Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Keizerlijk puttertje

Schilder: Carel Fabritius - een Nederlandse kunstschilder van stillevens en stadsgezichten. Een schilder die wordt
beschouwd als Rembrandts meest getalenteerde leerling. 'Het Puttertje' van deze 17de-eeuwse schilder is te
zien in het Mauritshuis te 's-Gravenhage
Titel : Het Puttertje
Periode : Middenbeemster, 27/2-1622 - Delft, 12/10-1654
Locatie : Mauritshuis te Den Haag


De Gouden Eeuw is een tijdzone in de geschiedenis van Nederland, samenvallend met de 17de eeuw. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden maakte een bloeiperiode door op het gebied van onder andere kunsten. De afbeelding op het bord, met een doorsnede van 20 centimeter en een hoogte van 2 centimeter, is naar het schilderij, getiteld Het Puttertje van de hierboven gerefereerde Carel Fabritius.

Keizerlijker dan het Empire State Building bestaat er naar mijn mening niet, maar zolang de wereld doordraait, is geenszins niets mogelijk, dus óf het is reeds gebouwd óf staat in de planning om gebouwd te worden. Carel Fabritius werd dus in Middenbeemster geboren in de eerste helft van de 17de eeuw. In deze zogenoemde Gouden Eeuw stierf Fabritius 32 jaar verder in de tijd op 12 oktober 1654 te Delft. Als schilder van stillevens en stadsgezichten werd Fabritius beschouwd als Rembrandts meest getalenteerde leerling. Het Puttertje is dus te aanschouwen in Het Mauritshuis te Den Haag.

Carel Fabritius en the Empire State Building kennen én een groot verschil én een opvallende overeenkomst:

- het verschil is gelegen in de grootte

&

- de overeenkomst in de schoonheid


Zowel het verschil in grootte als de overeenkomst in schoonheid spreken voor zich. In het bijzonder 's-nachts als the Empire State Building is verlicht. Keizerlijk en groots, 24/7. Voor Het Puttertje geldt, in een andere hoedanigheid exact hetzelfde. Die totaal andere gesteldheid blijkt uit het grote verschil tussen architectuur en kunst. Schilderkunst in Fabritius' geval. Als 21-jarige stond ik eind jaren '80 op het dak van the Empire State Building. Helder weer met werkelijk waar een fabuleus uitzicht over 'de stad die nooit slaapt'.


Titel: Keizerlijk Puttertje


Keizerlijk Puttertje. Strak. Blauw
Net zo klein als die T,J,E
Fabuleus vastgelegd, tevree
Zonder kritiek strak geschilderd. Nauw

Schilderbeleidsmatig dichtbij
Artistieke vrijheid maakt blij



New-York, zomer 1988

Schrijver: Annejan Kuperus
22 januari 2023


Geplaatst in de categorie: kunst

4.0 met 1 stemmen 151



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)