Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een Duitse engel op film vastgelegd

(voor Constanze Engelbrecht (1950 - 2000))

Jij bent geboren op 6 januari 1950 in München. Jouw moeder was de (stem)actrice Alice Franz, geboren op 19 mei 1912 in Krefeld, en jouw vader was de beeldhouwer Gen Golch-Engelbrecht. Jij had ook een broer. Jouw moeder speelde o.a. in de tv-series 'Lindensträsse', 'Forsthaus Falkenau' en 'Tatort'. Jouw allereerste rol als stemactrice was was voor het personage Jeff Miller in de Duitstalige tv-serie 'Lassie'. In 1960 debuteerde jij als 10-jarige in de misdaadfilm 'Der Gauner und der liebe Gott' als een kind in een treincoupé, met Lucie Englisch, Manfred Kunst (1951, Berlijn) en Rose-Marie Kirstein, die op 8 januari 1984 in München zelfdoding pleegde. Zij leed een lange tijd aan ernstige depressies en zij werd 43 jaar. Op jouw 15-de speelde jij als tv-actrice Evelyn in 'Und nicht mehr Jessica', met Horst Naumann (1925, Dresden) en sascha Helm (1954, München).

Jij ging naar het gymnasium en daarna studeerde jij zang aan het Richard-Strauss-Konservatorium aan de Kellerstrasse 6 in München. Voorts studeerde jij aan de Guildhall School (vanaf 1982 aan Silk Street) in Londen en aan het Mozarteum op de Mirabellplatz 1 en de Schwartzstrasse 26 in Salzburg. Jij kreeg acteerles van de actrice Rosemarie Fendel (1927 - 2013), getrouwd met de acteur Johannes Schaaf en zij had vele jaren een liefdesrelatie met de 31 jaar jongere acteur Sylvester Groth. Even een greep uit jouw filmcarrière. In 1977 speelde jij in 2 afleveringen van 'Tatort' en in 1981 speelde jij in de tv-serie 'Blanc, Bleu,Rouge', met Anne Canovas (1957, Algiers) en Christine Wodetzky, die op 6 december 2004 in Berlijn door kanker overleed en 66 jaar werd. In 1982 speelde jij Theresa von Trattner in de tv-miniserie 'Mozart', met Martine Chevallier (1949, Gap), Dietlinde Turban (1957, Reutlingen) en Madeleine Yvonne Svoboda, die samen met de muzikant Jean-Louis Jaubert op 31 maart 1955 de dochter Sophie-Julia kreeg. Jean-Louis had een liefdesrelatie met Édith Piaf, met wie hij samenwoonde. Édith werd vervolgens de minnares van de bokskampioen Marcel Cerdan, die op 28 oktober 1949 door een vliegtuigcrash op São Miguel overleed en 33 jaar werd. Er overleden 48 mensen, ook de violiste Ginette Neveu, die 30 jaar werd, en de kunstschilder Bernard Boutet de Monvel, die 68 jaar werd. Sophie-Julia overleed in 1993 door Aids en zij werd 38 jaar.

In 1983 speelde jij in 2 afleveringen van de dramaserie 'Tiefe Wasser', met Franziska Bronnen (1940, Bamberg) en Wega Jahnke. Vanaf 1980 leefde jij samen met de acteur/producer François Julien Patrick Nocher en op 30 juni 1984 werd jullie dochter Julie Charon Engelbrecht in Parijs geboren. Vanaf 1980 woonde jij vooral in Parijs en in de Chiemgau bij Wasserburg. Julie is ook een actrice en zij speelde o.a. in 'Napola - Elite für den Führer', 'The Red Baron', 'Frei', 'Kurier', 'The Last Witch Hunter' en 'Sister of the Groom'. Zij woont nu in Berlijn. In 1985 speelde jij de hoofdrol in een aflevering van 'Wochenendgeschichten': 'Gerichtliches Nachspiel'. In 1990 speelde jij in 5 afleveringen van 'Diese Drombuschz', met Sabine Kaack (1959, Nortorf), Witta Pohl, Marion Kracht (1962, München) en Svenja Pages (1966, Rheydt). In 1990 speelde jij als Elke Bernd de hoofdrol in 'Der Eindringling' en jij speelde in 4 afleveringen van 'Der Alte'. Jij speelde in de aflevering 'Lebenszeichen' van 'Ein Fall für zwei', met Heidelinde Weis (1940, Villach). In 1992 speelde jij in de tv-film 'Die Angst wird bleiben', met Johanna Klante (1976, München). In 1993 speelde jij in het drama 'Fiorile', met Chiara Caselli (1967, Bologna) en Galatea Ranzi (1967, Rome). Jij speelde in 3 afleveringen van 'Derrick', waarvan de hoofdrol in 'Geschlossene Wände', met Jeannine Burch (1968, Zürich).

In 1996 speelde jij in 5 afleveringen van 'Der Schattenmann', met Julia Sternberger (1965, Wenen) en Maja Maranow, die op 4 januari 2016 in Berlijn door borstkanker overleed en 54 jaar werd. Maja speelde Frau Charlotte von Stein in 'Die geliebten Schwestern'uit 2014. In 1996 speelde jij als Dagmar de hoofdrol in het drama 'Adieu, mon ami' en speelde jouw dochter Julie de jonge Dagmar. Ook met Petra Berndt (1965, München). In 1997 speelde jij Madame Derville in de tv-film 'Le Rouge et Le Noir', met Carole Bouquet (1957, Neuilly-sur-Seine) en Judith Godrèche (1972, Parijs). In 1998 speelde jij als Petra de hoofdrol in het drama 'Die Beischlafdiebin' en als Sofie de hoofdrol in de avontuurlijke komedie 'Unsere Kinder! - Verschollen im Urlaub', naast Judith Richter en Franziska Petri. Jij speelde jouw laatste rol als Hermine Danglars in de miniserie 'Le Comte de Monte Cristo', naast Gérard Depardieu en zijn dochter Julie Marion Depardieu. In 1998 kreeg jij de diagnose borstkanker en onderging jij een borstverwijdering. De kanker verspreidde zich naar de lever en jij kreeg 20 chemotherapiebehandelingen. In 1999 trouwde jij met François Nocher, geboren op 23 januari 1944 in Vienne, Isère. Hij was eerder getrouwd met de actrice Danièle Evenou. In 2000 ging jij achteruit en werd er een hersentumor met 11 uitzaaiingen in de hersenen gevonden. Jij overleed op 21 juli 2000 in de Frauenklinik des Roten Kreuzes op de Nymphenburger Strasse 163 in München. François sliep de laatste dagen naast jou in het ziekenhuis. Jij werd 50 jaar en jij bent in de Nordfriedhof in München begraven. Jouw moeder overleed op 23 september 2011 in München en zij is ook in de Nordfriedhof begraven. Op haar grafmonument zit een biddend meisje. Diep ontroerend en veelzeggend.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
13 december 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 57



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)