Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Oorzaak van overlijden: een overdosis lampolie

(voor Karl August Tavaststjerna (1860 - 1898))

Jij bent geboren op 13 mei 1860 in een boerderij in Pori, in de provincie Savo, Finland. Jij stamde uit de militaire familie Tavaststjerna, een oude, adellijke familie. Jouw voorvader was Erik Tawaststjerna, die in 1687 is veredeld. Jouw vader was Carl Johan Tawaststjerna (Stockholm, 1815 - 18 april 1874, Mikkeli), generaal-majoor van het Russische keizerlijke leger. Jouw moeder was Catarina Fredrika Granfelt (1821 - 18 september 1868) en zij kwam net als jouw vader ook uit een oude, adellijke, Finse familie. Zij stamde af van Gudmund Arendinpoika, die in 1586 werd veredeld. Zijn zwager Berend Erikinpoika was de goederenbediende van het Kasteel van Turku. Jij had twee oudere zussen. Jouw zus Hedvig Aline Tawaststjerna is geboren op 13 december 1850 in Helsingfors (Helsinki) en zij overleed op 31 mei 1919 in Mikkeli. Jouw andere zus Fanny Helena Tawaststjerna is geboren op 27 oktober 1852 in Helsingfors en zij is daar op 14 februari 1922 overleden. Hedvig was eerst getrouwd met Konrad Eneberg, die op 10 september 1883 in Näsby overleed en 36 jaar werd. Samen met Konrad kreeg zij in 1874 de zoon Hugo Conrad Eneberg, een leraar filosofie, die in 1904 in Hämeenlinna overleed. Na Konrad trouwde Hedvig met Otto Sulin, die op 26 januari 1895 in Uleaborg overleed en 24 jaar werd. Tenslotte trouwde ze met Johan Alfred Fennander, die op 3 oktober 1920 in Mikkeli overleed.

Jouw oom was generaal-majoor Frithiof Alarik Tawaststjerna, jouw opa was majoor Jakob Johan T. en jouw oma was Magdalena Christina Cairenius. In 1866 - 1868 waren de Grote Hongersnoodjaren. Op jouw 8-ste verhuisden jullie naar de boerderij Ryttylä in Hausjärvi. Op dat Finse platteland onderging jij grote, noodlijdende jaren. Jouw moeder zorgde voor de bedelaars en zieken in nood, die in de familieboerderij mochten wonen. Hierdoor kreeg zij tyfus en overleed zij. Jouw vader hertrouwde met Maria Charlotta Schlüter. Jouw wonderschone vrouw was de actrice Gabrielle Augusta Vilhelmina Kindstrand, geboren op 24 september 1868 in Stockholm en overleden op 14 juni 1946 in Stockholm. Zij trouwde ook met de in Parijs geboren Baron Raymond Eugène Marie Guilleaume Klöckler of Veldegg, met de in Odense geboren Poul Harboe-Christensen, die op 26 maart 1907 in New York overleed en 28 jaar werd, en met Horatio Shafe Kraus, die voor 1918 in Amerika overleed.

In de parochie Mikkeli was jullie huis Annila Manor, in 1765 opgericht als paardenboerderij. In 1868 werd jouw vader naar een andere eenheid overgeplaatst en gingen jullie in het landhuis Ryttylä wonen. Jouw moeder overleed kort na de verhuizing. Na het overlijden van jouw moeder werd jij naar een privéschool in Helsinki gestuurd. Jij woonde daar bij jouw oom Axel Fredrik Granfelt (1815 - 16 januari 1892 in Hattula), geestelijke, politicus en hoogleraar dogmatiek en kuisheidsstudies aan de Universiteit van Helsinki. Met zijn eerste vrouw Agata Fredrika Nordensvan kreeg hij vier kinderen. Agata overleed in 1855. Zijn tweede vrouw was Gustava Johansdotter Cleve, met wie hij één kind kreeg. Gustava overleed in 1874. Nadat jouw vader in 1872 met Maria hertrouwde, gingen jullie naar Mikkeli terug. Jij ging daar naar het Zweedstalig lyceum. Op 18 april 1874 overleed jouw vader en werd kolonel Constantin Ruin jouw voogd. In 1878 ben jij afgestudeerd en ging jij architectuur aan de Polytechnische School in Helsinki studeren. Jij kreeg o.a. les van de directeur Karl Leonard Lindeberg. In 1879 verschenen jouw eerste gedichten in het tijdschrift van deze school 'Arbetaren'. In 1880 verscheen 'Judith och Holofernes: historiskt Skadespel'. Jij verafschuwde de geestelijke sfeer in Finland en in oktober 1880 schreef jij: 'Finland wordt steeds weerzinwekkender voor mij vanwege zijn ijdele jeugd - de hoop van het land - en hun bekrompen patriottisme en kleinzielige, allesverslindende taaldispuut.'.

In 1883 verscheen jouw dichtbundeldebuut 'För morgonbris' in Helsingfors. In 1983 ben jij ook als architect afgestudeerd. In 1885 verscheen 'Nya vers: vuxen för hemmet; Fagelfri derute i verlden; Fran pojkaren' bij Bonnier in Stockholm. Na jouw afstuderen als architect ging jij naar Parijs, waar jij jouw architectuurstudie voortzette. Jij was een vaste bezoeker van de salon van de Finse beeldhouwer Walter Magnus Runeberg, getrouwd met Lina Elfving, met wie hij zes kinderen kreeg, o.a. de schrijver Nino (Hjalmar Johannes), getrouwd met Mimmi (Hanna Emilia), met wie hij drie kinderen kreeg, o.a. de vertaalster/literatuurcritica Heidi, getrouwd met de schrijver/dichter Rabbe Enckell en de schrijver/arts Oscar Parland. Met Rabbe kreeg zij de kunstenares Birgitta en de psychiater/schrijver Mikael. Met Oscar kreeg zij de psycho-analyticus Oliver en de bibliothecaresse Nina. Mikael kreeg samen met Irma Reuter de schrijver/psycho-analyticus Henrik (1960) en de dichteres Agneta Birgitta (1957). In de salon van Runeberg ontmoette jij o.a. August Strindberg en Bjornstjerne Martinus Bjornson, die in 1903 de Nobelprijs voor de Literatuur ontving. In het voorjaar van 1884 ging jij naar Finland terug en werkte jij bij de Nationale Raad van Bouw in Helsinki, met de architect Ludvig Isak Lindqvist als directeur-generaal.

In 1885 probeerde jij met jouw vriend Georg Hjalmar Garibaldi Neiglick een nieuwe krant op te richten, maar dat mislukte vanwege geldgebrek. Hjalmar Neiglick zou de Finse partijgrenzen en taalgeschillen hebben overschreden en vanuit een kosmopolitische blik hebben geschreven. Hij is op 28 juni 1860 in Sint-Petersburg geboren en hij was een pionier inzake experimentele psychologie en empirische filosofie. Hij was hoogleraar aan de Universiteit van Helsinki en vanaf 1888 was hij met Helena Kristina Lupander getrouwd. Op 20 september 1889 werd hun dochter Martha Neiglick geboren, die kunst- en iconenschilderes werd. Hjalmar overleed op 3 november 1889 in Helsinki. Hij werd 29 jaar en hij is in de Hietaniemi Begraafplaats begraven. In 1886 verscheen jouw debuutroman 'Jeugdvrienden' en kreeg jij literair succes. In 1889 verscheen de Nederlandse vertaling. In 1896 verscheen 'Een patriot zonder vaderland'. Jij overleed op 20 maart 1898 in het Bjorneborg kommunala sjukhuset (Pori Municipal Hospital) in Pori door een longinfectie na het krijgen van een dodelijke dosis lampolie in plaats van medicijnen, de fout van een verpleegkundige. Werkelijk heel bizar. Jij werd 37 jaar en jij bent mogelijk in de Käppärä Begraafplaats in Pori of in de Pori Oude Begraafplaats begraven.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
18 februari 2023


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 72



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)