie Charkow. Jij volgde een cursus Advanced Verse Writing bij John op Yale. Marie Edith Borroff (1923 - 2019) was dichteres, vertaalster en professor Engels. Haar zus was de componiste/musicoloog Edith Borroff. Marie vertaalde o.a. Sir Gawain and the Green Knight; Patience; en Pearl. Jij leerde in de stanzavorm te dichten: 3 keer 11 lettergrepen en 1 keer vijf lettergrepen. Uitgevonden door Sappho. Jij gebruikte deze vorm in jouw debuutdichtbundel 'The Other Stars' uit 1994. Jij woonde in een donker appartement aan Grove Street in Greenwich Village, NYC, en in de wijk Morningside Heights in Manhattan, waar jij veel over dichtte.

Op Yale University las jij de grote stukken van Auden en Marie Borroff koppelde Auden aan Dylan Thomas, die ze respectievelijk Apollinisch en Dionysisch noemde. Via Auden las jij Henry Green, Soren Kierkegaard, Simone Weil, Malcolm de Chazal, Thomas Hardy en Dag Hammarskjöld. In 1998 verscheen de dichtbundel 'Home and Away' bij Penguin en in 2006 'Sakura Park' bij Persia. Sakura Park ligt aan de Upper West Side van Manhattan. Jij bent o.a. beïnvloed door Charles Baudelaire, Soren Kierkegaard, Philip Larkin en Virgina Woolf. Jij schreef een artikel over het gedicht 'Born Yesterday' van Philip Larkin. Jij werkte ook in de Phi Beta Studio op 100 High Street in Peterborough, New Hampshire, afgebouwd in 1913. De componiste Louise Talma werkte 41 keer in deze studio van graniet en leistenen. Jij kreeg een Ingram Merrill-beurs en de Witter Bynner Prize for Poetry 2001 van de American Academy of Arts and Letters. Jij was lerares aan de William Paterson University, opgericht in 1855 en gelegen op 1600 Valley Road in Wayne, New Jersey. Op de campus staat Hobart Manor, wat van de familie van de vicepresident Garret Hobart was.

In 2007 verscheen jouw boek 'Influential Ghosts: A Study of Auden's Sources' bij Routledge Press. Jij publiceerde o.a. in The New Yorker, The Paris Review, The Nation, The New Republic en The Village Voice. Jij was een paar maanden poëzieredactrice van 'The New Republic'. Jij was ook lerares aan het Unterberg Poetry Center van de 92nd Street Y. En jij was schrijflerares aan de Saint Albans School op 317 E 50th Street in NYC. Jij was dik bevriend met de dichteres/schrijfster Sarah Hannah. Sarah was geboren op 1 januari 1966 en zij groeide op in Newton. Zij studeerde aan de Wesleyan University en zij promoveerde in de Engelse literatuur aan de Columbia University. Zij schreef universitaire studies over Sylvia Plath. Haar dichtbundeldebuut was 'Longing Distance'. Zij publiceerde o.a. in: Parnassus, The Southern Review, Pivot, Barrow Street, Michigan Quarterly Review, Crab Orchard Review, Gulf Coast en Harvard Review. Zij gaf les aan het Emerson College in Boston. Zij woonde 17 jaar in NYC en met haar man O'Hagan woonde zij in Cambridge. In Cambridge schreef zij vaak in de coffeeshop '1369' en in 'Grendel's Den'. Zij speelde basgitaar in de heavymetalband Dead Grotty en zij droeg een neusring. Ze was gescheiden en haar moeder was de geesteszieke kunstschilderes Renee Rothbein. In haar dichtbundel 'Inflorescense' dicht ze over de verslechtering en het overlijden door kanker van haar moeder in 2001. Met als laatste couplet 'The Garden As She Left It'.

Sarah Hannah pleegde op 23 mei 2007 zelfdoding en zij werd 41 jaar. Op 25 december 2009 pleegde jij zelfdoding in jouw huis in Manhattan, NYC. Jij was zwaar depressief en jij werd 42 jaar. Richard Howard noemde jou 'de meest begaafde van onze jonge dichters'. De boekrecensent van Tablet Magazine en dichter Adam Kirsch (1976, NYC) zei: 'Op haar 42-ste was zij één van de beste dichters van haar generatie, onderscheiden door haar natuurlijke gave voor vorm, haar stoere stadsromantiek en haar aantrekkelijke combinatie van melancholie en humor.'. Adam's dichtbundels zijn: 'The Thousand Wells', 'Invasions' en 'Emblems of the Passing World: Poems After Photographs by August Sanders'. Zijn vader is de schrijver/advocaat Jonathan Kirsch, die o.a. 'The Short, Strange Life of Herschel Grynszpan', 'The Woman who laughed at God' en 'God against the Gods' publiceerde.


Sahara Park

The park admits the wind,
the petals lift and scatter

like versions of myself I was on the verge
of becoming; and ten years on

and ten blocks down I still can't tell
whether this dispersal resembles

a fist unclenching or waving goodbye.
But the petals scatter faster,

seeking the rose, the cigarette vendor,
and at least I've got by pumping heart

some rules of conduct: refuse to choose
between turning pages and turning heads

though the stubborn dine alone. Get over
'getting over': dark clouds don't fade

but drift with ever deeper colors.
Give up on rooted happiness

(the stolid trees on fire!) and sweet reprieve
(a poor park but my own) will follow.

There is still a chance the empty gazebo
will draw crowds from the greater world.

And meanwhile, meanwhile's far from nothing:
the humming moment, the rustle of cherry trees.


Intermission time

Guilty admission:
this plunge from art to life's a
painful transition.



Rachel Wetzsteon

Schrijver: Joanan Rutgers
11 jul. 2021


Geplaatst in de categorie: idool

5,0 met 1 stemmen 35



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)