Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Weyes Blood - It's Not Just Me, It's Everybody

Natalie Laura Mering is geboren op 11 juni 1988 in Santa Monica, Californië. Haar familie is lid van de wedergeboren Pinksterbeweging. Natalie is in een muzikaal en diep religieus gezin opgegroeid. Haar vader Sumner Mering is een muzikant/gitarist, die in de late jaren 1970 in de new wave band Sumner in Los Angeles zat. In 1980 verscheen zijn album, geproduceerd door Jack Nitszche (1937 - 2000), de rechterhand van Phil Spector. Samen met zijn tweede vrouw Buffy Sainte-Marie schreef hij 'Up Where We Belong'. Zijn derde vrouw, de actrice Caroline Louise Snodgress (1945 - 2004) dreigde hij met een pistool te vermoorden. Natalie's moeder, de muzikante Pamela, is een enorme fan van Joni Mitchell. Natalie's vader had zelfs een date met Joni. Natalie's oudere broers zijn ook muzikanten, zoals Zak, een poprock/techno artiest/componist. Als kind vond Natalie de homoseksuele komiek Scott Thompson erg leuk en vond zij het maar vreemd, dat Scott volgens de protestantse kringen waarin zij verkeerde niet naar de hemel zal gaan, omdat hij een homoseksueel is. Zo absurd en krom denken religieuze zwaargestoorden. Natalie ontdekte, dat het dogmatische christendom niet klopte. Zij woonde in Scotts Valley en vanaf 1999 in Doylestown, Pennsylvania, waar zij naar de middelbare school ging.

Op haar 15-de werd Natalie door de roman 'Wise Blood' van Flannery O'Connor beïnvloed. Zij schreef onder de pseudoniemen Wise Blood en Weyes Bluhd. Iedereen moet de wijsheid in zichzelf zoeken en zonder spirituele begeleiding. Natalie stuurde een jaar muziek aan de University of Portland, het Lewis & Clark College. Op de campus had zij een een radioshow. In 2008 was zij korte tijd bassiste bij de experimentele punknoise-band Jackie-O Motherfucker uit Portland. Zij was zangeres/keyboardsbespeler van de noiserockband Satanized. Op 10 mei 2011 verscheen haar debuutalbum 'The Outside Room' bij Not Not Fun Records. Als Weyes Blood And The Dark Juices. Met 'Storms that Reproduce', 'Dreamsong', 'Candyboy', 'Romneydale', 'On the Island Agnitio' en 'His Song'. Op 21 oktober 2014 verscheen haar tweede album 'The Innocents' bij Mexican Summer, met o.a. 'Land Of Broken Dreams', 'Some Winters', 'Requiem For Forgiveness', 'Ashes', 'Bad Magic', 'February Skies' en 'Bound To Earth'. Dit album gaat over haar eerste, echte liefdesrelatie, die echt misging. Het is opgenomen op het platteland van Pennsylvania, in haar appartement en in de Gary's Electric Studio in Greenpoint, Brooklyn. Het is psychedelische Folk, Avant-Folk en Etherische Wave.

Zij is naar Los Angeles verhuisd. In NYC had zij geen vrienden, geen geld en geen platencontract. Op 21 oktober 2016 verscheen 'Front Row Seat To Earth', met o.a. 'Diary', 'Do You Need My Love?', 'Generation Why', 'Be Free', 'Seven Words' en 'Away Above'. Het album is geïnspireerd door haar isolement in NYC. De hoescover is bij de Salton Sea in Riverside County gefotografeerd. Zij ging op tournee door Europa en Amerika. Op 4 februari 2019 verscheen 'Titanic Rising', met naast de titelsong o.a. 'A Lot's Gonna Change', 'Andromeda', 'Something to Believe', 'Movies', 'Mirror Forever', 'Wild Time', 'Everyday', 'Picture Me Better' en 'Nearer to Thee'. Het is opgenomen in de Sonora Studios in Los Angeles en de producer is Jonathan Rado. De hoesfoto is een onderwaterslaapkamer (symbool van het onderbewuste), gemaakt in een zwembad in Long Beach. 'Picture Me Better' gaat over een vriend van haar, die tijdens het maken van dit album zelfdoding pleegde. 'Nearer to Thee' verwijst naar het vermeende laatste nummer wat de band op de zinkende RMS Titanic speelde. 'A Lot's Gonna Change' gaat over het verlangen naar een terugkeer naar de eenvoudigere kindertijd en het leren omgaan met veranderingen zonder hopeloos te worden. 'Everyday' gaat over de worstelingen van online dating. 'Movies' gaat over haar desillusie over films, toen zij een tiener was, hoe zij vond dat die films tegen haar logen. Haar moeder vond die films veilig voor haar, omdat er geen naaktscènes en scheldwoorden in voorkomen.

Natalie is beïnvloed door good-old Kate Bush, Enya, Karen Carpenter, The Kinks, Bob Seger, Judee Sill, The Velvet Underground (Nico), Wolf Eyes, Inca Ore en Harry Edward Nilsson (1941 - 1994), de Amerikaanse Beatle, die in 1974 samen met John Lennon en Ringo Starr het album 'Pussy Cats' maakte. Harry overleed op 15 januari 1994 in Agoura Hills door hartfalen. Hij werd 52 jaar en hij is in het Valley Oaks Memorial Park in Westlake Village begraven. Natalie is ook beïnvloed door 'Amusing Ourselves to Death' uit 1985 van de cultuurcriticus/communicatiewetenschapper Neil Postman (1931 - 2003). Zij toerde o.a. met Lana Del Rey, met wie zij een unieke versie van 'For Free' van Joni Mitchell maakte. 'Titanic Rising' is een alarmalbum inzake de coronapandemie, klimaatveranderingen, politieke onrust en de fragmentatie van de samenleving. Zij: 'Het is zo lang geleden dat ik mij echt gekend heb gevoeld. Wij zijn allemaal vreemden geworden, zelfs voor onszelf. Ik denk dat mensen nu het gevoel krijgen dat er geen houdbaarheidsdatum is. Ik denk dat het ergste nog maar net begonnen is'. Dit doemdenken lijkt mij enerzijds nogal protestants kortzichtig en een naar restant uit haar streng-christelijke opvoeding. Het einde van de wereld is niet het einde van de geestenwereld, maar anderzijds heeft zij groot gelijk als het gaat om het wrange feit, dat de onbewuste, egoïstische, er maar op los levende mensheid de planeet aarde naar de kloten jaagt. God's project van leven op aarde ligt op apegapen. Deze massa-moord, alleen al op ontelbare dierensoorten, en massa-suïcide, volgens het totale bestaan van de aarde gezien op de korte termijn, dient daadwerkelijk keihard te worden bestreden. Kijk en luister hiervoor nog even naar 'Generation Why'! Op haar T-shirt staat duidelijk 'Everything has to go!'. Al het oude, het leven op aarde kapotmakende moet opgeruimd worden! Alle conservatieve, luie en zelfgenoegzame tegenkrachten dienen te worden bestreden.

Natalie's diepdoorleefde, hoogst unieke stem lijkt op de stem van Karen Carpenter, Aimee Mann, Julie London en June Christy. Zij weet, dat zij een oude ziel is. Zij was een tijd strandwacht en zij luisterde naar de muziek van de Beach Boys. De orkestmuziek uit oude zwartwitfilms met o.a. Judy Garland maakte een grote indruk op haar. Dat hoor je in haar muziek terug. De kerk(orgel)muziek uit haar jeugd heeft een belangrijke invloed op haar songwriting gehad. Zij houdt van heilige muziek en heilige ruimtemuziek, zoals in een echo-achtig kathedraalpaleis. Zij: 'Soms moet je volledig sterven als de vorm die je bent en herboren worden om weer lief te hebben, wat het eeuwige deel van de liefde is.'. Deze niet alleen christelijke catharsis heeft natuurlijk wel een Pinkstergemeente-achtergrond. Bepaalde goede gedeelten van haar wortels heeft zij terecht bewaard. Ieder mens moet talloze transformatieprocessen ondergaan om tot de verlichting te geraken. De oude ikken (ego's) zullen daarbij in het zuiveringsvuur verbranden. Wat rest stijgt als een Phoenix boven dit alles uit. Op 18 november 2022 verscheen Natalie's vijfde album 'And in the Darkness, Hearts Aglow' bij Sub Pop. Diezelfde dag verscheen de leadsingle 'It's Not Just Me, It's Everybody'. En met 'Children of the Empire', 'Grapevine', 'God Turn Me Into A Flower', 'Hearts Aglow', 'And in the Darkness', 'Twin Flame', 'In Holy Flux', 'The Worst Is Done' en 'A Given Thing'. In 2023 gaat Natalie de Holy Flux Tour door Noord-Amerika en Europa doen. Zij woont in de heuvels ten zuidoosten van Los Angeles en op 6 februari 2023 geeft zij een concert in Paradiso, Amsterdam.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
18 december 2022


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 35



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)