Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Weelderige hoogtijdagen, die als een roes voorbij gleden

(voor Rosemonde Gérard (1866 - 1953))

Jij bent geboren als Louise-Rose-Étiennette Gérard op 5 april 1871 in Parijs. De gravin van Genlis (1746 - 1830) was een voorouder van jou. Zij was de gouvernante van hertog Louis-Philippe van Chartres, die koning werd. Jij was de kleindochter van maarschalk/premier Étienne Maurice, graaf Gérard, geboren op 4 april 1773 in Meuse, en Louise Rose Aimé de Timbrune-Thiembrone de Valence. Het Château de Villers-Saint-Paul was van jouw opa Étienne. In 1869 erfde Étienne Desmiers, comte d'Archiac, het kasteel. Deze Étienne was van 1876 tot 1881 burgemeester van Villers-Saint-Paul en hij overleed in 1927, waarna de Chileen Hector Beeche het kasteel kocht. Hector verliet in 1939 Frankrijk. Het Duitse leger verbleef enkele maanden in het kasteel en de Nationale School verbleef er. In de jaren 1960 werd het gekraakt en in 1970 is het helemaal afgebroken. Jouw moeder was Sylvie Perruche en jouw vader was Louis Maurice Fortuné, comte Gérard (1819 - 1880), cavalerie-kolonel, officier van het Legioen van Eer. Jouw peetvader was Charles Marie René Leconte de Lisle. Jij was 13 of 14 jaar, toen jouw vader overleed. Hij is in een crypte naast de kerk van Nogent-sur-Oise, de Église de Sainte-Maure-et-Sainte-Brigide, begraven. Net als zijn ouders, zijn broer Georges Cyrus (1818 - 1841), diplomaat/secretaris van de ambassade in Constantinopel, en zijn zus Nicole Etiennette Félicité (1822 - 1845), die met Laurent Amulf Olivier Desmier, comte d'Archiac, getrouwd was.

Na het overlijden van jouw vader werd Alexandre Dumas fils jouw leermeester. Hij was getrouwd met prinses Nadezhda von Knorring, met wie hij 2 dochters kreeg, Marie-Alexandrine-Henriette (1860 - 1907) en Olga-Marie-Jeanne (1867 - 1943). Jij woonde met jouw moeder op 107, boulevard Malesherbes in Parijs. Op 8 april 1890 trouwde jij in de Église Saint-Augustin met Edmond Eugène Joseph Alexis Rostand, die jij in 1887 in Luchon had ontmoet. Jullie zijn getrouwd door pater Henri Huvelin, die in oktober 1886 Sint Charles de Foucould bekeerde. De organist van jullie trouwkerk was de componist Eugène Gigout, wiens vrouw Caroline-Mathilde Niedermeyer in 1890 overleed. Zij werd 47 of 48 jaar. Eugène speelde op een orgel van Peschard & Barker uit 1865. Hij was een leerling van Camille Saint-Saëns. De componist Jules Massenet was jullie getuige, getrouwd met Louise-Constnce de Gressy, met wie hij de dochter Juliette kreeg. Jules had een kasteel in Egreville, in de 12-de eeuw door Garmond I de la Donjon gebouwd en in de 16-de eeuw door hertogin Anne de Pisseleu herbouwd. Jules woonde op 48, rue de Vaugirad in Parijs. Jules overleed op 13 augustus 1912 in Parijs en hij is in Egreville begraven.

Edmond is geboren op 1 april 1868 op 14, rue Monteaux in Marseille. Hij was een (toneel)schrijver, dichter en essayist. Zijn vader was de advocaat/letterkundige Eugène Rostand en zijn moeder was Angèle Gayet. Zijn zussen waren Juliette en Jeanne. Juliette (1872 - 1956) was een pianiste/salonnière, die met de industrieel/kastelenbezitter Victor Mante trouwde, met wie zij 4 kinderen kreeg; Andrée, Régine, Odette en Gérard Mante. Gérard trouwde met Suzy Proust, de dochter van Robert Proust en de nicht en enige erfgename van Marcel Proust. Hun kastelen waren: Château de la Buzine, Château Régis, Château de la Reynarde en Château de Redon. Alle vier in Marseille. Juliette's salon was op 118, rue du Bac in Parijs, waar Hôtel de Clermont-Tonnerre uit 1714 staat, een groot herenhuis. Het is sinds 2014 van de miljardair/moderne kunst verzamelaar François Pinault en zijn vrouw Maryvonne Campbell. François-René de Chateaubriand is op 4 juli 1848 in dit hotel overleden, op nr. 120. Hij woonde er vanaf 1838. In 1890 en 1926 ontving jij de Prix Archon-Despérouses voor 'Les Pipeaux' en 'L'Arc-en-ciel'. Edmond en jij woonden eerst ook op 107, boulevard Malesherbes. Kort daarna woonden jullie op 2, rue Fortuny, waar in 1891 jullie zoon Maurice is geboren en in 1894 Jean.

In 1890 verscheen Edmond's dichtbundeldebuut 'Les Musardises' bij Alphonse-Pierre Lemerre, geïnspireerd door het kuuroord Bagnères-de-Luchon. Edmond en jij kregen samen twee zonen; Maurice (1891 - 1968), die romans, gedichten en toneelstukken schreef, en Jean (1894 - 1977). Beiden waren pacifistisch. Op 17 juli 1894 is Leconte de Lisle in Louveciennes overleden. Hij werd 75 jaar en hij is in de Cimetière du Montparnasse begraven. Jullie zoon Maurice is op 26 mei 1891 in Parijs geboren. Op 30 oktober 1894 werd jullie zoon Jean in Parijs geboren. Jean trouwde in 1920 met zijn nicht, de beeldhouwster Andrée Mante, met wie hij de zoon François (1921 - 2003) kreeg. In 1895 hertrouwde Alexandre Dumas fils met Henriette Régnier en op 27 november 1895 is Alexandre op 1, rue Champflour in Marly-le-Roi overleden. Hij werd 71 jaar en hij is in de Cimetière du Montmartre begraven. In 1897 kochten jullie een klein hotel in een herenhuis op 29, rue Alphonse-de-Neuville, wat later is verwoest. In 1897 verscheen Edmond's beroemdste toneelstuk 'Cyrano de Bergerac'. In 1900 verscheen jouw dichtbundeldebuut 'Les Pipeaux'. In 1900 hebben jullie het hotelletje verkocht en zijn jullie naar Cambo-les-Bains verhuisd. Tussen 1903 en 1906 bouwde de architect Joseph Albert Tournaire daar Villa Arnaga voor jullie. Dat is nu het Edmond Rostand Museum. Edmond schreef er zijn toneelstuk 'Cantecler' uit 1910. In het park zijn Franse en Engelse tuinen, door Edmond ontworpen, paviljoens, vijvers en een kanaal. Jij verveelde je in Cambo-les-Bains.

Door de vele, grote feesten, waar Jules Massenet ook bij was, raakten jullie failliet. In 1913 zijn Edmond en jij uit elkaar gegaan. In 1915 verliet Edmond jou definitief voor de actrice Mary Marquet en had jij een affaire met de 18 jaar jongere componist Tiarko Richepin, die jij 'mijn Beethoven' noemde. Tiarko was met de Argentijnse harpiste Maria Amélia Sauze-Luro getrouwd geweest, met wie hij de zoon Tristan kreeg. Tiarko was de zoon van de dichter Jean Richepin, de vriend van Jean-Nicolas Arthur Rimbaud, en Eugénie Adèle Constant. Rond 1900 is er een prachtige foto van jou gemaakt en in 1901 ben jij door Ernest Hébert schitterend geportretteerd. Ernest was getrouwd met de 36 jaar jongere fotografe/barones Gabrielle d'Uckermann en hij correspondeerde met prinses Mathilde Bonaparte. Edmond overleed op 2 december 1918 op 4, avenue de la Bourdonnais in Parijs door de Spaanse griep. Hij werd 50 jaar en hij is in de Cimetière Saint-Pierre in Marseille begraven. In 1926 verscheen jouw boek 'Het liefdesleven van Madame Genlis' en in 1935 verscheen jouw biografie 'Edmond Rostand', een waar eerbetoon. Jij overleed op 8 juli 1953 in Parijs, in jouw huis op 17, chaussée de la Muette. Jij werd 87 jaar en jij bent in de Cimetière de Passy begraven.

Jouw zoon Maurice overleed op 21 februari 1968 in Ville-d'Avray. Hij werd 75 jaar en hij is in de Cimetière de Passy begraven. Maurice was uitermate openlijk homoseksueel. Als tiener was hij smoorverliefd op de bloedmooie, hoogst elegante kunstschilderes/illustratrice Clémentine-Hélène Dufau, een vriendin van Edmond en jou. Clémentine is op 18 augustus 1869 in Parijs geboren. Zij overleed op 18 maart 1937 in Parijs door maagkanker. Zij werd 67 jaar en zij is in de Cimetière parisien de Paris begraven. Clémentine en Maurice werkten samen. Maurice was bevriend met Jean Cocteau, Lucien Daudet en de dichter Pierre Guyolot-Dubasty (Axieros). Jouw zoon Jean, schrijver/bioloog, overleed op 4 september 1977 in Ville-d'Avray. Hij werd 82 jaar en hij is daar begraven.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
2 december 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 56



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)