Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Je wist wat jou mankeerde en toch weigerde je hulp

(voor Pauline Chan Bo-Lin (1973 - 2002))

Jij bent geboren als Chén Baolián (Zhao Jing) op 23 mei in Shanghai. Jouw vader heette Zhao van de achternaam. Op jouw 4-de zijn jouw ouders gescheiden en ben jij door jouw oma opgevoed. Op jouw 12-de verhuisde jij met jouw moeder naar Hong Kong. Op jouw 15-de werd jij een parttime fotomodel en in 1990 deed jij mee aan de Miss Asia verkiezing. Jij won niets, maar jij viel wel op door jouw lengte van 175 centimeter en jouw volwassen uiterlijk. De lokale, pornografische filmindustrie toonde interesse in jou en op jouw 18-de ging jij in die branche aan de slag, vooral vanwege de verwachting van jouw moeder om jullie gezin te financieren. Tot 1997 verscheen jij in ruim 25 Hong Kongse pornofilms. Jij kreeg veel aandacht voor jouw gedurfde prestaties en jij was een belangrijk sekssymbool in Groot-China. In 1991 speelde jij als Linda in 'Queen of the Underworld', met Amy Yip (1965, Hong Kong) in de hoofdrol, de meest beroemde seksactrice.

In 1992 speelde jij in 11 films, o.a. in het misdaaddrama 'Escape from Brothel', met de Japanse Rena Murakami, de hoofdrollin de fantasy-thriller 'Dang cho wo seung', in de misdaad-thriller 'Ng yuet yam seon' (Behind the Pink Door), in de fantasiefilm 'Duivel van liefde' en in 'Meisjes zonder morgen', met Bo-Bo Fung, Sophie Chin Man Ngan, Carina Lau, Mei Mei-Mei Lo en Vivian Chow, die ook een gospelzangeres is. In 1993 had jij een korte relatie met de acteur/zanger Mo Shaocong (1960, Hong Kong) en speelde jij in 8 films; de hoofdrol in de actiefilm 'Engel de Kickbokser', met Cynthia Rothrock, in de misdaadfilm 'Sex te koop', in het drama 'Een wild feest', met Ruby Jo Yi Wong en Siu Liu Ying, in de thriller 'Een nare man', in de komedie 'Vliegende Dolk', met Maggie Cheung (1964, Hong Kong) en Man Cheung (1967, Shanghai), de hoofdrol in de dramatische komedie 'San Jian xia yu fei ji mei' en in de thriller 'He - Born to Kill' en in 'Bei Mei', met Julia Nickson (1958, Singapore). In 1994 speelde jij in 4 films; de komische thriller 'Uit Beijing met liefde', met Stephen Chow in de hoofdrol, als Mu-Lin de hoofdrol in het actiedrama 'Jian nu' (Zwaardslaaf), de hoofdrol in het misdaaddrama 'Run for Life Ladies from China' en in de komedie 'Droomliefhebbers'.

In 1995 had jij een korte relatie met de christelijke acteur Huang Ziyang (1967, Hong Kong) en speelde jij de hoofdrol in 'Ou yu'. In 1996 speelde jij in 4 films, o.a. in de romantische film 'Jongens?'. In 1997 speelde jij in 3 films, o.a. de hoofdrol in het mysterie 'Gepassioneerde Nachten' en in de komische horrorfilm '02:00 M', met Vivian Lai (1973, Hong Kong), die ook een popzangeres is. In 1997 kreeg jij een relatie met de 33 jaar oudere, Taiwanese playboy en investeringsmagnaat Hwang Jen-chung, die jij in 1993 ontmoette. Hwang en jij woonden in Taipei. Vanaf 1998 was jij betrokken bij drugsmisbruik en tovenarij. Jij wilde kalmeren en de liefde van Hwang terug winnen, want die was verdwenen. Begin 1999 zijn Hwang en jij uit elkaar gegaan. Tussen 1998 en 2001 kwam jij vaak negatief in het nieuws. Tijdens een tv-interview deed jij een poging tot zelfdoding, in juni 1998 heb jij met een nagelknipper jouw pols doorgesneden, jij viel vaak mensen aan en jij ontkleedde jezelf in het openbaar. Jij probeerde zonder geldige reisdocumenten naar het buitenland te gaan, waardoor jij gedeporteerd werd, jij stak jouw woning met een kussen in brand en jij ging vaak naar het ziekenhuis vanwege jouw drugsgebruik. In december 1999 heb jij in Londen een wildvreemde in het openbaar geslagen en zat jij korte tijd in de gevangenis, omdat jij tot 10 dagen celstraf was veroordeeld. Daarna heb jij jezelf in Shanghai van de buitenwereld afgesloten.

In 1998 werd jij boeddhistisch en speelde jij in 'Flowers of Shanghai', met Michiko Hada (1968, Joso) en Ching-Yi Wu (1969, Taipei). In 1999 speelde jij de hoofdrol in de thriller 'Boze geest jagen' en in 2000 in het misdaaddrama 'Paramount Motel', met Ada Choi, Cheung Man-Chi en Fennie Yuen. In 2001 speelde jij in het drama 'Millennium Mambo', met Li-Hui Lin in de hoofdrol. Jouw laatste rol was in maart 2002 een kleine rol in een Taiwanese tv-serie. Begin juli 2002 kreeg jij een zoon. De vader was een 25-jarige, Chinees-Amerikaanse dj, die jij in een discotheek in Taipei had ontmoet. Op 31 juli 2002 heb jij in Shanghai zelfdoding gepleegd. Jij sprong rond 17.30 uur uit een raam van jouw appartement op de 24-ste verdieping. Jij schreef, dat jouw postnatale depressie de reden was. Het traumatisch beschadigde kind in jezelf. De shock, de overweldigende herbeleving, de beklemming en de onmacht om jezelf ervan te bevrijden. Alle afleidingsmanoeuvres liepen dood. Jij uitte jouw diepste verdriet om Hwang Jen-chung, die jij verder een gezegend leven toewenste. Jij vroeg iedereen om de vader van jouw zoon te zoeken. Jij werd 29 jaar. Op 3 augustus 2002 was er een boeddhistische afscheidsceremonie. Jij bent gecremeerd.

Jouw zoon werd geadopteerd en opgevoed door de filmproducente/regisseuse Chiou Lee-Kwan (1963, Taiwan), die hem Chiu Hwang-yi noemde. In 2002 verscheen de biografische film 'Pauline's Life', met Sun Ya-Lee, die jou speelde. Sun Ya-Lee pleegde in 2009 zelfdoding vanwege haar schulden. Zij heeft zichzelf in de badkamer van een hotelkamer in Hong Kong opgehangen en zij werd 36 jaar. Volgens het tijdschrift 'Ming Pao Weekly' is jouw zoon sinds 2016 door de zangeres/ actrice Faye Wong (Xia Lin) geadopteerd. Faye Wong (1969, Hing Kong) kreeg samen met de zanger/componist Dou Wei de dochter Dou Jingtong (1997, Peking), een zangeres, en samen met de acteur Li Ya Peng de dochter Li Yan. Faye Wong is een hoogst bijzondere, sopraanachtige popzangeres.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
10 februari 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 43



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)