Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Lana Del Rey - Arcadia

Jij bent geboren als Elizabeth Woolridge Grant op 21 juni 1985 in Lake Placid. Jouw vader Robert England Grant Jr. was een copywriter bij Grey Group en in Lake Placid werkte hij voor een meubelfabriek. Daarna werd hij een ondernemende webdomeineninvesteerder. Hij is ook zanger/pianist. Jouw moeder Patricia Ann Hill was account executive bij Grey Group en lerares. Jouw vader is geboren op 16 juni 1953 in Evanston. Jouw moeder is geboren op 23 december 1955 in Lake Placid. Haar ouders waren Donald en Madeline Hill. Jouw ouders zijn op 12 juni 1982 in de Church of Our Lady of Mount Carmel getrouwd. Die staat op 448 East 116th Street in East Harlem, Manhattan. Jouw grootouders van vaderskant waren Robert en Cynthia Grant. Jouw voorouders kwamen uit Lanarkshire, Schotland. Jouw jongere zus is Caroline 'Chuck' Grant, geboren op 19 november 1987 in Lake Placid. Jouw jongere broer is Charlie Grant, geboren op 3 maart 1993 in Lake Placid. Jij bent rooms-katholiek opgevoed en jij ging naar de roomse St. Agnes school, waar jou moeder lerares was. Van jongs af aan zong jij in het kerkkoor en was jij cantor. Op jouw 11-de begon jij gedichten te schrijven. Op jouw 14-de was jij alcoholistisch en werd jij door jouw ouders naar de Kent High School gestuurd om te ontnuchteren. Jij kon moeilijk vrienden maken en jij worstelde met de aardse sterfelijkheid.

Na de Kent High School werd jij tot de State University of New York toegelaten, maar jij ging er niet naartoe. Jij ging een jaar bij jouw oom en tante op Long Island wonen, waar jij als serveerster werkte. Jouw oom Dave, die organist bij Emmylou Harris en Buddy Guy was, leerde jou gitaarspelen en jij speelde in nachtclubs, als 'Sparkle Jump Rope Queen' en 'Lizzy Grant and the Phenomena'. Na dat jaar ging jij aan de Fordham University in New York studeren, waar Donald Trump ook 2 jaar studeerde. In die tijd studeerde jouw zus Caroline aan de Parsons School of Design in New York. Jullie deelden een appartement met elkaar. Caroline heeft jou al vanaf jonge leeftijd gefotografeerd en zij promootte jou. Jij behaalde een master in de filosofie, met een specialisatie in de metafysica, wat volgens jou 'de ruimte tussen God en de wetenschap overbrugt'. Tijdens jouw studie deed jij vrijwilligerswerk bij thuisloze jongeren en drugs- en alcoholverslaafden. Jij bouwde en verfde ook huizen in een Indiaans reservaat in Utah. Dit was belangrijk voor jouw besluit om singer-songwriter te worden. Tot jouw 23-ste werkte jij als model. Op 21 oktober 2008 verscheen jouw debuut-EP 'Kill Kill'. Op 17 oktober 2011 verscheen jouw debuutsingle 'Video Games', wat een wereldwijde doorbraak betekende. Op 10 januari 2012 verscheen jouw EP 'Lana Del Rey'. Lana Del Rey is jouw artiestennaam.

Op 27 januari 2012 verscheen jouw debuutalbum 'Born To Die', met naast de titelsong o.a. 'Video Games', 'Off to the Races', 'Blue Jeans', 'Dark Paradise', Summertime Sadness', 'This Is What Makes Us Girls' en 'Without You'. Op 31 mei 2012 verscheen jouw geheel akoestische demo-album 'Sirens' onder de naam May Jailer. Op 9 november 2012 verscheen 'Born To Die - The Paradise Edition', met naast de heruitgave van jouw debuutalbum acht nieuwe nummers op deel 2 'Paradise', die ook als EP verscheen. Het nummer 'Summertime Sadness' gaat over jouw suïcidale neigingen en in de videoclip zie je hoe jij in een diepte springt en van een brug springt. Jouw zang heeft dan ook een permanent depressieve onderlaag. Jouw creativiteit lijkt uit een ook voor jou ongrijpbare depressiviteit voort te komen. Misschien karmisch bepaald. De titel van jouw debuutalbum is ook meteen rauw melodramatisch en zeer triest. Het is op zich goudeerlijk voor the time being, maar de inhoudelijke onrijpheid straalt er nog vanaf. Qua stem en muzikaliteit was het meteen zo raak als maar kan. Op 4 december 2013 was de première van jouw korte film 'Tropico' in de Cinerama Dome in Hollywood. De regisseur was Anthony Mandler, die ook muziekvideo's voor Rihanna en Beyoncé maakte. De EP 'Tropico' bevat de songs 'Body Electric', 'Gods & Monsters' en 'Bel Air'.

Op 23 mei 2014 zong jij drie nummers van het aanstaande album 'Ultraviolence' op het huwelijk van Kimberly Noel Kardashian en Kanye Omari West in het paleis van Versailles. Op 13 juni 2014 verscheen 'Ultraviolence', met naast de titelsong o.a. 'Cruel World', 'Shades of Cool', 'Brooklyn Baby', 'Sad Girl', 'Money Power Glory', 'Fucked My Way Up To The Top' en 'Old Money'. Het album stond op nummer 1 in 12 landen. Op 18 september 2015 verscheen 'Honeymoon', met naast de titelsong o.a. 'Music To Watch Boys To', 'High By The Beach', 'God Knows I Tried', 'Freak', 'Art Deco', 'Religion', 'The Blackest Day' en 'Swan Song'. In 2016 overleed jouw oom David Grant tijdens het beklimmen van de Rocky Mountains in Colorado. Op 21 juli 2017 verscheen 'Lust For Life', met naast de titelsong o.a. 'Love', '13 Beaches', 'Coachella-Woodstock In My Mind', 'God Bless America - And All The Beautiful Women In It', 'When The World Was At War We Kept Dancing', 'Beautiful People Beautiful Problems', met Stevie Nicks, 'Tomorrow Never Came', met Sean Ono Lennon, 'Heroin', 'Change' en 'Get Free'. Op 30 augustus 2019 verscheen 'Norman Fucking Rockwell!', met naast de titelsong o.a. 'Venice Bitch', 'Fuck It I Love You', 'Cinnamon Girl', 'How To Disappear', 'California', 'The Greatest', 'Happiness Is A Butterfly' en 'Hope Is A Dangerous Thing For A Woman Like Me To Have - But I Have It'.

Op 19 maart 2021 verscheen 'Chemtrails Over The Country Club', met naast de titelsong o.a. 'White Dress', waarin jouw stem fenomenaal en briljant varieert, 'Tulsa Jesus Freak', 'Lem Me Love You Like A Woman', 'Wild At Heart', 'Not All Who Wander Are Lost', 'Yosemite' en 'For Free', met Zella Day Kerr en Natalie Laura Mering. Op 15 oktober 2021 verscheen 'Blue Banisters', met naast de titelsong o.a. 'Arcadia', 'Black Bathing Suit', 'If You Lie Down With Me', 'Dealer', 'Thunder', 'Wildflower Wildfire', 'Nectar of the Gods' en 'Living Legend'. 'Wildflower Wildfire' gaat over jouw afstandelijke relatie met jouw moeder. Op 24 maart 2023 verscheen 'Did You Know There's a Tunnel Under Ocean Blvd', met naast de titelsong o.a. 'The Grants', een ode voor jouw familie, 'A & W', 'Candy Necklace', met Jonathan Michael Batiste, 'Kintsugi', 'Fingertips', 'Let The Light In', met Father John Misty, 'Margaret', met jouw vriend Jack Michael Antonoff, 'Sweet Carolina' en 'Taco Truck x VB', waarop Margaret Qualley spreekt. 'Sweet Carolina' is opgedragen aan jouw geliefde zus Caroline. 'Margaret' is geïnspireerd door Antonoff's verloofde, de actrice Sarah Margaret Qualley. Jon Batiste is getrouwd met de schrijfster Suleika Jaouad. Father John Misty is de artiestennaam van Joshua Michael Tillman, getrouwd met de fotografe Emma Elizabeth Garr. Hij neemt dagelijks een microdosering LSD tegen depressie en angst. Hij heeft PTSS.

Die ondergrondse tunnel van de albumtitel is in Long Beach, nabij Los Angeles, waar jij de afgelopen 6 jaar woonde. Caroline is fotografe in L.A. en NYC en haar partner is de tv-presentator/ontwerper Jason Pickens. In juni 2021 werd hun dochter Phoenix Pickens-Grant geboren. Jouw broer Charlie en Chris Ripley deden het camerawerk voor 'Arcadia', wat jij regisseerde. Jouw vriendin en AA-sponsor Candace Block is een moederfiguur voor jou. Jij spreekt iedere donderdag met de paranormaal begaafde Tessa DiPietro, die jou op het desastreuze effect van de 'overcultuur' wees, de dominante cultuur, waarin we proberen te navigeren zonder overgeassimileerd te worden, waardoor we onze ongewone talenten verliezen. Dit inzicht is door de psycho-analytica Clarissa Pinkola Estés ontwaard. Jouw ex-vriend, de cameraman Mike Hermosa, is medeproducer van jouw tot nu toe laatste album. Jij poseerde aanvankelijk naakt voor de hoescover, maar dat trok jij terug. Op 4 juli 2023 gaf jij een concert in de Ziggo Dome te Amsterdam, met Naaz in het voorprogramma. Voor hen, die daar helaas niet bij konden zijn, zijn er diverse videobeelden op You Tube te vinden. Een fan vergeleek jou met Amy Winehouse. Jij lijkt inderdaad hetzelfde, tragische fatum te hebben, maar de hulpverlening voor jou lijkt wel aan te slaan. Jij lijkt een soort Arcadia in jezelf te hebben bereikt.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
17 juli 2023


Geplaatst in de categorie: idool

4.7 met 3 stemmen 54



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)