Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Wallis Bird - In Dictum

Wallis Bird is geboren op 29 januari 1982 in Enniscorthy aan de Staney rivier. Daar staat Enniscorthy Castle, waar ooit de dichter Edmund Spenser woonde, beroemd vanwege zijn epische gedicht 'The Faery Queene' uit 1590/1596. Na 6 maanden op deze merkwaardige aardbol kwam Wallis in contact met muziek en gaf haar vader haar een gitaar. Zij is linkshandig geboren. Toen zij 18 maanden was, kreeg zij een verschrikkelijk ongeluk met een grasmachine. Zij viel onder een grasmaaier, waardoor zij haar 5 linkervingers verloor. Er werden 4 vingers weer aangezet. De pink ging verloren. Daarna speelde zij ondersteboven op een rechtshandige gitaar. Zo speelt zij nu eenmaal.

Ze was 6 à 7 jaar, toen ze besloot te bewijzen dat ze met haar beschadigde hand net zo goed kan spelen als anderen. Na de middelbare school verhuisde zij naar Dublin, waar zij songwriting aan de Ballyfermol Rock School, opgericht in 1979, ging studeren. Sinds 1999 heet die school het Ballyfermot College of Further Education (BCFE) aan de Ballyfermot Road in Dublin. Wallis heeft in Dublin proefgedraaid/opgetreden in Whelans, The Village en The Grand Social. De directrice van BCFE is Cecilia Munro en de adjunct-directeuren/leraren zijn Jacqueline Moloney, Denis Murray en John Moriarty.

Op de rockschool ontmoette Wallis haar medebandlid Aoife O'Sullivan, niet te verwarren met de sopraan en Miss Ireland. Wallis speelde in kleine clubs en pubs en op grote festivals. In 2005 verhuisde zij naar Duitsland en ontmoette zij haar management Character Worldwide en andere muzikanten. Zij vormde een nieuwe band met o.a. de broers Christian en Michael Vinne. Christian studeerde aan de Popacademie in Mannheim en hij was de vaste drummer van Wallis. Michael was de basgitarist. Wallis gaf concerten in o.a. Dublin, Berlijn, Londen, Cork, Stuttgart, Frankfurt en Mannheim. In Mannheim bleef zij anderhalf jaar wonen. Van 2006 tot 2012 woonde zij in Londen. In april 2006 verscheen haar debuut-EP 'Branches Untangle' bij haar eigen label Bird Records. In oktober 2006 tekende zij een contract bij Island Records. In juli 2007 verscheen de EP 'Moodsets'. Op 6 augustus 2007 verscheen in Duitsland haar debuutalbum 'Spoons', met 'Counting To Sleep', '6ft 8', 'Slow Down', 'Circle', 'Blossoms In The Street', 'You Are Mine', 'Moodsets', 'Country Bumpkin', 'Just Keep Going', 'All For You' en 'Bring Me Wine'. In 2008 kreeg haar band versterking van de Iers-Belgische muzikant Aidan. Ze heeft haar muziek opgenomen in Ierland, Duitsland en haar appartement in Brixton, Londen, waar David Bowie op 40 Stansfield Road is geboren.

Op 24 juli 2009 verscheen 'New Boots', met o.a. 'To My Bones', 'Travelling Bird', 'An Idea About Mary', 'Measuring Cities', 'Your Morning Dream' en 'Your Daddy'. Vanaf 2012 woont de uiterst sympathieke Wallis in Berlijn. Op 9 maart 2012 verscheen 'Wallis Bird', met het hooggevoelige en diepontroerende 'In Dictum', 'I Am So Tired Of That Line', 'Feathered Pocket', 'Ghosts Of Memories', 'Take Me Home', 'But I'm Still Here, I'm Still Here', 'Who's Listening Now' en 'Polarised'. Op 11 april 2014 verscheen 'Architect', met o.a. het opzwepende, blijmoedige, vitalistische 'Hardly Hardly', 'I Can Be Your Man', 'Daze', 'Holding a Light', 'Girls', 'Cxmmunion' en 'Gloria'. In de videoclip bij 'Hardly Hardly' zie je twee vrouwen elkaar hartstochtelijk kussen. Verder verwijst de titel 'I Can Be Your Man' ook naar het heugelijke feit dat Wallis lesbisch is. Op 30 september 2016 verscheen 'Home', met naast de titelsong o.a. 'Change', 'Pass The Darkness', 'That Leads The Way', 'Love', 'Control', 'The Deap Reveal' en 'I Want It I Need It'. Op 27 september 2019 verscheen 'Woman', met 'As The River Flows', 'Grace', 'Life Is Long', 'Love Respect Peace', 'Salve!', 'Brutal Honesty', 'Time It Is Not Waiting', 'Woman Oh Woman!', 'I Know What I'm Offering', 'That's What Life Is For' en 'Repeal'.

Wallis stond in Ierland met de dragqueen/homorechtenactivist Panti Bliss (1968, Ballinrobe) op de cover van 'Hot Press Magazine'. Samen met haar vriendin en twee andere koppels kocht Wallis een boerderij en zijn zij een woongemeenschap begonnen. Zij is heel energetisch en zij wil graag dansen en bewegen. Zij is inmiddels gestopt met het drinken van alcohol. Zij zegt daarover: 'Waarom zou ik, waarom zou iemand gaan drinken? Het is ongezond en het verduistert je verstand/geest. Je denkt dat je er meer creatief van wordt, dat het jouw creativiteit helpt, maar tenslotte doet het niets van dat. Ik was niet helder in mijn hoofd en het werd te gevaarlijk. Alcohol is een stomme, fucking, verslavende drug!'. Nadat zij gestopt was, kon zij weer ademen en kwamen haar dromen en schrijflust terug. In korte tijd schreef zij 15 songs, waarvan er 8 op haar nieuwste album staan. Op 27 mei 2022 verscheen haar nieuwste album 'Hands', met 'Go', 'What's Wrong With Changing?', 'I Lose Myself Completely', 'F.k.k. (No Pants Dance)', 'Aquarius', 'The Dive', 'I'll Never Hide My Love Away', 'Dreamwriting', 'Pretty Lies' en 'The Power Of A Word'. Zij zegt: 'Ik ben 40. Ik ben nog steeds een baby op deze aarde!'. Bij het maakproces van 'Hands' heeft zij veel geleerd van de producer Philip Miller.

Op zondag 25 september 2022 geeft Wallis een Hands Tour 2022 concert in de Rotown, Nieuwe Binnenweg 19 in Rotterdam. Van 21.30 uur tot 23.00 uur. Verder gaat ze in 2022,zoals ze zelf zegt 'graven, slepen, boren, gieren, lachen, slapen!'. De Nederlandse uitdrukking 'Gieren van het lachen' kent ze waarschijnlijk nog niet. Ze zegt: 'Alles wat ik wil is een vredig leven om gelukkig te zijn in mijn lichaam en om niet bezorgd te zijn over wat de mensen van mij denken, want dat gaat mij niet aan. Niet ik maak de muziek, maar de muziek maakt mij!'.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
28 mei 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 105



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)