Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De eeuwige ziel van een tedere zanggodin

(voor Aino Ackté (1876 - 1944))

Jij bent geboren als Aino Achte op 24 april 1876 in Helsinki. Jouw moeder was de mezzosopraan Emmy Charlotta Achté Strömer, geboren op 14 november 1850 in Oulu. Haar zanglerares was Emilie Mechelin, een leerlinge van Pauline Viardot. Een andere leerlinge van Mechelin was Emma Engdahl-Jägerskiöld, die vlechten tot over haar edele billen had. Jouw moeder kreeg ook les van de elegante Fredrika Stenhammar. Jouw vader, geboren op 25 mei 1835 in Pori, was de dirigent van de Finse Opera. Jouw jongere zus Irma, geboren op 4 juni 1887 in Helsinki, was een alt operazangeres, die van de bariton/zangleraar Edmond Duvernoy les kreeg. Zij trouwde in 1916 met de theaterregisseur Paul Wiecke, met wie zij de dochter Irma Maria Wiecke (1914 - 1997) kreeg, die theateractrice was. Jouw oudste zus was Oiva Achté, geboren op 30 juni 1877 en overleden in november 1877 in Kükala. Jouw oudere broer was Aatos Achté, geboren op 21 september 1878 en overleden in december 1878 in Salo. In 1882 begon jouw vader in Helsinki een cantor-organistschool, waar jouw moeder lerares was.

Tot 1894 kreeg jij zangles van jouw moeder en in 1894 ging jij naar het Conservatorium van Parijs, waar Edmond Duvernoy en Alfred Girodet jouw leraren waren. De bariton/pianist Duvernoy was getrouwd met de Opéra-Comique sopraan Franck. De Finse sopraan Hanna Lilian Granfelt kreeg ook les van hem. Hanna was getrouwd met de zanger Heikki Tuominen. In 1912 was ze verliefd op de componist Robert Heimann, die in 1914 overleed, waardoor zij depressief werd. In 1897 debuteerde jij aan de Parijse Opera in 'Faust', waardoor jij een 6-jarig contract kreeg. Op 18 april 1900 overleed jouw vader in Helsinki. In 1901 werd jij door Albert Gustaf Aristides Edelfelt geschilderd. Hij maakte een volledig portret van jou in een donkerbruine jurk met jouw linkerhand in de zij. In 1967 stond dit portret op een Finse postzegel. In 1902 maakte hij nog zo'n groot schilderij van jou in een witte, Mariale jurk. Albert was in 1888 getrouwd met barones Anna Elise de la Chapelle en hun zoon was Erik. In 1901 overleed Albert's moeder, wat hem enorm raakte en op 18 augustus 1905 overleed hij in Porvoo door hartfalen. Hij werd 51 jaar. Ik noem graag zijn 'Lezende Parisienne' uit 1880 en 'De Parisienne' uit 1883, waarvoor de goddelijke schoonheid Virginie zijn model was.

In 1901 trouwde jij met de dikke advocaat/journalist Heikki (Henrik Gabriel) Renvall, geboren op 19 januari 1872 in Turku. Op 28 november 1901 werd in Parijs jullie dochter Glory geboren. Zij werd een actrice, schrijfster en theater- en filmregisseuse. In 1924 trouwde zij met de acteur Aarne Johannes Leppänen, die op 11 juli 1937 overleed en 43 jaar werd. In 1904 kocht jij jouw zomerhuis, de Aino Ackté Villa, die eerder 'Villa Lindfors' heette. Het is in 1877 ontworpen en voltooid door Theodor Decker en het staat in het Tullisaari Park op Laajasalo. In juni 2021 is besloten om het huis voor 2,5 miljoen euro te repareren. Jij had ook een villa in Heinävesi. Van 1904 tot 1906 zong jij bij de New York Metropolitan Opera. In 1908 werd jullie zoon Mies Aarno Heikki Reenkola geboren. Glory en Mies werden vooral door hun oma's en de bedienden verzorgd. Jij vertolkte Salome in 'Salome' van Richard Strauss, in 1907 in Leipzig en in 1910 in de Royal Opera House in Londen. Strauss vond jou de 'enige echte Salome'. Jouw moeder had van 1910 tot 1913 een eigen operaschool en vanaf 1910 doceerde zij drama en zang aan het Zweedse theater aan het Erottaja plein in Helsinki. In 1911 richtte jij samen met Oskar Merikanto en Edvard Fazer de Kotimainen Ooppera op, in 1914 omgedoopt tot de Finse Opera. In 1938-1939 was jij daar de directrice van.

Jean Sibelius heeft zijn toongedicht 'Luonnotar' uit 1913 aan jou opgedragen. Op 10 september 1913 bracht jij bij het Three Choirs Festival in Gloucester de première ten uitvoer. In 1914 stopte jij met jouw internationale optredens en ging jij naar Finland terug. In 1917 ben jij officieel van Heikki gescheiden. In 1919 hertrouwde jij met Bruno Fredrik Jalander, generaal en gouverneur van Uusimaa. Hij was eerder getrouwd met Nina Helena Schultz, met wie hij drie kinderen kreeg. Nina overleed op 28 augustus 1921 in Helsingfors en zij werd 45 jaar. Na jou hertrouwde hij met Zoja Orloff. In 1920 gaf jij een afscheidsoptreden. Op 2 december 1924 overleed jouw moeder. In 1930 gaf jij op het Savonlinna Opera Festival het laatste optreden. Mies trouwde drie keer en kreeg 13 kinderen. Zijn eerste vrouw Hilkka Mirjami Lindholm overleed tijdens de scheidingsprocedure door een overdosis alcohol/drugs, waar ze verslaafd aan was. Zij werd 30 jaar. Zijn derde vrouw was Kerttu Hilda Lisbeth Halonen. Op 29 oktober 1936 overleed jouw zus Irma in Berlijn. Zij werd 49 jaar.

Jij overleed op 8 augustus 1944 in Nummela door alvleesklierkanker. Jij werd 68 jaar en jij bent in de Hietaniemen hautausmaa in Helsinki begraven. Glory overleed op 26 oktober 1979 in Helsinki en Mies overleed in 1988 in Rauma. Jouw kleinzoon Mies Juhani Reenkola, geboren op 18 oktober 1934 en overleden op 4 april 1998, de zoon van Mies en Hilkka, is bij jou begraven. Op You Tube staat jouw uitvoering van het Grieg-lied 'Jeg Elsker Dig', wat hij in 1864 maakte van een liefdesgedichtje uit 1833, wat Hans Christian Andersen voor Jenny Lind schreef.

Schrijver: Joanan Rutgers
11 oktober 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 29



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)