Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De zielepijn helaas gesmoord

(voor Charlotte Noa (1898 - 1938))

Jij bent geboren als Charlotte Noa op 11 januari 1898 in Berlijn. Jouw artiestennaam was Loo Hardy. Jouw broer was de filmregisseur Manfred Noa, geboren op 22 maart 1893 in Berlijn. Hij was de favoriete regisseur van de stille film actrice Vilma Koncsics (1901 - 1991), die hij twee keer regisseerde. Zijn meesterwerk is 'Helena' uit 1924, met de Duits-Nederlandse actrice Adele Feldern-Förster, geboren op 19 augustus 1863 in Rotterdam en overleden op 30 augustus 1937 in Berlijn. Haar vader was de Duitse koopman Eduard Sandrock en haar moeder was de Nederlandse Johanna Simonetta ten Hagen. In 1869 zijn haar ouders gescheiden en ging zij mee naar Berlijn. Haar zus is Wilhelmine en haar broer is Christian. Ze had een heftige affaire met de schrijver Arthur Schnitzler en ze was kort verloofd met de schrijver Sandor Friedrich Rosenfeld, die op 5 december 1930 overleed. Vilma was getrouwd met de acteur Rod La Rocque en zij overleed op 18 maart 1991 in Los Angeles. Haar as is op zee verstrooid.

Manfred was de derde echtgenoot van de actrice Eva Maria Mandl, geboren op 29 mei 1902 in Wenen. Haar ouders waren de filmregisseur/filmproducent Joseph Otto Mandl en de actrice Hermine Pfleger. Eva had vaak ruzie met haar vader en ze kon moeilijk samenwerken. Haar eerste man was de filmregisseur Manfred Liebenau en haar tweede man was de Joodse filmregisseur Lothar Mendes. In 1923 verbrak de assistent-regisseur Rudolf Sieber de verloving met Eva en heeft zij haar polsen doorgesneden. Rudolf trouwde op 17 mei 1923 met Marlene Dietrich. Van Marlene verloor iedere vrouw. Op 13 december 1924 kregen Marlene en Rudolf hun dochter Maria Elisabeth Sieber, die actrice/schrijfster is en met de scenisch ontwerper William Riva 4 kinderen kreeg; John Michael (1948 - 2012), John Peter (1950, NYC), John Paul en John David. In 1924 speelde Eva als hertogin de hoofdrol in haar laatste film 'The Secret Agent', naast de Joodse Gertrude Berliner. Op 10 september 1924 pleegde Eva zelfdoding in Baden bei Wien, nadat Fritz Mandl niet met haar wilde trouwen. Zij werd 22 jaar.

In 1918 speelde jij in 'Der Stellvertreter' van Manfred, met de Joodse Erwin Preichert, die op 1 mei 1936 in een hotelkamer in Praag zelfdoding pleegde door verhanging en 50 jaar werd. Zijn vrouw was de actrice Gertrud Weibrecht. In 1919 speelde jij in 3 films, o.a. in het drama 'Fräulein Taugenichts' en de komedie 'Der Diener des Herrn Baron'. In 1920 speelde jij in 8 films, o.a. in 'Hass' en de komedie 'Schneider Wibbel' van Manfred, in 'Das Gift der Eifersucht', met Irene Marga, in 'Der Schrei nach dem Kinde' en in 'Die Sippschaft', met Ressel Orla, die op 23 juli 1931 in Berlijn na een lange ziekte overleed en 42 jaar werd.

In 1921 speelde jij in 6 films, o.a. in 'Jim Corwey ist tot', met Hedda Vernon, die vanaf 1914 haar eigen productiebedrijf in Berlijn had en in 70 stille films acteerde. Eerst werd gedacht dat zij in 1925 op mysterieuze wijze op een onbekende plek overleed en 36 of 37 jaar werd. Van 1913 tot 1920 was zij wel of niet met de acteur/producer Hubert Moest getrouwd, in ieder geval had ze er een relatie mee. Hedwig Klara Kemp (Hedda Vernon) is geboren op 27 oktober 1888 in Rummelsburg en in 1909 trouwde zij met Ernst Heinrich Emil Hesse. Haar ouders waren de bierbrouwerij-eigenaar Karl Martin Friedrich Kemp (1855 - 1935) en de huisvrouw Pauline Auguste Karoline Koball (1855 - 1935). Zij had 3 broers en 4 zussen. Op 10 september 1917 hertrouwde zij met de acteur Ernst Karl Heinrich Hofmann, die op 27 april 1945 tijdens de slag om Berlijn werd vermoord. Na Moest was zij nog met de econoom Günther Gradenwitz (1896 - 1933) getrouwd geweest. Ze zou ook met de bedrijfsjurist Walther Waldschmidt, ene Polidoro en de golfleraar Anjo Lacinik getrouwd geweest zijn. Volgens de laatste wetenswaardigheden is zij op 10 augustus 1961 in München overleden en werd zij dus 71 jaar. Mysterie opgelost.

In 1921 speelde jij ook in 'Der Roman eines Dienstmädchens', met Erika Glässner, die op 21 juli 1959 in Giessen zelfdoding pleegde en 69 jaar werd. Jij speelde in 'Razzia', met in de hoofdrol de Joodse Maria Füllenbaum, die op 23 november 1943 in het concentratiekamp Buchenwald is vermoord en 68 jaar werd. In 1922 speelde jij in 'Gelbstern' en in 1924 in 'Bacchantin', met Bruno Kastner, die op 30 juni 1932 in Bad Kreuznach zelfdoding pleegde door zichzelf in een hotelkamer te verhangen en 42 jaar werd. In 1925 speelde jij in 'Das alte Ballhaus' 1 en 2 en in 1926 in 'Das süsse Mädel', met Manfred als danser en met de Joodse Mariam Imogene Robertson in de hoofdrol. Mariam pleegde op 31 oktober 1948 in Hollywood zelfdoding met een overdosis Seconal. Zij werd 45 jaar. Zij was de minnares van de zwaar alcoholistische acteur/komiek Frank Tinney, getrouwd met de danseres/zangeres Edna Davenport, met wie hij de zoon Frank Jr. had. Frank heeft Mariam fysiek mishandeld. Van maart 1931 tot juli 1932 was ze met de effectenmakelaar Wallace McCreary getrouwd. Ze was ook de minnares van de getrouwde studiomanager Eddie Mannix, die de relatie abrupt beëindigde. Ze wilde zijn vrouw Bernice Fitzmaurice over de relatie vertellen, waardoor Eddie Mariam bewusteloos sloeg. Voor het herstel van haar buik had zij 15 operaties nodig en zij lag een half jaar in het ziekenhuis. Zij kreeg morfine en raakte daaraan verslaafd, evenals aan de heroïne. Die Eddie ging trouwens heel vaak vreemd.

In 1927 speelde jij in 'Die Achtzehnjährigen' van Manfred en in 1931 in jouw laatste film 'Der Weg nach Rio' van Manfred. Manfred overleed op 5 december 1930 in Berlijn, door peritonitis. Hij werd 37 jaar. Zijn overlijden betekende ook het einde van jouw filmcarrière en in 1933 verhuisde jij naar Londen, waar jij in Paddington een klein pension runde, waar veel Duitse emigranten kwamen. Op 23 augustus 1938 pleegde jij zelfdoding met een overdosis verdovende middelen. Jij werd 40 jaar.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
15 januari 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 58



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)