Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De eenzame kindertijd pijnlijk uitvergroot

(voor Christiane Pflug (1936 - 1972))

Jij bent geboren als Sybille Christiane op 20 juni 1936 in Berlijn. Jouw moeder was de mode-ontwerpster Regine Schütt, die in het begin van de jaren dertig was aangesloten bij anti-nazigroepen. Jouw moeder was niet getrouwd met jouw vader en jij was een verlegen en introvert kind. Jij was gedistantieerd van jouw vader's familie en tijdens de oorlog woonde jij met diverse familieleden en vrienden buiten Berlijn om de bombardementen te vermijden. Jouw alleenstaande moeder werd vrijwilligster bij het Rode Kruis en zij stuurde jou op jouw 4-de naar jouw pleegmoeder Frau Petzold, een weduwe in Kitzbühel, Tirol. Van 1941 tot 1949 woonde jij bij deze rooms-katholieke vrouw, die zeer rigide, religieus en autoritair was. Jij vluchtte in jouw eigen wereld van boeken. papier en kleurpotloden. In 1949 ging jij naar jouw echte moeder terug, die in Frankfurt woonde. Jouw moeder trouwde en jouw halfzus Michaela werd geboren. Jij bezocht geregeld het Städel Museum op de Schaumainkai 63, opgericht in 1817 door de bankier/kunstmecenas Johann Friedrich Städel.

In het Städel Museum zag jij o.a. 'Goethe in der römischen Campagna' van Tischbein, 'Flora (Lucretia Borgia)' van Bartolomeo Veneto, 'Lucca Madonna' van Jan van Eyck en 'Portret van een Jonge Vrouw (Simonetta Vespucci)' van Sandro Botticelli. Vanuit het raam van jullie appartement maakte jij inkttekeningen van het uitzicht. Hierdoor begon jouw voortdurende interesse in omlijste landschappen. Dat heb jij later in Toronto herhaald. Jij werkte ook in het atelier van jouw moeder. In 1953 verhuisde jij naar Parijs om aan de École Baziot mode-ontwerpen te studeren. In Parijs ontmoette jij de medicijnen-student Michael Pflug, die jouw artistieke carrière beïnvloedde en stimuleerde. Michael is geboren in 1929 in Kassel en vanaf 1943 schilderde hij in Potsdam landschappen met waterverf. Hij had contact met schilders van de Neue Sachlichkeit; Georg Schrimpf, Karl Nebel en Franz Radzivill. Zijn mentoren waren de schilderes Marie Helena Vieira Da Silva (1908 - 1992) en haar man Árpád Szenès (1897 - 1985), een abstracte schilder. Via hun mecenas, galeriehoudster Jeanne Bucher had dit artistieke echtpaar close contact met Joan Miró en Max Ernst. Maria Helena was een leerlinge van Fernand Léger en Stanley William Hayter. In 1951-1952 zat Michael op de kunstacademie in Hamburg. In 1952 begon hij aan de medische school in Erlangen te studeren en van 1953 tot 1957 studeerde hij aan de Medische School in Parijs.

In 1956 zijn Michael en jij getrouwd en niet lang daarna kregen jullie twee dochters, Ester en Ursula, die in Tunesië geboren zijn. Jullie woonden een tijd in Tunis, waar Michael een medische stage volbracht. Van 1957 tot 1959 werkte hij in Tunis en tijdens de Algerijnse oorlog in Foum Tatahouine en Kasserine. In jullie huis en atelier in Tunis schilderde jij landschappen, stillevens en een Tunesisch interieur. De leegte en het gebrek aan mensen werkt beklemmend. Daarmee versterkte jij jouw eenzaamheidsgevoel, wat doet denken aan jouw verdomd eenzame kindertijd bij die vreselijke Frau Petzold. Esther is in 1957 geboren en Ursula is in 1958 in Tunis geboren. In september 1958 ging jij met jouw dochters naar München en in februari 1959 naar Toronto, waar jouw moeder en jouw stiefvader Peter Faust al woonden. Michael volgde in 1960. Jullie woonden tegenover de Cottingham Junior Public School op 85 Birch Avenue in het centrum van Toronto. Cottingham School ligt naast het Lional Conacher Park, waar jij zeker gewandeld hebt. Michael had een medische praktijk in Toronto. Jij schilderde stadslandschappen vanuit jouw raam, interieurs met de poppen van jouw dochters, vogelkooien en jouw kunsthandelaar Avrom Isaacs (1926 - 2016). Avrom's dochter Renann heeft nu een kunstgalerie in Guelph, Ontario.

In 1965 schilderde jij 'Kitchen Door and Esther', waarbij de 7-jarige Esther tijdens het poseren een boek van Hans Christian Andersen las. Jij schilderde in een magisch-realistische stijl, met als kenmerkend voorbeeld 'Kitchen Door with Ursula' uit 1966, waarin het buiten winter is en in de ruiten van de keukendeur lente. 'School of Cottingham in Winter' uit 1968 barst werkelijk van de eenzaamheid uit zijn voegen. In 1968 werkte Michael in Chicago samen met de rhumatholoog Dan McCarty. Je was een tijd lerares aan het Ontario College of Art op 100 McCaul Street in de wijk Grange Park in Toronto. Op een foto sta jij naast één van jouw schilderijen te poseren en zie jij er duidelijk zwaar depressief uit, gesloten voor ieder contact met de buitenwereld. In 1969 of 1970 maakte jouw stiefvader Peter Faust een foto van jou in zijn tuin te Downsview, Noord-Toronto. Jij toonde een liefdevolle, mysterieuze glimlach en je leek ontspannen. In 1970-1971 schilderde jij 'Cottingham School with Yellow Flag'. En in 1971 'With the Black Flag'. Op jouw laatste tekening staat een meeuw op de voorgrond en vliegt een vliegtuig op de achtergrond weg. Jouw depressiviteit kreeg de overhand en het mixte zich meer en meer met suïcidaliteit.

Op 4 april 1972 pleegde jij zelfdoding met een overdosis van het slaapmiddel Seconal. Dit gebeurde op het strand van Hanlan's Point op Toronto Island, één van jouw meest geliefde schilderplekken, waar jij vaak samen met jouw dochters vertoefde. Jij werd 35 jaar. Op dat moment waren Ester en Ursula 15 en 16 jaar. Ursula is een schrijfster geworden en zij woont in Norwood, samen met haar man, de multimediakunstenaar Doug Back (1954, Toronto), die professor aan het Ontario College of Art and Design is. Ursula studeerde aan de Universiteit van Toronto en het Ontario College of Art and Design. Zij studeerde toneelschrijven bij Judith Thompson en fictie schrijven bij Judith Merril. Zij schrijft romans en korte verhalen. Haar romans zijn 'Motion Sickness', 'The Alphabet Stones' en 'Green Music'. Haar novellen zijn 'Down From' en 'Mountain'. Zij is o.a. lerares creatief schrijven aan de University of Trent. In 1992 verscheen 'Somewhere Waiting: Life and Art of Christine Pflug' van Ann Davis en in 1998 verscheen 'Daughter in Exile: The Painting Space of Christine Pflug' van Christine Conley. Wat mij betreft mag Cottingham School worden omgedoopt tot Christiane Pflug School.

Schrijver: Joanan Rutgers
8 augustus 2021


Geplaatst in de categorie: idool

4.7 met 3 stemmen 49



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)