Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Sint Edith Cavell, bid voor ons!

(voor George Bellows (1882 - 1925))

Jij bent geboren als George Wesley Bellows op 12 augustus 1882 in Columbus, Ohio. Jouw ouders waren George Bellows en Anna Wilhelmina Smith. Jouw halfzus was Laura, die 18 jaar ouder was. Opa Smith was een walvisvaarderskapitein in Sag Harbor, waar jullie de vakanties vierden. Het is de geboorteplaats van de dichter George Sterling. Ruim voor jouw kleuterschooltijd begon jij met tekenen. Vanaf jouw tiende ging jij aan atletiek doen en trainde jij om een honkbal- en basketbalspeler te worden. Jij was jarenlang een semiprofessional. Een serieus voorstel van een honkbalscout van het Indianapolis-team wees jij af en jij ging van 1901 tot 1904 aan de Ohio State University studeren. Daar speelde jij in de honkbal- en basketbalteams en maakte jij illustraties voor het studentenjaarboek. Jij maakte levenslang illustraties voor tijdschriften.

Vlak voor jouw afstuderen verhuisde jij naar NYC om aan de New York School of Art kunst te studeren. Deze school is in 1896 opgericht door de schilder William Merritt Chase, getrouwd met Alice Gerson, met wie hij 8 kids kreeg. Jij kreeg les van Robert Henri, getrouwd met Linda Craige, die zijn studente was. Hij gaf ook les aan o.a. Edward Hopper, Joseph Stella, Rockwell Kent, Norman Raeben, de leraar van Bob Dylan, Louis Fancher, Lillian Cotton, John French Sloan, Minerva Teichert en Josephine Nivison Verstille. Van Henri noem in graag 'Mata Moana' uit 1920. In 1906 had jij samen met jouw medestudent Edward Keefe een atelier op Broadway 1947. Van 1907 tot 1915 schilderde jij een besneeuwd New York, met een sterk gevoel voor licht en visuele textuur. In 1908 werd jij door jouw stedelijke studies ontdekt, die men gedurfd vond. In 1909 was jij leraar aan de Art Students League of New York. Jij maakte ook een serie schilderijen van amateurbokswedstrijden, met vloeiende, bijna bewegende beelden. Jij portretteerde de rijke elite van New York en 's zomers was jij in Maine, net als jouw vriend Robert Henri, waar jij op de eilanden Monhegan en Matinicus zeegezichten schilderde. Tijdens jouw leven maakte jij ruim 250 zeegezichten, zoals 'The Fisherman' uit 1917.

Op Monhegan was er een ware kunstkolonie met o.a. Frederick Judd Waugh, Edward Hopper, Rockwell Kent, Jay Hall Connaway, Abraham Bogdanove, die er in 1920 een huis kocht, en Andrew Winter, die vaak tijdens het slechtste weer rond het eiland roeide voor de meest woeste taferelen en die met de kunstenares Mary Taylor getrouwd was. In 1910 trouwde jij met Emma Story, met wie jij twee dochters kreeg; in 1911 Anne en in 1915 Jean. Na jullie trouwen woonden jullie aan de Upper East Side in NYC. In augustus 1911 maakte jij 'The Gulls'. Jij was leraar aan de anarchistische New York Ferrer Modern School en jij was redactielid van 'The Masses', waar jij veel tekeningen voor maakte. Jij was fel tegen de Amerikaanse bijdrage aan de Eerste Wereldoorlog en jij maakte schilderijen met de afgebeelde gruweldaden van de geallieerden in België, zoals 'The Germans Arrive'. Joseph Pennell vond dat jij niet het recht had om al die gruwelijke oorlogstaferelen te schilderen, omdat jij er niet bij was geweest. Jij reageerde door te stellen, dat Leonardo da Vinci ook niet bij het Laatste Avondmaal was geweest. Jouw latere werken gaan meer over gezin en het huiselijke leven. In 1914 maakte jij 'Emma at the piano' en in 1915 'Portrait of Anne' en het fantastische 'Nude With a Parrot'.

Jij bevorderde de lithografiekunst in de VS en in 1916 plaatste jij een lithografiepers in jouw atelier. Met de meester-drukker Bolton Coit Brown maakte jij ruim 100 lithografieën. In 1918 schilderde jij 'Massacre at Dinant', 'The Barricade' en 'The Murder of Edith Cavell'. De heilige Edith Louisa Cavell was een Engelse verpleegster, die de soldaten van beide kampen hielp. Zij smokkelde gewonde Engelse, Franse en Belgische soldaten/burgers naar het neutrale Nederland. Ook via haar eigen huis in Brussel. Zij werd verraden door de collaborateur Georges Gaston Quien. De Duitsers hebben haar zogenaamd wegens 'oorlogsverraad' tot de dood veroordeeld. Op 12 oktober 1915 werd zij om 7 uur in de ochtend op de Nationale schietbaan in Schaarbeek door een Duits vuurpeloton van acht soldaten vermoord. De dichter Gottfried Benn was daar getuige van. Edith werd 49 jaar en zij is in de Norwich Cathedral begraven. Op 'The Barricade' schilderde jij naakte burgers, die door vechtende soldaten als barricade worden misbruikt. Hiermee weet jij de kwetsbaarheid van de onschuldige mensen extra veel uit te drukken. Plus de krankzinnige onverschilligheid van de soldaten. In 1919 gaf jij les aan het Art Institute of Chicago. In 1920 schilderde jij 'Emma at the Window' en vanaf 1920 was jij bijna de helft van ieder jaar in Woodstock, waar jij een gezinshuis bouwde. In 1921 schilderde jij 'Katherine Rosen' en in 1924 'Lady Jean'. Jean poseerde op haar 9-de als een echte dame. So cute.

Op 8 januari 1925 ben jij in NYC door een gescheurde appendix en peritonitis overleden. Jij werd 42 jaar en jij bent in de Green-Wood Cemetery in Brooklyn begraven. In de Green Room in het White House hangt jouw schilderij 'Three Children' uit 1919.

Schrijver: Joanan Rutgers
8 okt. 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 25



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)