Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

In Hotel Mollberg vergeten uit te checken

(voor Hugo Birger (1854 - 1887))

Jij bent geboren als Hugo Birger Peterson op 12 januari 1854 in Stockholm. Jouw vader was de prentkunstenaar S.A. Peterson. Van 1870 tot 1877 studeerde jij aan de Koninklijke Zweedse Academie voor Kunsten in Stockholm, in 1735 gesticht door graaf Carl Gustaf Tessin als tekenschool in het kasteel van Stockholm, als Royal Drawing Academy. De leraren waren de schilder Guillaume Thomas Taraval, de kunstenaar Johan Henrik Scheffel, de portretschilder Olof Arenius en de architect Carl Harleman. Johan Pasch de Oudere was er een leerling. Hij schilderde in 1747 de grappige 'Hen Picture', met zes hofdames als hennen afgebeeld. Het was in opdracht van Tessin geschilderd, die de hofdames naakt had gezien. Tessin was getrouwd met de briefschrjfster/hoveling/amateuristische kunstenares Ulrika Sparre en hij was een onverbeterlijke gluurder, die ooit stiekem een badkamerdeur wist te openen om een glimp van de mooie, blote prinses van Rohan op te vangen. Jammer dat hij geen kunstschilder was.

In 1877 kreeg jij de Koninklijke medaille voor jouw schilderij 'Syndafallet' (Zondeval), waarop Adam en Eva er nogal beteuterd bij zitten. In 1877 verhuisde jij naar Parijs en in de zomer van 1878 was jij in Barbizon, samen met Carl Larsson en Carl Skanberg, die aan de ziekte van Pott leed en een weelderig leven leidde. Zijn vrouw was Ellen Hintze en hij overleed op 24 januari 1883 in Stockholm door astma, verergerd door zijn roken. Hij werd 32 jaar. In 1879 exposeerde jij voor het eerst in de Parijse Salon met het schilderij 'Rue Gabrielle', wat nu in het Kunstmuseum in Göteborg hangt. Jouw schilderij 'Toaletten', met een dame voor de toiletspiegel, stuurde jij in 1880 naar de Parijse Salon. In 1880 schilderde jij ook het gezellige 'Zittend onder het Prieel', met twee wonderschone, theedrinkende (met volgens mij een scheutje sterke drank), frivole jongedames. Van 1881 tot 1882 was jij in Spanje en Noord-Afrika. In 1882 schilderde jij 'De feestdag', een ontbijt in Granada, en 'De Tuinen van Murillo, Sevilla', met een koddig meisje die met een tekkel speelt en een lezende moeder op de achtergrond. In 1884 schilderde jij 'Terras met Pauw, het Alhambra'.

Na 1882 was jij in Parijs, Göteborg en aan de Zweedse westkust, waar jij de fjorden en kliffen bestudeerde. In Parijs maakte jij eind 1886 jouw allergrootste schilderij 'Frukosten hos Ledoyen', met diverse, beroemde, Noordse schilders, die op de dag van de opening van de Parijse Salon samen ontbijten in restaurant Ledoyen, wat een traditie was. Jij liet alle aanwezige schilders in jouw atelier model zitten. Pavillon Ledoyen op 8, avenue Dutuit, is in 1779 begonnen als de kleine herberg 'Au Dauphin'. In 1791 maakte Pierre-Michel Ledoyen er een echt restaurant van. De goede vrienden Maximilien Robespierre en Louis Antoine de Saint-Just dineerden er twee dagen voor hun executie met de guillotine. Edgar Degas, Claude Monet, Émile Zola, Gustave Flaubert en Guy de Maupassant dineerden er graag. Het ontbijt in Ledoyen was met champagne, sigaretten en een hoop dronkemanstumult, een kaalgetrimde, buxusachtige poedel, gereserveerde dames met parmantige hoedjes en een kelner met nog iets van voedsel op een omhooggeheven, balancerend dienblad. In 1886 stuurde jij 'Frukosten hos Ledoyen' naar de volgende Parijse Salon en jij hoopte er de eerste prijs mee te winnen, wat niet gebeurde, want Sven Richard Bergh was de gelukkige, met zijn 'Hypnotische Seance' uit 1887.

Jij bent in november 1882 in Granada met Mathilda Gadea getrouwd. Jij hebt haar in Granada ontmoet. In de herfst van 1882 schilderde jij haar op 'De bruid' en op 'De twee zusters' (tva systrar), samen met jouw jongere zus, in zwarte kerkkleding met zwarte zijde en sluiers. Op 'Matilda vattnar krukäxterna' geeft Mathilda de verlepte kasbloemen water. Na het huwelijk gingen jullie eerst naar Parijs en Grez-sur-Loing en na wat gedoe bij de grens van Zweden gingen jullie naar Granada terug. Vervolgens reisden jullie door Noord-Afrika en schilderde jij o.a. meisjes, waterdraagsters bij een bron, jagers en waterverkopers. Jij portretteerde o.a.: de beroemde schilder Carl Larsson, de beeldhouwer Per Hasselberg, de landschapsschilder Alfred Wahlberg, de kunstschilder Albert Edelfelt, getrouwd met barones Anna Elise de la Chapelle, met wie hij de zoon Erik kreeg, de kunstschilder/graficus Robert Thegerström, getrouwd met Elin Lamm, een nicht van Emma Lamm, de vrouw van Anders Zorn, ik noem zijn 'I ateljén' en 'La modelo' (1912). De kunstschilder Georg Pauli, getrouwd met de kunstschilderes Hanna Hirsch, en de schilder Ernst Josephson, die syfilis kreeg, waardoor hij zijn relatie met het jonge model Ketty Rindskopf moest verbreken. Louise Catherine Breslau portretteerde hem in 1886, met borrel en saffie. Later kreeg hij wanen en hallucinaties. Hij leed aan paranoïde schizofrenie en hij overleed op zijn 55-ste door diabetes. Ik noem zijn 'David en Saul' (1878) en 'Postmeester van Bréhat' (1888).

In 1887 leed jij aan een longziekte en andere gezondheidsproblemen. Jij bent door Mathilda en jouw vriend Martin Axel Fredrik Munthe naar Zweden gebracht. Jij bent vanuit Hotel Mollberg op 18 Stortorget in Helsingborg, vlakbij de Sankta Maria kyrka, naar het ziekenhuis van Helsingborg gebracht, waar jij op 17 juni 1887 overleed. Jij was vanuit Frankrijk op weg naar huis. Jij werd 33 jaar en jij bent in de Nya kyrkogarden (nieuwe begraafplaats) op Prins Kristians gata 6 in Helsingborg begraven, nabij de neoromantische rouwkapel uit 1885 van de stadsarchitect Mauritz Frohm. Jouw grafsteen was tot 2008 versierd met het originele, bronzen reliëf van jouw goede vriend Carl Larsson, maar vanwege het oplopende aantal diefstallen in de omgeving is er een kopie-reliëf geplaatst.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
28 oktober 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 47



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)