Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Denkend aan 'November Rain' van Guns 'n' Roses...

(voor Kathleen Irine Newton (1854 - 1882))

Jij bent geboren als Kathleen Irine (Kitty) Ashburnham Newton op 9 mei 1854 in Agra, India. Jouw vader was Charles Frederick Ashburnham Kelly (1810 - 1885), een ambtenaar van de Honourable East India Company. Hij was klerk in het Collector's Office in Agra. In 1866 ging hij met pensioen. Hij was toen chief-assistent in het kantoor van de deputy auditor en accountant-generaal van de Punjap in Lahore. Jouw moeder was Flora Waterloo Boyd (1821 - 1856). Jouw oudere zus was Mary Pauline (1852 - 1896). De Ierse, culturele identiteit was stevig geworteld in jou. Na de Indiase opstand van !857 werden Mary en jij voor de veiligheid naar Engeland gestuurd. Jullie woonden bij jullie oom Frederick Kelly (1817 - 1897), een huisarts op 60 Fetter Lane in St. Brides, Londen. Op 29 augustus 1860 werden Mary en jij in de Holy Trinity Church gedoopt, op 1 Marylebone Road of aan de Prince Consort Road.

In de jaren 1860 gingen jullie naar de Gumley House Convent School aan de St. John's Road in Isleworth, Hounslow, opgericht in 1841 door de oprichtster van de Sisters of the Faithful Companions of Jesus Marie-Madeleine d'Houet. Daar werd vooral Frans gesproken. De prinsessen Marguerite Adélaïde Marie d'Orléans en Blanche d'Orléans waren ook leerlingen op deze school. Op jouw 16-de verliet jij school voor een gearrangeerd huwelijk in India, geregeld door jouw oudste broer Georg Lloyd Ashburnham Kelly (1838 - 1870), districtcommissaris van politie in Punjap. Jouw aanstaande man was Dr. Isaac Newton (1836 - 1922), een belangrijke legerchirurg en superintendent van vaccinatie voor Punjap. Tijdens de reis ontmoette jij commandant Henry St Leger Bury Palliser (1839 - 1907), die naar zijn schip in Bombay ging. Jullie arriveerden op 2 september 1870. Jij reisde met Georg en zijn nieuwe vrouw Kate naar Isaac in Ludhiana. Isaac was een weduwnaar met een jonge zoon. Op 4 december 1870 overleed Georg door een delirium tremens. Kate was 7 maanden zwanger van hem. Op 3 januari 1871 trouwde jij in Hoshiarpur met Isaac. Jouw broer Frederick was getuige. Jij had bijna direct spijt en jij zei tegen Isaac: 'Ik kan nooit jouw vrouw zijn, omdat ik al overspel heb gepleegd!'.

Jij vluchtte naar Kate, die jou naar Isaac terug stuurde. Op 12 januari 1871 verliet jij Isaac voorgoed. Jij vroeg Isaac om vergeving en jij vertelde hem, dat jij zwanger was van kapitein Henry Palliser. Jij schreef hem ook: 'God weet dat ik die ene te dierbaar liefheb om met een ander te zondigen. Ik hoop dat jij opnieuw zult trouwen!'. Op 30 december 1871 werd de echtscheiding geregeld en werd jouw dochter Muriel Violet Mary Newton geboren (1871 - 1933), in het huis van Charles Kelly in Conisbrough, nabij Doncaster in Yorkshire. Hij woonde daar met jouw ongehuwde zus Mary Pauline. Op 10 juli 1872 was de echtscheiding officieel afgerond. Op 21 maart 1876 werd jouw zoon Cecil George Newton (1876 - 1941) op 6 Hill Road in St John's Wood geboren. Nu nr. 12. Dit was het huis van Mary Pauline, die in 1874 met Hervey Augustus Frederick Hervey was getrouwd, met wie zij 2 dochters kreeg; Isabelle Mary (1873 - 1929) en Lilian Ethel (1875 - 1952). Hun zoon Arthur Reginald (1878 - 1961) volgde. De vader van Cecil was hoogstwaarschijnlijk Henry Palliser, hoewel jij Isaac Newton liet registreren. Volgens sommigen was de kunstschilder Jacques Joseph Tissot de vader, die toen vlakbij op 17 (nu 44) Grove End Road woonde.

Jacques Tissot's eerste portret van jou 'La Frileuse' is van eind december 1876. Na de Commune van Parijs in 1871 ging Jacques in Londen werken, waar hij eind 1872 zijn huis aan Grove End Road kocht. Van 1877 tot 1882 was jij zijn grootste en vaak enige model. Tijdens jouw poseren voor 'La Frileuse' werden Jacques en jij smoorverliefd op elkaar en in 1877 ging jij bij Jacques wonen. Jouw kinderen bleven bij jouw zus Mary Pauline wonen en zij bezochten jou voor picknicks en entertainment. Jouw nicht Lilian Hervey zei: 'Ze hadden hun eigen kleine, literaire en artistieke kringen, waarin de afwezigheid van een conventionele trouwring geen verschil maakte!'. Jullie vrienden waren o.a.: James McNeill Whistler, Oscar Wilde en zijn broer Willie, en de acteur/theatereigenaar Sir Charles Wyndham, voor wie Oscar Wilde 'The Importance of Being Earnest' schreef, met hem in zijn gedachten. al ging de rol aan hem voorbij. Hij was getrouwd met de aristocratische Emma Silberrad en de toneelactrice Mary Charlotte Moore, de weduwe van de toneelschrijver James Albery, met wie zij 3 zonen kreeg; Irving, Bronson en Wyndham. Een andere vriend van jullie was de toneelacteur Sir Henry Irving, getrouwd met Florence O'Callaghan, met wie hij de zonen Laurence en Harry kreeg. Na twee jaar huwelijk liep Henry in 1871 bij Florence weg.

De toneelschrijver Laurence Irving en zijn vrouw, de actrice Mabel Lucy Hackney, overleden/verdronken tijdens de ramp met de RMS Empress of Ireland op 29 mei 1914, waardoor 1012 mensen verdronken. Laurence werd 42 jaar en Mabel werd 41 of 42 jaar. Jullie waren bevriend met Mary Charlotte Moore, de uitgever/parlementariër Thomas Gibson Bowles, de oprichter van 'Vanity Fair', en de geleerde William Stone, wiens memoires 'The Squire of Piccadilly' in 1951 verscheen. Jij noemde Jacques 'Jimmie' en hij noemde jou 'petite femme' en 'Kitty'. In 1877 schilderde Jacques jou op 'Mavourneen', wat in 1877 in de Grosvenor Gallery als 'Portrait of Winter' werd tentoongesteld. Hij had er eerst een meesterlijke ets van gemaakt. 'Mavourneen' is afgeleid van het Ierse 'mo mhuirnin' (mijn liefste). Verder was het lied 'Kathleen Mavourneen' uit 1837 van de componist/cellist Frederick Crouch erg populair. Één van Frederick's 27 kinderen was de beroemde courtisane Eliza Emma Crouch, bekend als Cora Pearl. De tekst is van Louise Matilda Crawford. De sopraan Catherine Hayes maakte het lied beroemd. De Ierse acteur/toneelschrijver Dionysius Lardner Boucicault schreef het toneelstuk 'Kathleen Mavourneen'. William Travers schreef het drama 'Kathleen Mavourneen, or St Patrick's Eve' uit 1862, wat in november 1864 in het Royal Theatre in Scarborough speelde en in juli 1876 in het Globe Theatre in Londen. Een recensent noemde het 'een ellendig slechte kopie van 'The Colleen Bawn' (1860) van Dionysius Boucicault en 'Peep o'Day' (1876) van Edmund Falconer samen'.

Van 1877 tot 1881 schilderde Jacques jou vaak lezend en ontspannen in de tuin of omringd door kinderen. In 1880 schilderde Jacques jou op 'A Type of Beauty', heel chic en extreem bevallig, met heel veel liefde en compositorisch inzicht geschilderd. Rond 1881 kreeg jij tuberculose. Jacques schilderde jou buiten zittend en dik aangekleed. Jullie zochten hulp bij de priesters in de parochiekerk van Jacques, de Our Lady RC Church op 54 Lodge Road in Lisson Grove, St John's Wood. Deze kerk lag enkele minuten lopen vanaf Jacques' huis. Op 6 november 1882 ben jij door pater Michael Fitz Gerald tot het rooms-katholicisme gedoopt. Op 9 november 1882 overleed jij in de armen van Jacques door tuberculose. Jij werd 28 jaar. Volgens een biograaf uit 1906 'met een vurig geloof en het stille ontzag van een heilige'. Jouw zus Mary Pauline was bij jouw overlijden aanwezig en zij heeft jouw overlijden op 11 november 1882 geregistreerd. Jacques had jouw kist in paars fluweel gedrapeerd en hij heeft daar urenlang voor jou gebeden. Op 14 november 1882 was de begrafenisdienst in de Our Lady RC Church en daarna ben jij in de Rooms-Katholieke Begraafplaats in Kensal Green begraven. Jullie zouden jullie pijnlijke lijden helemaal in 'November Rain' van Guns 'n' Roses herkend hebben.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
28 november 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 53



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)