Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Caitlin Smith - Maybe In Another Life

Caitlyn Smith is geboren op 13 juni 1986 in Cannon Falls, Minnesota, waar in een afgelegen, oud bos de Pachyderm Recording Studio staat. De ingenieur John Kuker heeft deze opnamestudio vanaf 2012 gerenoveerd. John overleed op 2 februari 2015 door een hartaanval in Los Angeles en hij werd 40 jaar. Nirvana heeft er het album 'In Utero' opgenomen, Polly Jean Harvey 'Rid of Me' en Soul Asylum 'Grave Dancers Union'. Cannon Falls is in juli 1854 door Charles Parks gevestigd. Het is vernoemd naar de watervallen langs de Cannon River. Caitlyn begon op jonge leeftijd in de kerk te zingen en piano te spelen. Dat was in de St. Paul's Lutheran Church op 30289 59th Avenue Way in Cannon Falls. De Elementary School zit aan deze kerk vastgebouwd en daar ging Caitlyn naar school. De huidige dominee is Keith Schreiner. Zij maakte later de song 'St. Paul'. In Cannon Falls staat ook de episcopale Church of the Redeemer uit 1867 op 123 Third Street North. Misschien heeft Caitlyn ook wel eens in dat kerkje gezongen, maar die kans is klein, omdat protestantse afsplitsingskerken elkaar vaak te vuur en te zwaard bevechten en vervolgen.

Vanaf haar 12-de schrijft Caitlyn haar eigen liedjes en vanaf haar 13-de begon zij gitaar te spelen. Op haar 15-de verscheen in eigen beheer haar eerste album 'Learning to Be', met o.a. 'I Found You', 'Beautiful', 'Your Love', 'I Can Fly', 'Still Me' en 'Glorious Dancing'. In 2004 verscheen haar album 'Silence', in de tijd dat zij naar Nashville verhuisde. Met naast de titelsong o.a. 'Breathe Deep', 'Follow', 'Moment', 'Teardrops And Sugarcane', 'Sweet', 'September' en 'You Don't Smile' (11 min.). In 2007 verscheen 'Face Over Heels', met o.a. 'Stand With Me', 'Ivy', 'Except Love', 'Broken Vase', 'Two Wounded Birds', 'Beautiful Wounded' en 'Fold'. Ondertussen schreef Caitlyn diverse songs voor andere artiesten, zoals 'Tacoma' voor Garth Brooks, 'You Can't Make Old Friends' voor Kenny Rogers en Dolly Parton en 'Like I'm Gonna Lose You' voor Meghan Elizabeth Trainor (1993, NYC), die in een methodistische kerk begon te zingen. En zij schreef voor de countrymuziekgroep Lady Antebellum, in 2006 in Nashville opgericht, met Hillary Dawn Scott (1986, NYC), die in 2016 haar solo-gospelalbum 'Love Remains' uitbracht, Charles Burgess Kelley (1981, NYC) en David Wesley Haywood (1982, NYC).

In 2014 verscheen haar EP 'Everything to You', met naast de titelsong 'Novocaine', 'Grown Woman', 'Wasting All These Tears', 'Fever', 'Dream Away' en 'All My Lovers'. De titelsong schreef zij voor haar man, de songwriter/muzikant Rollie Gaalswyk. In 2016 werd hun zoon Thomas Miles Gaalswyk geboren en op 10 november 2018 hun zoon Lewis James Gaalswyk. Tijdens de zwangerschap van Lewis dronk zij veel tomatensap. In maart 2017 tekende zij een contract bij Monument Records in Washington, D.C., met de homoseksuele manager Jason Owen, getrouwd met Sam Easley, die samen 3 kinderen opvoeden. De producer is de homoseksuele countryzanger Shane McAnally, getrouwd met Michael Baum, die samen 2 kinderen opvoeden. In 2017 won zij een Grammy voor beste solo-optreden voor haar singel 'My Church'. In 2018 verscheen haar eerste Nashville-debuutalbum 'Starfire', met naast de titelsong o.a. 'This Town Is Killing Me', over Nashville, 'Don't Give Up on My Love', 'Contact High' en 'House of Cards'. In 2020 verscheen 'Supernova', met naast de titelsong o.a. 'I Can't', met Old Dominion, 'Put Me Back Together', 'All Over Again', 'Rare Bird', 'Damn You for Breaking My Heart' en 'Midnight in NYC'. Het nummer 'Supernova' gaat over de mooie tijd, die zo snel voorbij gaat. De producer van dit album is Christian Langdon.

Caitlyn wordt terecht het 'paradepaardje van Nashville' genoemd en zij is de beste countrypopartiest van nu. Op 8 april 2022 verscheen haar album 'High', met vioolmuziek van de singer-songwriter/violiste Amanda Shires (1982, NYC). Met naast de titelsong o.a. 'Downtown Baby', 'Dreamin's Free', 'Good As Us', 'Nothing Against You', 'I Don't Like the World Without You', over het missen van je familie en degenen van wie je houdt, en het navrante, hartverwarmende, diepgevoelige, zielsdiepe, ultiem wanhopige, supertroostrijke, aanbiddelijke 'Maybe In Another Life'. Neem even goed de tijd voor dit meesterwerk en laat je meevoeren door haar supervrouwelijke, goddelijke, aanraakbare toverstem. Met haar zuivere, wonderbaarlijke stem opent zij haar fragiele, intens liefhebbende Liefdesziel. Mooier kan niet. Dat is menselijkerwijs onmogelijk. Zij zingt vanuit het diepste mysterie dat zij is. Daar waar het niet-weten en totale overgave heersen. Ver voorbij ons waarneembare sterrenstelsel. Inmiddels is zij met haar gezin uit Nashville verhuisd.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
30 mei 2022


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 2 stemmen 63



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)