Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een Italiaanse schoonheid in Mexico-Stad

(voor Tina Modotti (1896 - 1942))

Jij bent geboren als Assunta Adelaide Luigia Modotti Mondini op 16 of 17 augustus 1896 in Undine. Jouw moeder Assunta was een naaister en jouw vader Giuseppe was een metselaar. Jullie woonden een tijd in Oostenrijk, waar jouw ouders gastarbeiders waren. Terug in Undine werkte jij in een textielfabriek. In Italië had jouw oom Pietro Modotti een fotostudio. Op jouw 16-de ging jij naar San Francisco om bij jouw vader te zijn, die daar een fotostudio had. Jij werd ondersteund door de Italianen in de San Francisco Bay Area. Jij experimenteerde met acteren en jij speelde in toneelstukken, opera's en zwijgende films. Jij was ook een kunstenaarsmodel. In 1917 ontmoette jij de kunstenaar/dichter Ruby Ritchie, die zichzelf Roubaix de l'Abrie Richey noemde, alsof hij van adel was, maar hij was van boerenafkomst. In 1918 begon jij een liefdesrelatie met Ruby en ging jij met hem in Los Angeles wonen, waar jij een filmcarrière nastreefde. Jij speelde vaak een femme fatale.

In 1920 speelde jij in 'The Tiger's Coat' van Roy Clements, naast Myrtle Lincoln, die op 8 januari 1938 door een hartaanval overleed en 54 jaar werd. In 1921 speelde jij in 'Riding With Death' en in 1922 in 'I Can Explain'. Jouw bohemienvrienden waren o.a. Ricardo Gómez Robelo en de fotograaf Edward Henry Weston, die in 1922 jou op de kunstfoto 'Gebroken zonlicht op torso' kiekte. Jij was zijn belangrijkste naaktmodel en daar had hij alle reden toe. Na het overlijden van jouw vader ging jij in maart 1922 naar San Francisco. Begin 1923 ging jij naar Mexico, waar Ruby een batikstudio had. Kort voordat jij bij Ruby kwam, was hij door de pokken overleden. Jij bleef met Weston samenwerken. De creatieve partner van Weston was de Deense fotografe Emma Caroline Youngreen, een ex-prostituee, anarchiste en bohemienne. Emma was biseksueel en zij had een voorkeur voor vrouwen. Emma was o.a. bevriend met Charlie Chaplin, de schrijver Max Forrester Eastman en de filmactrice Florence Danks, die op 4 februari 1922 door gasverstikking in haar flat op 120 West Eleventh Street in NYC overleed en 28 jaar werd.

In 1923 zeilde jij met Weston en zijn oudste zoon, de fotograaf Edward Chandler, naar Mexico-stad terug. Weston's vrouw Flora May Chandler en hun jongste 3 kinderen bleven achter. Jij kreeg fotografieles van Weston, terwijl jij zijn fotostudio runde. De andere zonen van Edward Weston en Flora waren: Theodore Brett, Lawrence Neil en Cole. Ook zij waren fotografen. Edward Weston was bevriend met de in Amsterdam geboren fotograaf Johan Hagemeyer, die o.a. Einstein en Dali fotografeerde. Edward en jij hadden een bloeiende portretstudio in Mexico-Stad en jullie stichtten een gemeenschap van avant-gardisten met o.a. Frida Kahlo, Diego Rivera en het model/de schrijfster Guadalupe Marín, die met Diego Rivera getrouwd was en samen met hem twee dochters kreeg, Ruth en Guadalupe. Guadalupe senior was ook met de dichter/schrijver Jorge Cuesta getrouwd, met wie zij de zoon Lucio Antonio kreeg. Jorge heeft zichzelf gecastreerd en op 13 augustus 1942 heeft hij in Tlalpan zelfdoding gepleegd. Hij heeft zichzelf in een sanitorium met lakens opgehangen. Hij werd 38 jaar en hij is in het Panteón Francés de la Piedad begraven.

Een ander lid van de avant-gardisten gemeenschap was de kunstschilder Jean Charlot, die het inheems-Mexicaanse model Julia Jiménez González naakt schilderde. Jean's vrouw was de kunstenares Dorothy Day. Jij fotografeerde Julia in 1926 met haar dochter Conchita. Julia stond model voor de Fontein van de Kannen van José Urbina. Weston was geraakt door het landschap en de volkskunst van Mexico, jij door de mensen en het modernisme. Jij documenteerde de muurschilderingen van Rivera, José Clemente Orozco en David Alfaro Siqueiros, van wie ik 'Boeren' (1913) en 'De Nieuwe Democratie' (1945) noem. In 1926 maakten Weston en jij foto's voor het boek 'Idols Behind Altars' van de Joodse geleerde Hanna Brenner. Jullie maakten ook foto's van de artistiek hoogstaande Hanna. Jij fotografeerde haar in een mannenpak en met een sierlijke fedora op. In november 1926 verliet Weston Mexico. Jij had liefdesrelaties met 3 leiders van de Mexicaanse Communistische Partij; Xavier Guerrero, Julio Antonio Mella en Vittorio Vidali. In 1927 begon jij een liefdesrelatie met Xavier Guerrero en in 1928 begon jij ook een liefdesrelatie met Julio Mella.

Julio Mella werd op 10 januari 1929 vermoord en hij werd 25 jaar. Jij liep 's avonds met Julio op straat, toen hij werd vermoord. Kort daarna werd president Pascual Ortiz Rubio neergeschoten. Jij werd voor beide misdaden ondervraagd. Daniel Luis Flores werd beschuldigd van de aanslag op de president. Voor de moord op Julio werd José Magriñat gearresteerd, maar al snel weer vrijgelaten. José werd in 1933 door de communisten vermoord. Generaal Gerardo Machado of Vittorio Vidali kan de opdrachtgever voor de moord op Julio geweest zijn of de moordenaar zelf. José Agustin López en Antonio Sanabria werden ook verdacht. In december 1929 was jouw revolutionaire solo-expositie in de Nationale Bibliotheek van Mexico. In 1930 werd jij door de anticommunistische regering uit Mexico verbannen. Na enkele maanden in Berlijn woonde jij vanaf 1931 enkele jaren in Moskou. Jij stopte met fotograferen en in 1939 ging jij met Vidali naar Spanje, waar jij tot 1939 werkte. In 1937 werkte jij samen met de chirurg Henry Norman Bethune. Dat was tijdens de onfortuinlijke terugtocht uit Málaga. In 1939 ging jij met Vidali naar Mexico terug. Jij gebruikte een schuilnaam. Bethune overleed op 12 november 1939 door bloedvergiftiging in Tangxian, China. Hij werd 49 jaar.

Op 5 januari 1942 ging jij na een diner bij Hannes Meyer in een taxi naar jouw huis in Mexico-Stad terug. Onderweg ben jij door hartfalen overleden. Volgens Rivera ben jij door Vidali vermoord, omdat jij teveel wist over zijn misdaden in Spanje, zoals 400 executies. Een autopsie bevestigde congestief hartfalen. Jij werd 45 jaar en jij bent in het Panteón Civil de Dolores aan de Constituyentes Avenue in Miguel Hidalgo, Mexico-Stad, begraven, aan de Rotonda de las Personas Ilustres. Op jouw grafsteen staat een reliëfportret van jou, gemaakt door de graficus Leopoldo Méndez. Verder staat er een couplet van Pablo Neruda op: 'Zuiver je zachte naam, zuiver je fragiele leven, bijen, schaduwen, vuur, sneeuw, stilte en schuim, gecombineerd met staal en draad en stuifmeel om uw bedrijf te vormen en delicaat wezen.'. Op Edward Weston's fotoportret van jou met jouw opgeheven armen is jouw eeuwige schoonheid en liefdesziel te zien, jouw Vrouwelijke Christuslicht. Dat hebben jullie heel knap gedaan.

Schrijver: Joanan Rutgers, 2 juli 2022


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 1 stemmen 17



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)