Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Hoe Rushdieësk is dat...?

Boek getiteld: Victoriestad
Auteur : Salman Rushdie


Eerder las ik dat sinds de eerste aanslag op topauteur Rushdie deze rasverteller/-schrijver fungeert als bliksemafleider zodat inwoners van het Midden-Oosten, de zogenoemde Midden-Oosterlingen, niet zagen hoe slecht het in hun eigen landen ging...! VICTORIESTAD is Literatuur met een hoofdletter L. Victoriestad is een verhaal dat is gesitueerd in Zuid-India in de 14de eeuw, zit vol met magie en is zowel een panoramische- als epische vertelling; zo een waarin vrouwelijke krijgers, net als in een game, tegen muren omhoog kunnen lopen.

Ideaal: een mythisch rijk, waarin....

...man en vrouw gelijk zijn en
...godsdiensten vreedzaam naast elkaar leven


Tweehonderdvijftig, 250 jaar later gaat het rijk ten onder aan wraakzucht, machtswellust en haat van vooral mannen. Victoriestad is een fictief boek dat gaat over de kracht van verhalen. Mensen ontstaan uit plantenzaden en worden door de hoofdpersoon een verhaal ingefluisterd, namelijk het verhaal van het leven dat die betreffende mensen gaan leiden...!


Titel: Rushdieëske werveling*


VICTORIESTAD IS EI-
GENLIJK EEN MYTHOLO-
GISCH VERHAAL MET PROFE-
TISCHE WAARDE

NET ALS (BIJ) DE HOOFDPER-
SOON HEEFT OOK RUSHDIE EEN
BESCHADIGD OOG; DOOR MES-
STEKEN VERLOOR

DEZE TOPAUTEUR ER
BOVENDIEN OOK NOG één
WAT RUSHDIE ER NIET VAN
HEEFT WEERHOUDEN

ZIJN TOPAUTEURSCHAP OP
'N PROFESSIONELE WIJ-
ZE TE BESTENDIGEN (*1)
HETGEEN RECENT HEEFT GE-
RESULTEERD IN...

....VICTORIESTAD


Annejan Kuperus

* turbulentie

(*1) continueren


Salman Rushdie leeft om te schrijven, dus VICTORIESTAD zal bij leven en welzijn, ondanks zijn moeite met het schrijven op zich, zeker niet zijn laatste zijn...!

Hoe Rushdieësk is dat...?

... Naar aanleiding van Rushdies meest recente meesterwerk VICTORIESTAD...! ...

Schrijver: Annejan Kuperus, 19 februari 2023


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.0 met 1 stemmen 84



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)