Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een monsterlijke verkrachting als doodvonnis

(voor Karin Petersen (1945 - 1982))

Jij bent geboren als Karine Nicole Raphaëlle Lépine op 27 maart 1945 in Parijs en jij was van Deense afkomst. Van 1969 tot jouw overlijden was jij getrouwd met de acteur Paul Dutron (Guers), geboren op 19 december 1927 in Tours. Jij was zijn derde vrouw. Zijn eerste vrouw was de actrice Rolande Ségur, met wie hij de dochter Olivia Dutron kreeg, een actrice. Zijn tweede vrouw was de actrice Françoise Brion, met wie jij in jouw laatste film speelde. Samen met Paul kreeg jij de zoon Laurent Dutron.

In 1963 speelde jij in 'À toi de faire... mignonne' van Bernard Borderie, naast Gaia Germani, Christiane Minazzoli en Elga Andersen. In 1968 speelde jij in de tv-serie 'La prunelle', naast Claude Jade en Annick Allières. In 1969 speelde jij in 'Delphine' van Eric Le Hung, naast Dani Carrel (1932, Tourane), Monique Mélinand en Dominique Zardi. In 1969 speelde jij ook in de tv-serie 'Les trois portes' van Alder Isker, naast Nadine Alari (1927, Parijs) en Bernard Noël, getrouwd met de actrice Marie-Paule Rivalain, met wie hij de zoon Rémy kreeg. In 1970 speelde jij in de tv-serie 'Les cinq dernières' van Claude Loursais, naast Micheline Luccioni, Vania Vilers en Ginette Leclerc. In 1971 speelde jij in de 7-delige tv-serie 'La dame de Monsoreau' van Yannick Andréi, naar de roman van Alexander Dumas. Jij speelde de hoofdrol, waar jij nationale beroemdheid mee verwierf. Naast Maria Meriko, Mireille Audibert en Sylvia Saurel (Marie-Paule Rivalain).

In 1972 speelde jij Edmée in 'Mauprat' van Jacques Trébouta, naar een roman van George Sand, naast Robert Rimbaud (!), Frédérique Ruchaud en Micheline Kahn, die op 11 mei 1994 in Parijs overleed en 44 jaar werd. Haar dochter is de actrice Émilie Gavois-Kahn (1978, Parijs), die o.a. in 'Coco avant Chanel' van Anne Fontaine uit 2009 speelde. In 1973 speelde jij in de tv-serie 'Témoignages', naast Sarah Sterling en Olga Georges-Picot, die op 19 juni 1997 zelfdoding pleegde en 57 jaar werd. In 1973 speelde jij ook in 'Lucky Luciano' van Francesco Rosi, naast Magda Konopka (1943, Warschau) en Gian Maria Volontè, en in de tv-serie 'Arsène Lupin', naast Marthe Keller (1945, Basel) en Kathrin Ackermann (1938, Wiesbaden). In 1974 speelde jij in 'Les quatre Charlots mousquetaires', in 'Frankenstein: Une histoire d'amour' en in 'Les Charlots en folie: À nous quatre Cardinal!', naast Catherine Jourdan en Josephine Chaplin. In 1975 speelde jij in 'Tamara ou Comment j'ai enterré ma vie de jeune fille', naast Catherine Basseti, Christine Fabréga en Claudine Beccari.

In 1976 speelde jij in 'Les personnages', 'Le siècle des lumières', 'Spermula' en 'Le coeur au ventre'. In 1977 speelde jij tenslotte als Arlette Stavisky in 'C'est arrivé à Paris, naast Micheline Boudet (1926, Metz), Corinne Marchand (1931, Parijs) en Françoise Brion (1933, Parijs). Hiermee eindigde jouw filmcarrière. Vervolgens werkte jij als gastvrouw op de luchthaven van Roissy. In 1981 waren er drie zigeunermuzikanten, die in de straten van Saint-Germain-des-Pres gitaar speelden. Jij nodigde hen uit om bij jou thuis op bezoek te komen. Één van hen was Michel Van Cauteren, die 'Manolo de Zigeuner' werd genoemd. Na het vertrek van de andere twee zigeunermuzikanten bleef Michel bij jou in jouw appartement en heeft hij jou op brute wijze verkracht. Jij hebt dit trauma nooit verwerkt. Jij had al acht pogingen tot zelfdoding gedaan en jij leed aan baarmoederkanker. Op 1 april 1982 pleegde jij zelfdoding in Parijs. Jij werd 37 jaar en jij bent in de Cimetière de Bourg-la-Reine op 27, rue de la Bièvre te Parijs begraven.

Tijdens het proces in 1983 van jouw verkrachter en indirecte moordenaar zei jouw advocaat tegen de jury: 'Wat jullie moeten beoordelen is geen verkrachting, maar moord!'. Michel kreeg 20 jaar zware gevangenisstraf. In 1983 hertrouwde Paul met de schrijfster Marie-Joséphe Legros, die in 1987 de eerste biografie van Paul Claudel schreef en in 1988 voor haar roman 'La Femme inachevée' de Alice-Louis-Barthou-prijs kreeg. Paul overleed op 19 november 2016 in Montsoreau door kanker en hij werd 88 jaar. Marie-Joséphe pleegde daarna op dezelfde dag zelfdoding en zij werd 66 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers
17 juli 2021


Geplaatst in de categorie: idool

1.0 met 1 stemmen 41



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)