Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

In het verre Chili en doodongelukkig

(voor Nora Gregor (1901 - 1949))

Jij bent geboren als Eleonora Hermina Gregor op 3 februari 1901 in Görz/Gorizia, Oostenrijk-Hongarije, net als de kunstschilderes Henrika Santel, de kunstschilders Antonio Rotta, Giuseppe Tominz en Franz Caucig en de koorleider/componist Lojze Bratuz. Lojze was getrouwd met de dichteres Ljubka Sorli, met wie hij de dochter Lojzka en de zoon Andrej kreeg. In 1929 hebben de fascistische autoriteiten hem korte tijd gevangen gezet, omwille van zijn Sloveense patriottisme. Op 27 december 1936 is hij door een groep fascisten in de buitenwijk Piedimonte del Calvario ontvoerd, nadat hij uit een mis kwam, waar hij een koor had geleid. Hij is in een nabijgelegen gebouw bruut geslagen en hij moest een mengsel van ricinusolie, benzine en motorolie drinken, waardoor hij op 16 februari 1937 in het ziekenhuis in Gorizia overleed. Hij werd 34 jaar.

Jij had Joods-Oostenrijkse ouders en jij volgde acteerlessen in Graz. In 1920 debuteerde jij in de film 'Gefesselt' van Peter Paul Felner, die in 1927 op zijn 42-ste overleed. En jij speelde in 'Wie Satan starb'. In 1921 speelde jij o.a. in het drama 'Das grinsende Gesicht', naar de roman 'L'homme e qui rit' van Victor Hugo. In 1922 speelde jij in 5 films, o.a. in 'Die Venus', naar de roman 'La Vénus d'Ille' uit 1837 van Prosper Mérimée, bevriend met Stendhal. Je speelde in 'Die Tochter des Brigadiers', met Grid Haid in de hoofdrol. Grid is op 13 augustus 1938 door een vliegtuigongeluk in het Schwarzwald, nabij Lauterbach, overleden en zij werd 38 jaar. In 1922-1923 had jij succes in het Raimund Theater in Wenen. In 1923 speelde jij in 'Irrlichter der Tiefe', met Anita Berber in de hoofdrol, die op 10 november 1928 in Berlijn door tuberculose overleed en 29 jaar werd. Jij speelde de hoofdrol in 'Die kleine Sünde'. In 1924 speelde jij o.a. in het romantische drama 'Michael'. In 1925 trouwde jij met de pianist Mitja Nikisch, geboren op 21 mei 1899 in Leipzig. Zijn vader was de succesvolle, Hongaarse orkestdirigent Arthur Augustinus Adalbertus Nikisch, die op 23 januari 1922 in Boedapest overleed. Zijn moeder was de in Brussel geboren sopraan/componiste Amélie Augusta Heussner, die op 18 januari 1938 in Berlijn overleed.

In 1925 speelde jij o.a. in 'Der Mann, der sich verkauft', met Bruno Kastner, die op 30 juni 1932 zelfdoding pleegde door zichzelf in Bad Kreuznach op te hangen. Hij werd 42 jaar. In 1926 speelde jij in de komedie 'Der Geiger von Florenz' en in 1927 in 'Eheskandal im Hause Fromont jun. und Risler sen.', naar de roman uit 1927 van Alphonse Daudet. In 1930 speelde jij de hoofdrol in het romantische drama 'Olympia' en in 1931 de hoofdrol in 'Mordprozess Mary Dugan' en in '... und das ist die Hauptsache!?'. In 1930-1931 was jij in Hollywood en stond jij op het podium in Los Angeles. In 1932 speelde jij in de komedie 'But the flesh is weak' en in 1933 o.a. de hoofdrol in de muzikale misdaadkomedie 'Was Frauen träumen', met Otto Maximilian Wasserzug, die op 29 oktober 1944 in Auschwitz-Birkenau werd vermoord. Hij werd 55 jaar. Hij was vier keer getrouwd; met de actrice Lisa Brosow, met wie hij de zoon Reinhard kreeg, met Anna Luise Theis, met wie hij 2 dochters kreeg, met de danseres Charlotte Ahnert, met wie hij 1 zoon kreeg, en met Ilse Rein in Amsterdam, waar hij in het Theater Joodse Schouwburg werkte, samen met Kurt Gerron en Rudolf Nelson. Kurt werd op 30 oktober 1944 in Auschwitz vermoord. Hij werd 47 jaar. En je speelde in de komedie 'Abenteuer am Lido', met Meta Reif (1911 - 2006).

Van 1933 tot 1937 was jij lid van het ensemble van het Weense Burgtheater aan de Ringstrasse. In 1934 zijn Mitja en jij gescheiden. In datzelfde jaar werd jouw zoon Heinrich Karl Georg Franciscus Rüdiger Gregor (1934 - 1997) geboren. De vader was prins Ernst Rüdiger Camillo von Starhemberg, geboren op 10 mei 1899 in Eferding. Ernst was vicekanselier van Oostenrijk en een fascistische, nationalistische politicus, getrouwd met Marie-Elisabeth Altgräfin zu Salm-Reifferscheidt-Raitz. Mitja overleed op 5 augustus 1936 in Venetië door lymfekanker. Hij was toen verloofd met de 12 jaar jongere Alexandra Mironova, een bekende soubrette in het Berlijnse Schillertheater. Mitja werd 37 jaar. In 1937 werd jij tot kameractrice benoemd. Op 27 november 1937 zijn Ernst en Marie-Elisabeth gescheiden en op 2 december 1937 ben jij in Wenen met Ernst getrouwd. In 1938 verhuisden jullie via Zwitserland naar Frankrijk, waar Ernst zich korte tijd bij de Vrije Franse luchtmachtstrijders aansloot. Jullie waren afgesloten van jullie geld en 80 familielandgoederen. De wapenhandelaar Friedrich Mandl, een goede vriend van Ernst, steunde jullie een tijd. In 1939 speelde jij in het komische drama 'La règle du jeu', met Olga Colette Peszynsky (1917 - 2012).

In 1942 gingen jullie naar Argentinië, waar jullie in karige omstandigheden verkeerden. Ernst vond de Sovjet Unie van Jozef Stalin even erg als de nazi's. Jij was depressief vanwege de ballingschap. Na jouw scheiding met Ernst ging jij naar Chili, waar jij aan jouw laatste film 'La fruta mordida' werkte, die in 1945 verscheen. Op 20 januari 1949 pleegde jij zelfdoding in Viña del Mar. Jij werd 47 jaar en jij bent in de Cementerio Católico de Santiago aan de Avenida Arzobispo Valdivieso begraven.

De schrijfster/dichteres María Luisa Bombal (1910 - 1980) is in Viña del Mar geboren. Tijdens haar huwelijk met Eulogio Sánchez werd zij depressief en deed zij een zelfdodingspoging. Zij heeft Eulogio 3 keer in zijn arm geschoten. Daarna trouwde zij met de homoseksuele schilder Jorge Larco en met graaf Rafael de Saint Phall, met wie zij de dochter Brigitte kreeg. Ernst overleed op 15 maart 1956 in Schruns, toen hij met zijn wandelstok woedend een communistische fotograaf aanviel en een hartstilstand kreeg.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
12 februari 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 50



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)