Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Brianna Lea Pruett - Shine For You

(voor Brianna Lea Pruett (1983 - 2015))

Jij bent geboren op 18 januari 1983 in Sacramento, Californië. Jouw moeder is Karen Pruett en jouw oudere zussen zijn Dania en Keely Sadira Dorran. Keely is geboren op 18 juli 1972 in Carmichael en zij is kunstenares, dichteres, muzikante, fotografe, kunsthistorica en curator. Jij woonde met jouw familie in de ranch Shingle Springs in Noord-Californië, door jouw familie gebouwd. In 1989 verhuisden jullie naar Sacramento-stad en ging jij naar de openbare school. Door het scheiden en hertrouwen van jouw ouders waren er veel verhuizingen. Jij was zangeres, songwriter, schilderes en dichteres. Jij woonde en werkte in Oakland, San Francisco, New York, Portland en Sacramento. Van 2002 tot 2004 ging jij naar het Santa Monica College, Beeldende Kunst. Van 2008 tot 2011 studeerde jij Psychologie en Beeldende Kunst aan het Folsom Lake College. Van 2013 tot 2015 studeerde jij Film aan de Academie voor Kunst. En jij studeerde bij The Meredith Monk House Foundation in NYC.

Jouw grootouders van moederskant stamden af van Europese, mormoonse kolonisten en jouw vader is van Europese en Indiaanse afkomst; Cherokee, Choctaw en Chickasaw. Op jouw 16-de woonde jij bij een professionele kunstenaar in huis en begon jij te schilderen. Jij maakte vooral olieverfschilderijen en jij was lid van de California Art Club. Je zei: 'Soms kan mijn werk grillig zijn; het kind in mij is vaak in het spel. Reizen in Europa en Zuid-Amerika hebben nieuwe processen en het gebruik van nieuwe materialen geïnspireerd.'. Jij kwam in contact met het Indiaanse platenlabel Canyon Records in Phoenix, Arizona, in 1951 opgericht door Ray en Mary Boley, met als eerste opname de Navajo-zanger Ed Lee Natay. Jij was in eerste instantie beïnvloed door de platencollectie van jouw ouders, met o.a.: Leonard Cohen, Janis Joplin, Jimi Hendrix, Tom Waits, Roberta Flack, Doc Watson, Joni Mitchell, Kate Wolf, Leo Kottke, Moody Blues, Linda Ronstadt, U2, The Beach Boys, John Denver, Sinéad O'Connor, Carole King, Sopwith Camel en The Chieftains.

Als tiener zong jij in clubs, cafés en kunstgalerieën en op straathoeken. Dat deed je a capella en met een akoestische gitaar en soms met een band. Jouw album 'Dreamland' is niet uitgebracht, maar in 2003 verscheen jouw album 'Natural Fact', met naast de titelsong 'I Love You', 'Echo Park Heart', 'Baby', 'Train', 'Time', 'Traveling Song' en 'It's So Nice'. De EP 'We Come In All Colors' verscheen en in 2004 verscheen 'Winter Apple', met 'Holier Hand', 'Tell', 'Field of Green', 'Horse', 'One Time', 'A Clean Heart', 'Hello Stranger', 'So Bright' en 'Want'. In 2011 verscheen 'The Stars, The Moon, The Owl, The Cougar and You', met naast de titelsong o.a. 'Say You're Blue', 'L'Hiver Du', 'Sugar In My Bones', 'Life You Like', 'Heroin Blues', 'Run To You' en 'Big Beautiful'. In 2012 verscheen 'Keeping You In Mind', met naast de titelsong 'Kent Country Boy', 'Deep In The Story', 'Mine and Yours', 'Sad Heartbroken Down and Blue' en 'Never Friends Now'. En in 2015 verscheen 'Gypsy Bells' bij Canyon Records, met naast de titelsong o.a. 'No Diamond Ring', 'New Life', 'Seeds of Love', 'Shine For You', 'Marry That Boy', 'Love My Free', 'It's All Right', 'Under Your Wing' en 'Live Wire'.

Jij bent ook beïnvloed door Emmylou Harris, Iron & Wine (Samuël Sam Ervin Beam), Pavement, Woody Guthrie en Charles Mingus. Jouw muziek is indie-folk, folk country en nieuwe folk. De favoriete omschrijving van jouw muziek is 'mooie dame ochtendmuziek'. Jouw gedichten verschenen o.a. in 'Rabbit and Rose', 'Turtle Island To Abya Yala: A Love Anthology of Art and Poetry of Native American and Latina Women' en 'Blue Moon Literary & Art Review'. Jij hield van natuurdocumentaires, volleybal, surfen, skiën, snowboarden, meditatie, schrijven en opnemen, schilderen en de kinderboekenschrijfster Byrd Baylor (1924 - 16 juni 2021). In 2005 begon jij korte films te maken, zoals 'Our Love And Voices', een korte film uit jouw filmserie 'Roses For Maya Deren', die in 2012 op het American Indian Film Festival in première ging. Jouw langste film was 'Man Achieves Wholeness', bijna 13 minuten. Jouw korste film is 'I Am Free', 1,33 minuut. De mooiste filmtitel vind ik 'Things Men Have Said About Me That I Remember'. Op de 60-ste verjaardag van Dolly Parton, op 19 januari 2006, zong jij samen met diverse muzikanten uit Sacramento songs van Dolly. Jij zong 'Do I ever cross your mind?'.

Jij hebt het grootste deel van jouw leven tegen een chronische depressie gestreden. In maart 2014 heb jij bij Capital Public Radio de songs 'Gypsy Bells' en 'Only Yours' opgenomen. Deze diepdoorleefde en ontroerende opnames staan inclusief de filmbeelden op You Tube. Achteraf gezien is het hartverscheurend om ernaar te luisteren en te kijken. Die diepgang en die puurheid van jouw stem is uiterst zeldzaam. Het is goed te horen en te zien, dat jij inwendig zwaar depressief was. Op 2 september 2015 pleegde jij zelfdoding in Sacramento. Jij werd 32 jaar en volgens jouw zus ben jij vredig overleden. Dat die prachtige, heldere en liefdevolle ogen van jou uit zichzelf besloten niets meer te willen zien, dat die tedere vingers nooit meer een gitaar konden bespelen en dat jouw aardse, hartverwarmende stem niet verder kon en wilde en zichzelf het zwijgen oplegde, is wrede, menselijke tragiek. Je was ongekend eenzaam en verdrietig en geestelijk geruïneerd door die alsmaar aanhoudende depressie. In de geestenwereld lijd jij Godzijdank niet meer aan die oergemene depressie. Zoals jij in de videoclip bij 'Shine For You' in de camera kijkt, zo kijk jij Nu als vrije geest naar ons. Met hemelse krachten schijn jij voor ons en schijnen wij voor jou.

Schrijver: Joanan Rutgers
14 juli 2021


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 1 stemmen 37



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)