Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De jonge echtgenote van August Strindberg

(voor Harriet Sofia Bosse (1878 - 1961))

Jij bent geboren op 19 februari 1878 in Kristiania. Jouw Duitse vader Johann Heinrich Bosse (1836 - 1896) was een uitgever en boekhandelaar. Jouw moeder was Anne-Marie Lehmann (1834 - 1894). Jij was de 13-de van 14 kinderen. Vanwege jouw vader's bedrijf reisde jij vaak met de trein tussen Kristiania en Stockholm. Jouw zus Alma Isabella is op 23 november 1863 in Skanderborg geboren. Zij was een actrice/regisseuse, die in 1889 met de acteur Johan Fahlstrom trouwde. Van 1903 tot 1911 runden zij het Fahlstrom's Theater op Torggata 9 in Kristiania. In 1912 overleed hun 19-jarige zoon Arne Jonas bij de Titanic-ramp. Jouw zus Dagmar Henriette is op 19 december 1866 in Stockholm geboren. Zij was een zangeres en zanglerares aan het Conservatorium en de Universitaire Hogeschool voor Opera. Zij trouwde in 1888 met de musicus Adolf Teodor Sterky en in 1896 met de architect Carl Oskar Möller. Op 4 april 1880 is jouw broer Ewald Theodor Alfred in Stockholm geboren. Hij was socioloog en econoom.

Jij kreeg jouw eerste acteerlessen van jouw zus Alma en jij begon in een Noors reisgezelschap van Alma en Johan te spelen. Op jouw 18-de speelde jij Julia en jij studeerde in Stockholm, Kopenhagen en Parijs. Jij hanteerde een ingetogen, realistische acteerstijl. In 1899 speelde jij bij het Koninklijk Dramatisch Theater in Stockholm, nadat jij perfect Zweeds had geleerd. Jij speelde in 'Gustaf Vasa' van August Strindberg. Jij ontmoette de 51-jarige August, die van 1877 tot 1891 met de adellijke actrice/zangeres Sigrid Sofia Matilda Elisabet von Essen getrouwd was. August en Sigrid kregen samen vier kinderen; Kerstin, die kort na de geboorte overleed, de schrijfster Karin, Greta en Hans. Van 1893 tot 1895 was August met de schrijfster/vertaalster/journaliste Maria Friederike Cornelia Uhl getrouwd, met wie hij de dochter Kerstin kreeg. August zag jou als 22-jarige Puck in 'A Midsummer Night's Dream' spelen en hij gaf jou de rol als de Dame in zijn toneelstuk 'Naar Damescus', met de première op 19 november 1900 in het Koninklijk Dramatisch Theater, het Dramaten. August schreef zijn toneelstukken met een tot pen gemaakte veer uit jouw hoed. Hij liet jou theosofische en occulte boeken lezen en hij schreef de hoofdrollen speciaal voor jou.

In 1901 speelde jij Eleonora in 'Pasen', jouw meest succesvolle en geliefde rol. In maart 1901 verloofde jij met August en op 6 mei 1901 zijn jullie met elkaar getrouwd. Hij wilde zijn spirituele bevindingen met jou delen en hij reed met jou in victoria's. In juni 1901 heeft hij een geplande huwelijksreis afgezegd en was jij erg verdrietig. Hij gaf jou vervolgens een reisgids van Verlag Karl Baedeker te lezen. Jij ging alleen naar de Deense badplaats Hornbaek en hij kwam later. Door zijn ziekelijke jaloezie en achterdocht eindigde de relatie. In augustus 1901 ontdekte jij, dat jij zwanger was, en op 25 maart 1902 is Anne-Marie geboren. August en jij leefden al apart en jij schreef hem: 'Een voortzetting van het leven samen met achterdocht jegens elk woord, elke daad van mij, zou het einde van mij zijn.'. August schreef meerdere rollen voor jou; in 1901 als Kersti in 'Bruidskroon' (1901), als Zwanewit in 'Zwanenwit', als Christina in 'Koningin Christina' en als Indra's dochter Agnes in 'Een Droomspel', wat voor het eerst op 17 april 1907 in Stockholm werd gespeeld. In 'Zwanenwit' heb jij nooit gespeeld. Het Oosterse aspect van 'Een Droomspel' is gebaseerd op jouw donkere, exotische uiterlijk. Het is een associatieve beschrijving van August's huwelijk met jou. Hij zag hoe jij hunkerde naar frisse lucht, zon en reizen binnen een clautrofobisch huwelijk.

Jij deed gastoptredens in Helsinki, terwijl Anne-Marie bij August was. Iedere week dineerde jij nog met August en was jij zijn geliefde. Jij ging bij het Zweedse theater van Albert Adam Ranft werken, de 'theaterkeizer van Stockholm', getrouwd met de actrice Lisa Ranft. Hun kinderen waren de operettezangeres Kajsa en de acteur Nils. Jij speelde succesvol samen met de acteur Anders Gunnar Wingard, met wie jij op 24 mei 1908 trouwde. Daarna was jij niet meer de geliefde/minnares van August. Gunnar en jij kregen de zoon Bo. In 1911 ging jij terug naar Dramaten. In 1912 zijn Gunnar en jij gescheiden. Op 7 oktober 1912 pleegde Gunnar zelfdoding in Stockholm, omdat hij 'zo eenzaam en verlaten' was. Hij werd 34 jaar. Jij kreeg maandenlang anonieme brieven en dreigtelefoontjes, waarin jij de schuld van Gunnar's depressie en zelfdoding kreeg. Jij kreeg zelfs doodsbedreigingen en jij weigerde zonder bescherming het podium op te gaan. August overleed op 14 mei 1912 in Stockholm door maagkanker. Hij werd 63 jaar en hij is in de Norra begravningsplatsen begraven. In 1919 speelde jij Brita in de film 'Zonen van Ingmar' van Victor David Sjöström, de verfilming van 'Jeruzalem' van Selma Lagerlöf.

In 1927 trouwde jij met de filmacteur/-regisseur Gustav Edvin Adolphson, geboren op 25 februari 1893 in Stockholm. Jullie zijn in 1932 gescheiden. In 1936 speelde jij Franskan in de film 'Bombi Bitt en ik' van Gösta Rodin, gebaseerd op de gelijknamige roman van Fritiof Adam Nilsson. In 1939 speelde Gustav met Ingrid Bergman in 'Only One Night'. Van 1933 tot 1943 speelde jij slechts 15 onbelangrijke rollen bij Dramaten en kreeg jij een karig salaris. Op 29 mei 1946 overleed jouw zus Alma in Oslo. Jij ging met pensioen en in 1955 verhuisde jij naar Oslo terug. Op 13 januari 1956 overleed jouw zus Dagmar in Stockholm. Op 22 september 1956 overleed jouw broer Ewald in Oslo en was jij de enige overlevende van de 14 kinderen. Jij verlangde wanhopig naar Stockholm terug. Jij was melancholisch en jouw gezondheid faalde. Jij dacht met veel bitterheid aan jouw laatste jaren bij Dramaten terug. Op 2 november 1961 ben jij in Oslo overleden. Jij werd 83 jaar en jij bent in de Var Frelsers kyrkogard in Gamle Aker op Akersbakken 32 te Oslo begraven. Net als Edvard Munch, Henrik Ibsen en Christian Krogh.

Jouw dochter Anne-Marie trouwde in mei 1926 met Anders Platou Wyller, die op 2 oktober 1940 overleed en 37 jaar werd. Samen met Anders kreeg zij in Parijs twee zonen, in 1927 Arne en in 1929 Jörgen. Zij woonden jarenlang in Noorwegen. In november 1973 trouwde Anne-Marie met de geestelijke/schrijver Gösta Mauritz Hagelin, die op 24 september 1979 in Sigtuna overleed. Anne-marie overleed op 17 augustus 2007 in Husby-Ärlinghundra te Zweden. Zij werd 105 jaar.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
18 augustus 2023


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 38



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)