Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Jouw Petrus aan de Hemelpoort was Petr

(voor Iveta Bartosová (1966 - 2014))

Jij bent geboren op 8 april 1966 in Ceedna, Tsjechoslowakije. Jouw tweelingzus is Ivana Bartosová, die iets eerder dan jou ter wereld kwam. Zij was een zangeres met de artiestennaam Viana en zij heeft samen met jou opgetreden. In jouw jeugd en adolescentietijd woonde jij in Frenstát pod Radhostm, met op het Vredesplein de Fontein van Neptunus en het gele stadhuis met het originele beeld van de god Radegast, in 1930 gemaakt door Albino Polásek. Jij ging naar de basisschool in Kopané en naar een sportschool, gericht op langlaufen. Vanaf 1980 ging jij naar een gymnasium in Frenstáta en jij studeerde aan de People's Schoolof Art. Vanaf 1982 begon jij met de band Dianthus optredens te doen. In 1983 won jij de Talent Zangwedstrijd in Nový Jicín en de tweede prijs in Trinec en met de Gouden Luitcompetitie. Samen met Petr Sepesi vormde jij vanaf 1983 een succesvol zangduo, met hits als 'Buttons of Love', 'Red', 'We can do it' en 'Honey Days'. Jij had een liefdesrelatie met Petr. Op 29 juli 1985 overleed Petr door een spoorwegovergangongeluk in Frantiskovy Lázne. Hij werd 29 jaar en hij is in de begraafplaats in As begraven.

Daarna stopte jij enkele maanden en eenmaal terug was jij korte tijd lid van de popband Ballet, wat de hit 'Hey Mr Disc Jockey' opleverde. Met 'The Steps of Frantisek Janecek' creëerde jij de megahit 'Summer'. In 1987 ging jij met het Ladislav Staidl Orchestra samenwerken. Ladislav was jarenlang jouw levenspartner, geboren op 10 maart 1945 en overleden op 31 januari 2021 in Praag. Door corona. Ladislav's band begeleidde de zanger Karel Gott (1939 - 2019), met wie jij ook samen zong. Op 12 oktober 1996 kregen Ladislav en jij de zoon Artur Staidl. Jij was een tijd uit de muziekbusiness. Begin 1997 schitterde jij in de musical 'Dracula' van de componist Karel Svobodova (1939 - 2007). Karel's eerste vrouw was Hana Svobodova (1969 - 1993), met wie hij twee kinderen kreeg, Jana en Petr. Hana overleed door kanker. Zijn tweede vrouw was Vendula Pizinger (1972, Praag), met wie hij twee kinderen kreeg, Klára (1996 - 2000), die door leukemie overleed, en in 2005 Jakub. Op 28 januari 2007 pleegde Karel zelfdoding met een pistool in de tuin van zijn villa in Jevany. Hij werd 68 jaar en hij is in Aldasín begraven. Vendula is de voorzitster van de Drop of Hope Foundation en zij hertrouwde twee keer, in 2015 met de 16 jaar jongere Josef Pizinger, met wie zij in oktober 2020 de zoon Josef Jr. kreeg.

Eind 1987 verscheen jouw eerste solo-album 'I.B.', met o.a. 'Vis Lásko' en 'Postolka'. In 1989 verscheen 'Blízko nás', in 1991 'Natur', in 1992 'Václavák', in 1993 'Tobe', in 1994 'Malé bilé cosi' en in 1996 'Cekám svuj den'. Jij was ook een filmactrice, zo speelde jij de hoofdrol in 'The Wedding of Vampires' (1993) van Jaroslav Soukup (1946, Pilsen), met de song 'I Will Return'. Jij schitterde ook in andere muzsicals, o.a. in 2000 als Jeanne in 'Jeanne d'Arc' van Jozef Badnárik, in 2003 als Madame Thénardier in 'Misérables', in 2004 in 'Miss Saigon' en als Haydée in 'Monte Cristo'. In 1998 verscheen jouw album 'Ve jménu lásky' (In de naam van de liefde), in 1999 'Bilý kámen' (Witte Steen), in 2000 'Jedna jediná' en in 2003 'Dráhy hvezd - All Stars Disco'. In 2006 probeerde jij zelfdoding te plegen door jouw polsen door te snijden. Gelukkig wist jouw buurvrouw jou op tijd te redden. In 2007 werd jij in het psychiatrisch ziekenhuis op Havlíckova 1265 in Kromeriz opgenomen, vanwege jouw depressie en alcoholisme. Dit ziekenhuis omvat 20 paviljoens en 19 psychiatrische afdelingen. Er is ook de roomse Sint-Cyrillus- en Methodiuskerk met schilderwerk van Jano Köhler. Jij verbleef daar van juli tot oktober 2007. In 2008 deed jij de 'I Am Back'-tournee in Tsjechië en Slowakije, wat een succes was. In 2008 overleed jouw vader, die ook een alcoholist was, toen hij dronken van de trap viel. In september 2008 trouwde jij met de acteur/filmproducent Jiri Pomeje en eind 2009 ben jij van hem gescheiden. Jiri overleed op 26 februari 2019 door strottenhoofdkanker in Nová Ves pod Plesi en hij werd 54 jaar.

In 2010, na een periode van drugsverslaving, verscheen jouw album 'Dekuju vám, andélové' (Bedankt, engelen), met de verbluffend mooie titelsong, waarin jij een betoverend genotvol hoog stemgeluid bereikt, wat verbijsterend hartverwarmend is. De deemoedige mystiek, ook in de videoclip, boeit mij enorm. Ik meen de zuiverheid van jouw extreme wanhoop, overgave en dankbaarheid erin te herkennen. Het is duidelijk, dat jij dwars door een zware depressie bent gegaan. De tournee 'When Iveta Sings' ging niet door, omdat jij weer aan de alcohol en de drugs zat. Jij had een korte affaire met Domnice Martucci en begin 2013 verscheen jij soms in enkele discotheken en clubs, maar jij was zwaar verslaafd. Jouw nieuwe man was de zakenman Josef Rychtár, die jou uit Italië ophaalde, waarna je een korte tijd op een psychiatrische afdeling verbleef. In september 2013 ben jij met Josef getrouwd. Jij zong een kerstconcert (carols) in een kerk in Uhrínevsi, wat succesvol was. Eind april 2014 gaf jij samen met Josef een interview bij TV Prima, waarin jij bevestigde dat het slecht met jou ging en jij was erg dun.

Jouw song 'I Want to Take Off With You' was een boodschap voor Petr Sepesi. Op 29 april 2014 pleegde jij om 11.29 uur zelfdoding door op het spoor nabij de spoorwegovergang P5674 nabij Uhríneves te gaan liggen. Jij bent door een City Elefant passagierstrein overreden. Jij bent ter plekke overleden en jij hebt een zelfdodingsbrief en verklaring voor de treinbestuurder achtergelaten. De urn met jouw as is bij Josef en jouw symbolische graf is in Ricany bij Praag. Jij werd 48 jaar. Bedankt, engel! Ik weet wel zeker dat de Petrus aan de hemelpoort voor jou Petr was, die jou met open armen/engelenvleugels heeft ontvangen, jouw ware zielsliefde en niet zo agressief, destructief en onzuiver als al die andere mannen in jouw incarnatie als zangeres. Artur studeerde aan de Universiteit van Praag en hij was de zanger van de heavymetalband 'Behind the Mirror', terwijl hij zichzelf 'Suicide' noemde.

Schrijver: Joanan Rutgers
24 september 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 37



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)