Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Eindelijk de eer die jou als vrouw toekomt

(voor Marie-Denise Villers (1774 - 1821))

Jij bent geboren als Marie-Denise Lemoine in 1774 in Parijs. Jouw ouders waren Charles Lemoine en Marie-Anne Rouselle. Jij had drie zussen, o.a. jouw oudste zus Marie-Victoire Lemoine, geboren in 1754 en een classicistische schilderes, die ongehuwd bleef en van haar schilderwerk leefde. Ze was een leerlinge van François-Guillaume Ménageot, met wie zij samenwoonde en samenwerkte, naast het atelier van Élisabeth-Louise Vigée-Le Brun. Rond 1785 maakte zij een zelfportret met bloemen in haar haar. Zij hield veel van bloemen, kijk maar eens hoe wonderschoon zij de bloemenmand op 'De Twee Zussen' uit 1790 schilderde en let ook op de sierlijke jurken. Jouw zus Marie-Élisabeth Gabiou is in 1761 geboren en zij was ook een schilderes, getrouwd met Jean-Frédéric Gabion, de broer van Jeanne-Elisabeth Chaudet, jullie verre nicht, een begaafde schilderes, getrouwd met de beeldhouwer Antoine Denis Chaudet, die in 1810 overleed, waarna ze met een koninklijke notaris trouwde. Jullie werden opgeleid tot portrettisten.

Jij werd in jouw familie 'Nisa' genoemd en jullie woonden aan de Rue Traversière-Saint-Honoré, nabij het Paleis Royal en bij de Fontaine Richelieu. Nu heet het de Rue Molière en staat er de Fontaine Molière. Via jouw veel oudere zussen en jouw nicht bezocht jij de salons van Parijs. In de Salon van Parijs van 1799 ontmoette jij de schilder Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson, geboren op 29 januari 1767 in Montargis. Hij kreeg les van Jacquea-Louis David en hij schiderde ook enkele Bonapartes en Hortense de Beauharnais, de mooiste koningin van Holland aller tijden, met heel subtiel de tedere, begeerlijke bolling van haar zachte rechtertepel in de dunne stof geschilderd. Jij kreeg schilderles van François Gérard, die Hortense de Beauharnais twee keer geschilderd heeft, en die de lustopwekkende salonnière Juliette Récamier op een aangenaam zwoele, luchtige manier met blote voeten schilderde. Zijn Catherine Noël Worlée staat er ook aanlokkelijk bij, zo in haar doorschijnjurk en met haar ene naar kussen verlangende, opgeheven ballerinavoet. Jij kreeg ook les van Jacques-Louis David.

In 1794 trouwde jij met de architectuurstudent Michel-Jean-Maximilien Villers, die jouw schilderambitie bleef steunen. In 1799 exposeerde jij voor het eerst in de Salon van Parijs. In 1801 maakte jij jouw beroemdste schilderij 'Portrait de Charlotte du Val d'Ognes', geschilderd vanuit jouw atelier in het Louvre, met uitzicht op de Quai Malaquais, waar op de kademuur een liefdespaar liep en op het schilderij blijvend loopt. Dit schilderij werd lange tijd aan David toegeschreven en daarna aan Constance Marie Bondelu-Charpentier. Constance was tien jaar in de leer bij de portrettist Jean-Georges Wille en daarna bij David. Zij was getrouwd met François Victor Charpentier, de schoonbroer van de invloedrijke revolutionair Georges Danton, die door Robespierre werd gearresteerd en die van verraad en corruptie beschuldigd. De guillotine maakte een einde aan zijn 34-jarige leven. Constance en François woonden op 17, rue du Théâtre-Français en in datzelfde gebouw woonde de schilder Louis Lafitte, met wie Constance schilderde, net als met de schilders François Gérard en Pierre Bouillon, die in dezelfde straat woonden. In 1801 schilderde Constance het bijzonder indrukwekkende 'Melancholie', een eervol monument voor de vrouw met depressie, want bij de filosofen geldt depressie als een waardevolle deugd.

In 1995 wist de professor kunstgeschiedenis Margaret A. Oppenheimer met zekerheid te bewijzen, dat 'Portrait of Charlotte du Val d'Ognes' of ook wel 'Drawing Young Woman' genoemd, door jou is geschilderd. De professor kunstgeschiedenis aan het Barnard College van de Columbia University Anne Higonet onderstreept die mening en doet er zelfs een schepje bovenop, want zij beweerde in 2011 dat jij niet Marie Joséphine Charlotte du Val d'Ognes (1786 - 1868) schilderde, maar jezelf. Zij staaft dit met het feit, dat de familie Du Val d'Ognes het schilderij pas na de aankoop 'Portrait de Charlotte du Val d'Ognes' noemde. Bovendien lijkt de geschilderde schilderes op hoe jij door jouw zus Marie-Victoire Lemoine bent geportretteerd. Kunsthistorica Higonet is ook een schrijfster over kunst en zij publiceerde o.a. 'Berthe Morisot, A Biography', 'Pictures of Innocense: The History and Crisis of Ideal Childhood' en 'A Museum of One's Own: Private Collecting, Public Gift'. 'Drawing Young Woman' is in het schatrijke Metropolitan Museum of Art op Fifth Avenue en 82nd Street in NYC.

In 1799 schilderde jij 'La Peinture: Une Bacchante endormie'. In 1801 exposeerde jij 'Étude d'une jeune femme assise sur une fenêtre' en 'Étude d'une femme à sa toilette'. In 1802 schilderde jij een bloedmooie, mysterieuze vrouw in zwarte kleren en met een witte schoen, die zij vastmaakt. Het heet 'Une etude de femme d'apres nature' en het is waarschijnlijk een portret van Madame Soustras. In 1802 schilderde jij ook 'Un enfant dans son berceau'. Ongeveer in 1811 overleed jouw zus Marie-Élisabeth Gabiou. In 1813 schilderde jij 'Une petite fille blonde', met een bloemenmand. Jouw laatste bekende werk is van de hertogin van Angoulême, koningin Marie-Thérèse Charlotte van Frankrijk, het oudste kind van Marie Antoinette en Lodewijk XVI. Je hebt dit portret in 1814 tentoongesteld. Marie-Thérèse was toen terug vanuit haar ballingschap in het Hartwell House in Buckinghamshire. Op 2 december 1820 overleed jouw zus Marie-Victoire Lemoine. Jij overleed op 19 augustus 1821 in Parijs en jij werd 46 of 47 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers
5 okt. 2021


Geplaatst in de categorie: idool

5,0 met 2 stemmen 31



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)