Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De moeder-figuur voor artistieke homoseksuelen

(voor Marguerite Eymery (1860 - 1953))

Jij bent geboren op 11 februari 1860 als Marguerite Eymery in Périueux, de Dordogne. Jouw ouders waren Joseph Eymery en Gabrielle Feytaud. Jouw ene been was korter dan jouw andere been. Jij was enig kind en jij groeide op op het landgoed van le Cros. Voor jouw ouders was jij ongewenst en jij kreeg minder genegenheid van hen dan de huisaap, die een plaats aan tafel had. Jij kreeg wel wat genegenheid van jouw oma van moederskant, maar jouw moeder leerde jou om dat frivool en eenvoudig te vinden. Toch hebben jouw oma en opa jou gestimuleerd om te spelen en te lezen. Jouw vader was een soldaat, wat voor stress zorgde. In 1867 zat hij vanwege duelleren 4 maanden in de gevangenis en van 1870 tot 1871 werd hij door de Pruisen gevangengezet. Jouw ouders groeiden uit elkaar en op jouw 12-de schreef jij anonieme stukken voor de lokale krant, deels ongepast decadent. Jij liet jouw vader de stukken voorlezen. Op jouw 15-de begon jij in opdracht te schrijven en begon jij jezelf Rachilde te noemen, waarbij jij een nieuwe persoonlijkheid aannam. Jij schreef naar Victor Hugo, die jou bemoedigend terug schreef. Jij verlangde naar de literaire kringen van Parijs, wat jouw vader niet begreep en hij probeerde rond 1875 een man voor jou te vinden, wat jij afwees en waardoor jij een poging tot zelfdoding deed.

Jouw vader verkocht zijn prijshonden en van dat geld verbleef jij van 1878 tot 1881 in Parijs. Jij knipte jouw haar kort en tijdens het uitgaan droeg jij mannenkleren. Via jouw nicht Marie de Saverny ontmoette jij Sarah Bernhardt, die jouw carrière stimuleerde. In jouw dinsdagsalons kwamen jonge, non-conformistische schrijvers. In 1879 verscheen jouw decadente, symbolistische debuutroman 'Monsieur de la Nouveauté' en in 1884 verscheen jouw succesvolle roman 'Monsieur Vénus', waardoor jij werd veroordeeld voor pornografie. Jij kreeg in België 2 jaar gevangenisstraf, waardoor jij in Frankrijk bleef. 'Monsieur Vénus' verscheen in Brussel bij de uitgever Auguste Brancart, die pornografische literatuur publiceerde. De politie onderzocht Auguste en in 1894 ging hij naar Antwerpen. Hij is geboren op 21 juli 1851 en ongeveer van 1888 tot 1896 werkte hij in Amsterdam. Hij publiceerde ook het werk van Alphonse Momas, Edmund Dumoulin en Edward Sellon. Volgens Auguste-Maurice Barrès, die jou prees, was jij nog een maagd, toen jij 'Monsieur Vénus' schreef, voor 1880. Jij zei, dat jij het schreef nadat de dichter Catulle Mendès jouw versierpogingen had afgewezen. Als opdracht staat er in het boek "Wij wijden dit boek aan fysieke schoonheid'.

Jij had ooit tegen jouw ouders gezegd, dat eerdere obscene inhoud in jouw werk de schuld van een Zweedse geest, genaamd Rachilde, was. De eerste, Franse uitgave verscheen in 1889, door jou opgedragen aan jouw ex-geliefde Marius Pouget. Het gaat over de edelvrouw Raoule de Vénérande en haar streven naar seksueel genot, terwijl zij een nieuwe en meer bevredigende identiteit voor zichzelf creëert. Om te ontsnappen aan de ennui en malaise van haar traditionele, hogere klasse, moet ze de sociale klasse, genderrollen en seksuele moraal ondermijnen en overstijgen. Jij gebruikte een fantastisch erotisch plot om genderrollen om te keren, de aard van seksueel verlangen te onderzoeken en de aard van interpersoonlijke macht in twijfel te trekken. Barrès noemde jouw roman "verdorven, pervers en smerig, een sensuele en mystieke razernij en de schokkende en mysterieuze 'droom van een maagd'". In 1885 ontmoette jij de letterheer/uitgever Alfred Vallette, geboren op 31 juli 1858 op 26 Rue Bleue in Parijs. In 1889 ben jij met Alfred getrouwd, ondanks dat hij jouw schrijven en jouw soms schokkende, publieke gedrag afkeurde. Na enkele maanden werd jullie dochter Gabrielle geboren, naar jouw van jou vervreemde moeder genoemd. Jij verkoos het schrijven en het ondersteunen van andere schrijvers boven jouw moederschap en dochter. De funeste geschiedenis herhaalde zich.

In 1890 begon Alfred het avant-garde tijdschrift 'Mercure de France', een doorstart, want het werd al in 1672 door de schrijver Jean Donneau de Visé opgericht. Jij was de literaire critica van het tijdschrift en de creatieve adviseuse van Alfred. Jij publiceerde jouw eigen werk en jij selecteerde en verfijnde het werk van anderen. Jij hield jouw dinsdagsalons in het Mercure-kantoor, waar jij o.a. Oscar Wilde en zijn geliefde Alfred Douglas, Alfred Jarry, Stéphane Mallarmé, José-Maria de Heredia, Paul Gauguin, Henri de Toulouse-Lautrec, Maurice Ravel en Paul Fort ontving. Paul Fort debuteerde in 1896 met 'Ballades Françaises'. Jouw man ontmoette vaak enkele schrijvers in café La Mère Clarisse aan Rue Jacob, o.a. Jean Moreas, Charles Cros, Albert Victor Samain, Remy de Gourmont, de essayist Émile Reinard en Pierre Arène. Jij was vooral betrokken bij de dichter Jules-Jean-Paul Fort en zijn Théâtre d'Art, waarin hij ook jouw toneelstukken 'La Voix du Sang' (1890) en 'Madame la Mort' (1891) presenteerde. Jij raakte ook betrokken bij het Théâtre de l'Oeuvre op 22, rue Turgot met de oprichter/regisseur/producent Aurélien-Marie Lugné-Poe. Daar werd jouw drama 'L'Araignée de Cristal' (1892) geproduceerd.

Jouw goede vriend Jean Lorrain noemde jou en jouw vrouwelijke vrienden 'hooggespannen en seksueel pervert', wat jij aanvulde met 'neurotisch, op een meer evenwichtige manier'. Jij deed jouw uiterste best voor jouw literaire vrienden, zo gebruikte jij jouw connecties om de ziekenhuiszorg voor Paul Verlaine te regelen. Jij gaf Paul onderdak en steun. Jij had een complexe vriendschap met de schrijfster Camille Delaville, het pseudoniem van Camille Chartier (1838 - 1888), en met de schrijfster George de Peyrebrune, het pseudoniem van Mathilde-Marie Georgina Elisabeth de Peyrebrune (1841 - 1917), die op 16 november 1917 arm en vergeten in Parijs overleed. Zij waren ook kritisch op jou. Jij was ook bevriend met de biseksuele, vooral lesbische courtisane/actrice/schrijfster Léonide Leblanc, die op 31 januari 1894 in Parijs overleed. Zij werd 51 jaar. Na de begrafenisdienst in de Église de Saint-Louis-d'Antin op 63, Rue de Caumartin is zij in Père Lachaise begraven. Jij had een liefdesrelatie met de biseksuele schrijfster/beeldhouwster/duelliste/crossdresser Marie-Paule Alice Courbe, die op 8 mei 1894 in Nice door lepra overleed en 49 jaar werd. Zij had een romantische relatie met Guy de Maupassant. Deze relatie eindigde in 1887 op zeer dramatische wijze.

Jij had een grote invloed op de carrière en erfenis van Oscar Wilde. Jij steunde hem zijn hele leven. Oscar bewonderde 'Monsieur Vénus', waar hij zich door liet inspireren. De roman 'Le Secret de Raoul', giftig voor Dorian Gray, is vernoemd naar Raoule de Vénérande. Jij vertaalde Oscar's werk en jij schreef veel over zijn werk. Oscar overleed op 30 november 1900. De kunstenaar Maurice Gilbert (Mons, 1876 - Brussel, 1933) fotografeerde hem op zijn sterfbed. Hij fotografeerde ook Henri de Toulouse-Lautrec, die heel grappig zichzelf schildert. Met de als vrouw verklede, openlijk homoseksuele Jean Lorrain ging jij naar evenementen. Jean overleed op 30 juni 1906 door peritonitis in Parijs. Hij werd 50 jaar. Na de begrafenisdienst in de Saint-Ferdinand-des-Ternes in Parijs is hij in de begraafplaats in Fécamp begraven. Jij was ook bevriend met Sidonie-Gabrielle Colette en Natalie Clifford Barney. Jij gaf altijd de voorkeur aan het gezelschap van homoseksuele mannen, zoals Maurice Barrès, die op 4 december 1923 in Parijs overleed en 61 jaar werd. Hij is in de begraafplaats van Charmes begraven.

Op 28 september 1935 overleed jouw man Alfred achter zijn bureau. Hij werd 77 jaar en hij is in de Cimetière Parisien de Bagneux op 45 Avenue Marx-Dormoy begraven. Jouw dinsdagsalons stopten en jij trok jezelf terug. Op 4 april 1953 overleed jij in jouw appartement naast het 'Mercure de France'. Jij werd 93 jaar en jij bent in de Cimetière Parisien de Bagneux begraven.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
25 november 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 51



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)